Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tuotteistajan hintatesti

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kysy asiantuntijalta, mitä hänen palvelunsa maksaa. Jos hän ei osaa sanoa sitä siltä seisomalta, todennäköisesti tuotteistus on vielä kesken.

Pyysin tarjousta suorakirjeen postituksesta. Useiden kierrosten jälkeen lähestymme maalia. Tarjouksen loppusumma vain on ja pysyy auki.

Projektipäällikön työ maksaa kuulemma 110 euroa tunnilta. Sitä tarvitaan vähintään yksi tunti. Mutta enimmäismäärää toimittaja ei suostu ilmoittamaan.

Täytyy vain toivoa, että satun saamaan ripeän projektipäällikön. Mutta jos hän onkin aloittelija tai kankkusessa, maksan sitten hänen harjoituskierroksistaan hiukan enemmän.

Lisäksi jostain syystä postimaksuista vastaa tilaaja – vaikka olen pyytänyt tarjousta postituksesta! Ilmeisesti on oma hommani alkaa selvitellä asiaa postin hinnastoista.

Olen yrittänyt tilata myös valokuvausta. Tavoitteena olisi tuottaa yritykselleni nippu laadukkaita esitekuvia.

Pääosin kaikki on jo neuvoteltu valmiiksi. Mutta edelleen tarjous sanoo, että tilaajan on lunastettava mallien vaatteet, jos ne sattuvat likaantumaan kuvausten aikana.

Ilmeisesti joudun vielä kirjaamaan sopimukseen kohdan, etteivät mallimme saa kärsiä kovin pahasta kainalohiestä.

Nämä samalle viikolle sattuneet tapaukset ovat tyypillisiä esimerkkejä siitä, miten vaikea palveluja on ostaa.

Vaikka palvelun toimittaja on postitellut suorakirjeitä kymmenet vuodet, se ei osaa sanoa, paljonko projektipäällikön aikaa tarvitaan. Puhumattakaan postimerkkien kustannuksista.

Voisin kuvitella, että on täysin valokuvaajan asia, jos hän pakottaa mallit likaamaan vaatteensa. Aika erikoista siitä on sysätä vastuuta tilaajallekaan. Etenkään, jos tämä ei ole kuvausten aikana mailla halmeilla.

Käytännössä nämä molemmat palvelujaan tarjoavat pyytävät asiakkaalta avointa shekkiä. Mielestäni vain täysin tolvana ostaja suostuu moisiin ehtoihin.

Olenkin jo pitkään käyttänyt hintatestiä, kun arvioin tuotteistuksen tasoa.

Jos myyjän veloitus riippuu lähinnä nousuveden vaiheesta ja Saturnuksen asennosta, luultavasti hänen tuotteistusprojektinsa on vielä pahasti kesken.

Ostamisen pitäisi olla helppoa. Ei liene asiakkaan tehtävä yrittää arvioida, miten paljon palvelun toimittaja onnistuu polttamaan työtuntejaan tai tuhoamaan varusteitaan.

Myyjän pitäisi olla alansa asiantuntija. Jos hän ei tiedä kustannuksiaan, kuka ne sitten tietää?

Jätätkö palvelusi lopullisen hinnan arvoitukseksi? Yritätkö minimoida kaikki omat riskisi niin, että sysäät ne asiakkaasi kontolle? Etkö todellakaan osaa arvioida, paljonko tarvitset työtä tai tarvikkeita keskimäärin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.