Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Minä sitä, minä tätä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sain tänään sähköpostiini työpaikkahakemuksen. Sen oli lähettänyt kauppatieteiden lisensiaatti, joka totesi heti aluksi olevansa myyntitykki.

Pidän moisesta lähestymisestä!

Mutta sitten pisti silmääni myyjien ja markkinoijien helmasynti. Hakija kirjoittaa koko ajan vain itsestään: minä sitä, minä tätä. Ja sitten minä vielä tuota.

Ei siis sanaakaan siitä, miten hän ajatteli hyödyttävänsä hakemuksen vastaanottajaa, eli mahdollista tulevaa työnantajaansa. Viesti ei siis tunnu kovin hyvän myyntitykin lähettämältä.

Mieti itse, miten kauan viihdyt sellaisen ihmisen kanssa, joka puhuu tunnista toiseen vain itsestään. Hänellä on toki käsiteltävänään maailman mielenkiintoisin aihe. Siitä riittää tarinaa loputtomasti.

Samoin toimivat useimmat markkinoijat. He puhuvat aina vain firmastaan ja tuotteistaan. Sorrun siihen itsekin jatkuvasti. Siksi esimerkiksi verkkosivujemme sisältö on pakko uusia niin pian kuin suinkin.

Totuus on karu: meistä jokainen on eniten kiinnostunut itsestään ja omista asioistaan.

Hyvä myyjä onkin juuri siksi niin harvinainen otus. Hän osaa edes hetkittäin keskittyä johonkin muuhun kuin jatkuvaan minä-minä-vuodatukseen.

Huvittavimmillaan huonon minä-minä-myyjän puhe menee aivan käsittämättömäksi. Hän alkaa jutella pöydän toisella puolella istuvalle ostajalle näin: "Organisaatiomme näkemyksen mukaan asiakkaamme kannattaa ostaa nuo lisävarusteet tässä samalla."

Kuulija ihmettelee siinä, tarkoittaako myyjä asiakkaalla häntä. Vai
puhuuko tämä jostain kolmannesta henkilöstä? Vai jostain aivan toisesta
yrityksestä? Miten organisaatiolla voi olla näkemys?

Kyse on samanlaisesta etäännyttävästä tavasta, jota Mauri Pekkarinen ja hänen kollegansa väläyttelevät televisiossa tuon tuosta. He juttelevat aina haastattelijalleen tyyliin "tuo oli aivan toimittajan oman mielikuvituksen tuotetta".

Puuttuu enää, että myyjä alkaa käyttää itsestään pronominia me. Siis aivan kuten kuningattarella on tapana sanoa, että "meillä on nälkä", kun hänen ylhäisyytensä vatsa kurnii.

Kirjoitatko firmasi kotisivulla vain omasta yrityksestäsi? Lupaatko mitään asiakkaallesi? Mainitsetko kertaakaan esimerkiksi sanoja "
sinä" tai "sinun", "yrityksesi", "tilanteesi" tai "hyötysi". Jos et, taidat puhua vain itsestäsi. Ja siitäkin mahdollisimman etäisesti.

2 vastausta

  1. Yritin lukea kirjaa ”Myy paremmin, myy enemmän”. Kirjan nimi imperatiivissa. Sisältö oli kirjoitettu kolmannella persoonalla: ”Myyjän täytyy asiakkaalleen…”

    Jaksoin puoleen väliin asti, koska tuttu kirjoittaja. Sinänsä hyvä substanssi jäi saamatta, kun tyyli oli niin tuskainen.

    1. Kuitenkin kyseisen kirjan markkinointiteksti väittää, että opus käsittelee asiakkaan näkökulmaa. Mutta ilmeisesti kirjan lukija ei ole kirjoittajan asiakas?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.