Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Juttuseuraa junaan

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ranskalaisen junayhtiön tuotteistajat ovat miettineet matkustajan henkistä matkanopeutta perinteisen teknisen näkökulman sijaan.

Ranskalainen junayhtiö SNCF käynnisti internet-pohjaisen lipunvarausjärjestelmänsä alkuvuodesta 2006. Tietyillä pikajunilla kauas ja kovaa halajavat voivat varata netistä paitsi matkalippuja, myös matkaseuraa.

Puolentoista euron lisämaksusta matkustaja voi tutkia, millaisia kiinnostuksen aiheita jo aikaisemmin samaan junaan matkansa varanneilla on.

Sitten hän voi valita, haluaisiko hän istua esimerkiksi jalkapallosta, politiikasta tai vaikkapa kirjallisuudesta kiinnostuneen matkustajan vieressä. Tai kaipaisiko hän kenties harjoitusta ruostuneeseen englanninkieleensä.

Hiukan tiukkapipoiselta vaikuttava Ranskan "VR" ei kuitenkaan halua järjestelmästään deittipalvelua. Siksi palvelua vahtii erityinen SNCF:n miehittämä esiliinapäivystys, joka yrittää karsia joukosta mahdolliset rakkaudenkipeät.

Myös rasisteiksi tai väkivaltaiseksi epäillyt lentävät ulos.

Verkkopalvelun suunnittelijat ovat ottaneet huomioon nekin, jotka eivät halua kuunnella toisten loputtomia jorinoita matkansa aikana. Siksi juniin on varattu myös erityisiä hiljaisia alueita.

Kuten tavallista, ammattiliitot vastustivat uudistusta. SNCF:n verkkosovellus on kuitenkin osoittautunut menestykseksi. Miljoonan matkustajan raja meni rikki noin puolessa vuodessa.

Perustuotteella on vaikea erottua, mutta juttuseurapalvelu hoitaa pisteet kotiin. Mikä lisäpalvelu toimisi vastaavalla tavalla omassa bisneksessäsi?

Lähde: The Independent 29.6.2006

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.