Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Eineksiä vastentahtoisesti

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ihmiset vastaavat markkinatutkimuksiin mitä sattuu. Luotettavia tuloksia saat selville vain tarkkailemalla ja kokeilemalla.

Tällä viikolla Helsingin Sanomat julkaisi hauskasti parin päivän välein uutiset, jotka kertovat olennaisia asioita asiakkaiden (lue: ihmisen) käytöksestä.

Tiistaina 4. joulukuuta oli ilmeisen huono uutispäivä. Valtakunnan päälehti otsikoi etusivunsa leveydeltä "Suomalaiset eivät usko asuntojen hinnan romahtavan".

OP-Pohjolan teettämän tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista ei pidä todennäköisenä, että asuntojen hinnat laskisivat yli 10 prosenttia vuonna 2008. Kyselyyn oli vastannut runsaat tuhat suomalaista.

Osuuspankin väki arvioi itse, että asuntojen hintojen nousu hidastuu. Samana päivänä Hypoteekkiyhdistyksen Matti Ihna julkaisi käsityksenään, etteivät hinnat enää nouse tai laske.

Todellisuudessa asuntojen hinnat voivat tietenkin joko nousta, laskea
tai pysyä ennallaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä kansalaiset tai pankkien "asiantuntijat" ovat arvanneet.

Yhtä hyvin haastattelija olisi voinut kysyä,
sataako Senaatintorilla jouluaattona lunta vai ei. Käytännössä vastaukset olisivat olleet
täsmälleen yhtä luotettavia.

Sitten tänään itsenäisyyspäivänä Hesari kertoi, että "Kansa ostaa tahtomattaan eineksiä". HS-Gallupin mukaan vain yksi kymmenestä suomalaisesta haluaa lisää valmisruokia.

Lehti jatkaa, että kuitenkin juuri valmisruokien menekki kasvaa koko ajan.

Haastateltu Helsingin kauppakorkeakoulun professori Arto Lindblom toteaa aivan oikein, että (haastattelijalle ilmoitettu) asenne on yksi asia. Mitä asiakkaan ostoskärryyn lopulta joutuu, on ihan toinen juttu.

Artikkelissa mainitaan myös tuttu ilmiö jo vuosien ajalta: moni haluaisi lisää luomutuotteita, mutta hyvin harvat kuitenkaan ostavat niitä.

Kuluttajilta olisi ollut aivan turha kysyä, haluavatko he hunajamarinoituja kanasuikaleita. Sillä ei olisi ollut mitään merkitystä, mitä asiakkaat olisivat etukäteen vastanneet.

Niin vain kävi, että aikanaan kananlihan myynti ampaisi rajuun kasvuun, kun tuo suomalaisten kullankeltainen suosikkimössö oli vihdoin monen välivaiheen kautta jalostunut nykymuotoonsa.

Epäonnistu mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Jätä turha ja kallis markkinatutkimus väliin ja etene suoraan myyntivaiheeseen. Ainoa luotettava gallupvastaus on asiakkaasi allekirjoittama tilaus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.