Suomalaisen insinöörin mieleen ei varmasti putkahtaisi koskaan, että parittomista sukista voisi rakentaa menestyvän bisneksen.

Paljastan, kuinka pihalla keski-ikäinen suomalainen äijä voi olla.

Kun luin ensimmäisen kerran vuonna 2004 perustetun yhdysvaltalaisen Miss Matched, Inc -nimisen yrityksen ideasta, jouduin konsultoimaan vaimoani. Hän opettaa hiukan alle tai yli kymmenvuotiaita lapsia.

Kysyin, pitävätkö tytöt todella nykyään sukkia, jotka ovat keskenään aivan eri paria. Totta se on, parempi puoliskoni vahvisti.

LittleMissMatched on tuotemerkki, joka on tullut kuuluisaksi siitä, että se myy sukkia, jotka eivät varmasti ole keskenään samanlaisia. Niitä ei edes myydä pareittain.

Sukkia on hankittava aina yksittäin tai joko kolmen tai seitsemän erilaisen paketeissa. Firma takaa, ettei yhteenkään pakettiin ole eksynyt kahta samanlaista sukkaa.

Valikoimassa on nykyisin 134 eri tavoin värjättyä tai kuvioitua mallia, joista syntyy yhteensä 8911 erilaista paria. Niinpä täydellisestä kokoelmasta riittää erilaisia yhdistelmiä jokaiseksi päiväksi runsaan 24 vuoden ajaksi!

Jokaisen sukan sisäpuolella on mallin numero ja nimi. Näin niistä on ollut helppo tehdä myös kavereiden kesken vaihdettavia keräilyesineitä.

Yhtiön perusti kolme ystävystä, jotka joutuivat jatkuvasti etsimään sukkiensa kadonneita pareja. Miss Matched kertoo, että sen tavoite on

  • muuttaa surulliset (yksinäiset) sukat tarpeellisiksi,
  • tuottaa lapsille keinoja ilmaista itseään ja
  • antaa tytöille luvan olla tyttöjä niin kauan kuin he haluavat.

Firma myy nykyisin paljon muutakin kuin vain hupaisasti kuvioituja sukkia. Kyse ei ole nappikaupasta, sillä liikevaihto on miljoonia. Lippulaivaliike sijaitsee New Yorkin kuululla ostoskadulla 5th Avenuella.

Mitä tapaus Miss Matched kertoo tuotekehittäjälle, asemoijalle tai markkinoijalle? Minä en sitä täsmälleen ottaen osaa sanoa. Mutta ehkä keksit itse vastauksen.