Ihmiset vastaavat markkinatutkimuksiin mitä sattuu. Luotettavia tuloksia saat selville vain tarkkailemalla ja kokeilemalla.

Tällä viikolla Helsingin Sanomat julkaisi hauskasti parin päivän välein uutiset, jotka kertovat olennaisia asioita asiakkaiden (lue: ihmisen) käytöksestä.

Tiistaina 4. joulukuuta oli ilmeisen huono uutispäivä. Valtakunnan päälehti otsikoi etusivunsa leveydeltä "Suomalaiset eivät usko asuntojen hinnan romahtavan".

OP-Pohjolan teettämän tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista ei pidä todennäköisenä, että asuntojen hinnat laskisivat yli 10 prosenttia vuonna 2008. Kyselyyn oli vastannut runsaat tuhat suomalaista.

Osuuspankin väki arvioi itse, että asuntojen hintojen nousu hidastuu. Samana päivänä Hypoteekkiyhdistyksen Matti Ihna julkaisi käsityksenään, etteivät hinnat enää nouse tai laske.

Todellisuudessa asuntojen hinnat voivat tietenkin joko nousta, laskea
tai pysyä ennallaan. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä kansalaiset tai pankkien "asiantuntijat" ovat arvanneet.

Yhtä hyvin haastattelija olisi voinut kysyä,
sataako Senaatintorilla jouluaattona lunta vai ei. Käytännössä vastaukset olisivat olleet
täsmälleen yhtä luotettavia.

Sitten tänään itsenäisyyspäivänä Hesari kertoi, että "Kansa ostaa tahtomattaan eineksiä". HS-Gallupin mukaan vain yksi kymmenestä suomalaisesta haluaa lisää valmisruokia.

Lehti jatkaa, että kuitenkin juuri valmisruokien menekki kasvaa koko ajan.

Haastateltu Helsingin kauppakorkeakoulun professori Arto Lindblom toteaa aivan oikein, että (haastattelijalle ilmoitettu) asenne on yksi asia. Mitä asiakkaan ostoskärryyn lopulta joutuu, on ihan toinen juttu.

Artikkelissa mainitaan myös tuttu ilmiö jo vuosien ajalta: moni haluaisi lisää luomutuotteita, mutta hyvin harvat kuitenkaan ostavat niitä.

Kuluttajilta olisi ollut aivan turha kysyä, haluavatko he hunajamarinoituja kanasuikaleita. Sillä ei olisi ollut mitään merkitystä, mitä asiakkaat olisivat etukäteen vastanneet.

Niin vain kävi, että aikanaan kananlihan myynti ampaisi rajuun kasvuun, kun tuo suomalaisten kullankeltainen suosikkimössö oli vihdoin monen välivaiheen kautta jalostunut nykymuotoonsa.

Epäonnistu mahdollisimman nopeasti ja edullisesti. Jätä turha ja kallis markkinatutkimus väliin ja etene suoraan myyntivaiheeseen. Ainoa luotettava gallupvastaus on asiakkaasi allekirjoittama tilaus.