Suomalainen markkinoija saattaa hylätä hyvän idean siksi, että sitä on jo kokeiltu Australiassa. Siinä ei ole mitään järkeä, sillä ideat ovat vapaata riistaa. Niitä ei voi patentoida.
Eräs sissikampanja toimi kuin häkä joitain vuosia sitten Ruotsissa. Johtaja tuikkasi tuleen kilpailevan, suuren yhtiön laskun. Hän hoiti hommansa kadulla kyseisen kilpailijansa pääkonttorin edessä.
Lehtimiehet olivat tikkana paikalla. Pyromaanipomon valokuvia ilmestyi likimain jokaisen kynnelle kykenevän lehden sivuilla.
Viesti meni lukijoille kerralla perille: nyt markkinoille oli tullut ketterä Daavid-vaihtoehto kömpelön Goljatin kiusaksi.
Ehdotin hiljattain erään kotimaisen haastajayrityksen ykkösmiehelle vastaavaa lähestymistä. Menin kuitenkin tyhmyyksissäni lipsauttamaan, että konsepti oli todettu naapurissa toimivaksi.
Se oli paha virhe. Johtaja totesi, ettei samaa voi tehdä Suomessa, koska idea on jo käytetty Ruotsissa!
Se siitä sitten: ei menty lehtien sivuille.
Suomalaisten kirkasotsaisuus jaksaa hämmästyttää. Jos idea ei ole ikioma, sitä olisi muka jotenkin noloa käyttää.
Mielestäni olisi vain järkevää kierrättää toimivaksi havaittuja keinoja.
Toki kulttuurien ja toimialojen väliset erot on otettava huomioon.
Mutta hyvät perusideat todennäköisesti toimivat kerta toisensa jälkeen. Ja voihan niitä aina hiukan
muunnella, yhdistellä ja soveltaa tilanteen mukaan.
Jos pelkästään ainutlaatuiset älynväläykset kelpaavat, kaikki uusi tieto ja viisaus alkaa muuttua markkinoijalle taakaksi. Mitä enemmän hän näkee onnistuneita kampanjoita maailmalta, sen vähemmän jää mahdollisia reittejä. Lopulta jääräpää on jumissa vuoren huipulla, koska hän ei suostu laskettelemaan kuin neitseellisessä umpihangessa.
Todellisuudessa vain erittäin harva meistä keksii koko elämänsä aikana jotain todella omalaatuista. Oli älynvälähdys mikä tahansa, sama on todennäköisesti keksitty jo moneen kertaan muualla.
Miksi siis ottaa pulttia koko asiasta?
Keksintö on yleensä nollan arvoinen, jos sitä ei kukaan vie käytäntöön. Kuitenkin suurin osa oivalluksista jää ikiajoiksi vain paperille.
Ideoita ei voi patentoida. Miksi et ottaisi lähtökohdaksi jotain toimivaksi todettua? Keskity sen sijaan loistavaan toteutukseen. Sitä kutsutaan tuotteistamiseksi.
Tarina kertoo, että keksijänero Thomas Alva Edison istui usein patenttikonttorissa. Hän tutki siellä muiden patenttihakemuksia. Hän osasikin soveltaa ja testata ideoita hyvin taitavasti – olivat ne alun perin hänen omiaan tai eivät. Mikset tekisi samoin? [e]