Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vai sen sortin merimies

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Datakeskuksen tärkein markkinointiviesti meni perille ilman, että sitä oli tarpeen erikseen edes mainita. Miten se oli mahdollista?

Asiakas osti projektiohjelmiston. Sovellus oli monipuolinen ja fiksu. Lisäksi se oli nykyaikaiseen tapaan verkon yli vuokrattava.

Toimittajalla oli selkeä hinnoittelu. Koulutusta oli tarjolla. Referenssejä löytyi. Kaikki tuntui olevan siis mallillaan.

Sitten ostaja tuli kysyneeksi, missä sovelluksen palvelimia säilytetään. Reipasotteinen myyjä talutti uteliaan asiakkaansa puolityhjään toimistohuoneeseen ja osoitti pöydän alle.

Siellähän se serveri puksutti!

Kaupat peruuntuivat. Kauppalopo ei näyttänyt ymmärtävän, mikä meni pieleen.

Vuokraohjelmistot yleistyvät. Yhä useammin asiakkaan tiedot menevät säilöön jonnekin oman yrityksen ulkopuolelle. Sovellusten vuokraajat eivät tunnu täysin tajuavan, miten tärkeää tuo data voi vuokraajalle olla.

Jos bitit lipsahtaisivat väärään paikkaan, seurauksena voisi olla asiakkaan konkurssi siltä seisomalta.

Siksi laitetilojen, tietoturvan, varmuuskopioiden ja muiden vastaavien yksityiskohtien täytyy olla mieluiten liioitellun mallikelpoisessa kunnossa. Muuten ostajasta tuntuu, että saattaa kuitenkin olla viisainta hillota tiedostot firman ikiomaan konehuoneeseen. Silloin on ainakin sellainen tunne, että kallein omaisuus on varmasti tallessa – oli se totta tai ei.

Tosin vaikka sovellusvuokraaja olisi maailman uskottavin, kaikki eivät silti halua lähettää tietojaan esimerkiksi USA:ssa sijaitseville palvelimille. George W. Bush & pojat ovat sen verran moneen kertaan jääneet rysän päältä kiinni. Totta kai eurooppalainen ajattelee, että NSA tai CIA iskee piuhansa kiinni minne se itse haluaa.

Mutta toisaalta jenkkimarkkinoija kyllä tietää, miten luottamusta herättävä mielikuva on rakennettava. Siitä voisi ottaa suomalainenkin oppia.

Muistan vieläkin vuosien takaa erään vaikuttavan lehtikuvan. Potretissa seisoi datakeskuksen pomo, jolla oli tiiliskiven muotoinen leuka. Hänen takanaan näkyi moninkertaisilla tunnistusjärjestelmillä varustettu ovi kaikkein pyhimpään.

Mutta kaikkein hienointa oli johtajan aikaisempi ammatti.

Hän oli ollut ydinsukellusveneen kapteeni.

Jotenkin tuli turvallinen tunne. Tuon miehen bunkkerissa henkilökunta muistaa ottaa varmuuskopiot, jos niin on kerran sovittu.

Tuotteistajan tehtävä on kuvata mutkikkaita asioita ymmärrettävästi. Yksi entinen merimies voi merkitä enemmän kuin tuhat tyhjänpäiväistä ylisanaa. Mikä konkretisoi tai edustaa tärkeintä viestiäsi vastaavalla tavalla?

2 vastausta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.