Ranskalaisen junayhtiön tuotteistajat ovat miettineet matkustajan henkistä matkanopeutta perinteisen teknisen näkökulman sijaan.
Ranskalainen junayhtiö SNCF käynnisti internet-pohjaisen lipunvarausjärjestelmänsä alkuvuodesta 2006. Tietyillä pikajunilla kauas ja kovaa halajavat voivat varata netistä paitsi matkalippuja, myös matkaseuraa.
Puolentoista euron lisämaksusta matkustaja voi tutkia, millaisia kiinnostuksen aiheita jo aikaisemmin samaan junaan matkansa varanneilla on.
Sitten hän voi valita, haluaisiko hän istua esimerkiksi jalkapallosta, politiikasta tai vaikkapa kirjallisuudesta kiinnostuneen matkustajan vieressä. Tai kaipaisiko hän kenties harjoitusta ruostuneeseen englanninkieleensä.
Hiukan tiukkapipoiselta vaikuttava Ranskan "VR" ei kuitenkaan halua järjestelmästään deittipalvelua. Siksi palvelua vahtii erityinen SNCF:n miehittämä esiliinapäivystys, joka yrittää karsia joukosta mahdolliset rakkaudenkipeät.
Myös rasisteiksi tai väkivaltaiseksi epäillyt lentävät ulos.
Verkkopalvelun suunnittelijat ovat ottaneet huomioon nekin, jotka eivät halua kuunnella toisten loputtomia jorinoita matkansa aikana. Siksi juniin on varattu myös erityisiä hiljaisia alueita.
Kuten tavallista, ammattiliitot vastustivat uudistusta. SNCF:n verkkosovellus on kuitenkin osoittautunut menestykseksi. Miljoonan matkustajan raja meni rikki noin puolessa vuodessa.
Perustuotteella on vaikea erottua, mutta juttuseurapalvelu hoitaa pisteet kotiin. Mikä lisäpalvelu toimisi vastaavalla tavalla omassa bisneksessäsi?
Lähde: The Independent 29.6.2006