Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Jermun jakoavain

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vanhat työntekijät eivät ihastu, jos uusi tulokas on liian innokas. Hänen energiansa ja ideansa saavat kantajengin näyttämään laiskalta ja epäpätevältä. Niinpä märkäkorva on pantava nopeasti kuriin.

Teekkariaikoinani olin eräänä kesänä Iisalmessa konepajalla töissä. Työparinani oli armeija- ja opiskelukaverini Kyösti "Köpi" Kulusjärvi. Asensimme sorveihin ja työstökoneisiin käyttöaikamittareita yötä päivää. Urakka oli saatava valmiiksi ennen syksyn kiireitä.

Laitteiden avulla yrityksen johto pystyi seuraamaan, miten nopeasti kultakin koneelta syntyi valmista tavaraa tuotannon seuraaviin vaiheisiin. Se puolestaan oli tarpeen, jotta varastot ja toimitusajat saatiin puristetuksi niin pieniksi kuin suinkin.

Sitten konepajan duunarit saivat selville, että heidän työtään ja tuloksiaan oli tarkotus ryhtyä mittaamaan.

Huono homma, totesivat jermut. Koko porukka iski perseensä penkkiin saman tien. Laiton korpilakko oli alkanut.

Lisäksi koneistajat kertoivat ihan vain vinkiksi, että asentamamme elektroniset värkit kestävät kovin huonosti konepajaympäristössä. Niihin kun osuu iso ja painava jakoavain tosi helposti.

Siinä tällaiset sinisilmäiset opiskelijat saivat oppitunnin, miten työelämä oikeasti toimii.

Myynti- ja markkinontiosastoilla tulee vastaan samanlaisia "koneistajia". Veteraani jos toinen on vuosien mittaan etsinyt ja löytänyt keinot, joiden avulla työpäivät sujuvat mahdollisimman leppoisasti. Tulokset pysyvät juuri ja juuri sillä rajalla, ettei höveli esimies oikein saa eväitä tarttua tilanteeseen.

Kaikkein ikävintä on, että nämä suharit pitävät kunnia-asianaan opettaa ns. talon tapoja uusille ja innokkaille työntekijöille.

On ihan selvää, että liian hyviä tuloksia saavuttava tulokas saisi uraputkensa loppupuolella lekottelevat työntekijät näyttämään aivan surkeilta. Siksi vanhat näkevät paljon vaivaa, että he saisivat hötkyilijät pian aisoihin.

Muutamassa viikossa noviisit ovat jo oppineet, mikä on pienimmän kitkan tie. Heidän tuloksensa ovat sakanneet yhtä surkeiksi kuin kantajengilläkin.

Mikä ikävintä, kun alun perin liian energisen ammattilaisen aivot ovat kerran saastuneet, niitä on varsin vaikea saada enää puhdistetuksi.

Yritä pitää uudet innokkaat työntekijäsi erossa yrityksesi kyyniseksi muuttuneista alisuoriutujista hinnalla millä hyvänsä. Muuten he siirtävät "viisautensa" tulokkaille. Sitten peli on menetetty.

3 vastausta

  1. Kaupanalalla kateus ja ahneus saavat (epävarmat)konkarit puukottamaan innokasta tulokasta edestä ja takaa. Totta on, että uuden työntekijän on helpompi alistua paikan tapoihin kuin jatkaa innokkaana eteenpäin. Monessa yrityksessä ”uutta verta” rekrytoitaessa olisi hyvä kiinnittää juuri tähän Jermu-ilmiöön huomiota.

  2. On kyllä kumma miten paljon on näitä ns. palkanodottajia. Ei käsitetä sitä, että kokonaisuuden tuloksen parantuessa järkevä johto luo heille myös hyvän työympäristön ja lisää apuvoimia, koska resurssit antavat siihen mahdollisuuden. Samalla myös selkeästi tuloksellinen toiminta takaa työpaikan jatkuvuuden eikä YT-neuvottelut paina päälle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.