Tietysti osaat oman bisneksesi. Tunnet myös kilpailijoidesi metkut. Oletko jo alkanut pitää alasi perusasioita niin itsestään selvinä, ettet muista mainita niistä asiakkaille?
Olin kerran tuotteistamassa perintätoimiston palvelua. Jossain vaiheessa valkeni, että jos joku asiakkaani jättäisi laskunsa maksamatta, perintätoimisto hoitaisi rahat firmani tilille ilmaiseksi.
Itse en joutuisi maksamaan karhuamisista mitään. Kulut menisivät maksulintsarin piikkiin.
Kysyin perinnän ammattilaisilta, tietävätkö yritysten työntekijät yleensä perintäpalvelujen maksuttomuudesta?
Totta kai, kaikkihan sen tietävät, he vakuuttivat yhteen ääneen.
No, jouduin nolona tunnustamaan, etten ainakaan itse ollut tiennyt.
Niinpä soitin parille itseäni fiksummalle toimitusjohtajalle. Kumpikaan heistä ei tiennyt, että perintä olisi heille ilmaista.
Seuraavaksi pääsin kiinteistövälittäjän kimppuun. Firman bisnes on etsiä yrityksille toimitiloja. Kävi ilmi, että välityspalvelut ovat ostajalle tai vuokratoimistoa etsivälle maksutonta. Vuokranantaja tai myyjä vastaa välittäjän palkkiosta.
Lienee helppo arvata, mitä kysyin välittäjiltä. He vakuuttivat, että kaikkihan sen tietävät. Mutta kun mietimme asiaa tarkemmin, tilanne ei ollutkaan aivan selvä.
Itse asiassa usein uutta toimistoa etsivä asiakas on hyvin epävarma, mikä välitysbisneksen perusidea oikein on. Aikooko esittelijä iskeä jossain vaiheessa laskun kouraan? Sitä on vain ikävä tiedustella. Välittäjä ei yleensä ota asiaa puheeksi.
Mitä sitä itsestäänselvyyksiä jauhamaan. Kaikkihan tietävät, miten kiinteistöala toimii. Kaikki paitsi enemmistö.
Kauppalehti kirjoitti 6.10.2005, miten surkeasti mainostajat tuntevat esimerkiksi käyttämiensä lehtien alennuskäytännöt. Mainostajien Liiton teettämän tutkimuksen tulokset olivat murskaavat: vain puolet tunsi kassa-alennukset.
Linjaliikennekorvauksista tiesi vain yksi viidestä. Mediatoimistojen metkut saattoivat olla tuntemattomia yhdeksälle mainostajalle kymmenestä.
Ehdotin perintätoimiston väelle, että he alkaisivat markkinoida palvelujaan yksinkertaisella lupauksella: ”Meiltä saat perintäpalvelun maksutta!”.
Mutta niinhän sen saa joka paikasta, he ihmettelivät.
Juu, tämä on ihan selvää. Mutta jos suurin osa yritysten ihmisistä ei ilmaisuudesta tiedä, ehkä uutinen kannattaisi kertoa heille.
Muut perintätoimistot alkaisivat tietenkin selittää, että hekin perivät ilmaiseksi. Mutta eivätkö ne silloin käytännössä markkinoisi ensimmäisenä selkoviestinsä julkaissutta kilpailijaansa?
Vanhat asiakkaasi saattavat olla firmasi bisneslogiikasta perillä. Mutta voiko olla, että pidät liiketoimintamalliasi kaikille muillekin itsestään selvänä? Oletko ihan varma, että mahdolliset uudet asiakkasehdokkaat ymmärtävät edes firmasi perusideaa?
3 vastausta
Itsenikin tuo perinnän ilmaisuus yllätti, kun siihen törmäsin. Lisäksi perintä oli tehty vielä asteen verran vaivattomammaksi sillä, että perintätoimisto jakoi kirjekuoria, joihin perittävän laskun pystyi sujauttamaan. Sitten vain kuori postiin ja odottamaan rahoja.
AirZero,
Kiitos kommentistasi! Mainio tuo esimerkkisi, juuri noin yksinkertaisin keinoin ostamisesta saisi monta kertaa vielä piirun verran tavallista helpompaa.
Hyvä esimerkki itsestäänselvyyksien kertomisesta lienee myös Herra Snellmannin lause Ei sisällä natriumglutamaattia. Tietääkseni mikään vastaava tuote ei saa enää sisältää kyseistä ainetta, mutta Snellman on ainoa, joka siitä selkeästi kertoo. 🙂 Samalla sanahirviö natriumglutamaatin osaa tavata jo ala-asteikäinenkin.