Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Markkinoija kaiken keskipiste?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Markkinoija alkaa helposti kuvitella, että kansalaiset jaksaisivat pohtia hänen viestejään päivät pääksytysten. Kyseessä on inhimillinen harha.

Markkinoija pohtii otsa rypyssä, uskaltaisiko firman esitteessä tai mainoksessa sanoa niin tai noin. Entä syntyykö valokuvasta vääriä mielleyhtymiä? Pitäisikö otsikon olla isompi vai pienempi?

Kaikkein pahinta on, jos markkinoinnin kohde hermostuu. Hänen kielteinen palautteensa tuntuu musertavalta. Yksikin suoraan toimitusjohtajalle pahan olonsa purkanut kansalainen aiheuttaa sen, että kallis kampanja on vedettävä vessasta alas kesken kaiken.

Jopa kohderyhmän ulkopuolisten näkemykset tuntuvat pelottavan, vaikkei heidän reaktioidensa kai pitäisi vaikuttaa myyntilukuihin millään tavalla. Jos markkinoit esimerkiksi naisille, mitä ihmeen väliä sillä on, mitä miehet ajattelevat viesteistäsi?

Yksi selitys saattaa löytyä ihmisille tyypillisestä harhakäsityksestä, että muut tarkkailisivat taukoamatta juuri heidän toimiaan.

Williams Collegen psykologian professorin, tohtori Kenneth Savitskyn mukaan kuvittelemme, että muut ihmiset huomaavat – ja arvioivat – ulkonäköämme, käytöstämme ja tunteitamme enemmän kuin he todella tekevät.

Tämä valokeilassa-tunne sokeuttaa meitä monin tavoin.

Cornellin yliopiston tutkijat suorittivat kokeen, johon osallistui 109 opiskelijaa. Nuoret miehet ja naiset pukivat päälleen mielestään nolostuttavan Barry Manilow -T-paidan ja astuivat huoneeseen, joka oli täynnä heidän opiskelijatovereitaan.

Jälkikäteen koehenkilöt arvioivat, että vähintään puolet huoneessa olleista oli huomannut paidan tai jopa maininnut siitä jotain. Todellisuudessa alle neljäsosa opiskelijoista oli huomannut koko asiaa.

Myöhemmissä vastaavissa kokeissa huomattiin, että ihmiset liioittelevat heihin huomiota kiinnittäneiden määrää jopa kuusinkertaisesti todelliseen verrattuna.

Ihmiset ovat tyystin turtuneita kaiken maailman markkinointiin. Vaikka omasta mielestäsi olet laatinut hurjan ärhäkän viestin, asiakas tuskin edes huomaa sitä.

Lähde: Los Angeles Times 13.1.2003

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.