Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Sää vaikuttaa pörssikursseihin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan säätila vaikuttaa pörssisijoittajien käytökseen selvästi.

Uskotko, että pörssisijoittajat pohtivat toimiaan kylmän rauhallisesti?

Miten sitten selität sen, että osakekurssit nousevat lähes poikkeuksetta tavallista enemmän aurinkoisina päivinä? Pilvisellä säällä käyrät taas kääntyvät selvästi helpommin alamäkeen.

Ohion osavaltion yliopiston rahoituksen professori David Hirshleifer ja Michiganin yliopiston rahoituksen professori Tyler Shumway ovat tehneet tutkimuksen, joka on tyrmää markkinateoriaan uskovat.

Jos Pariisissa paistaa aurinko ja Brysselissä on pilvistä, ranskalaissijoittajat tulkitsevat päivän uutisia belgialaissijoittajia optimistisemmin.

Näin siitä huolimatta, että Brysselin ja Pariisin pörsseissä käydään kauppaa samoilla osakkeilla – ja niihin myös vaikuttavat tasan samat talousuutiset.

Professorit tutkivat yli kahta tusinaa pörssiä vuosina 1982-1997. Auringonpaisteen myönteiset vaikutukset eivät rajaudu vain joihinkin maihin. Newyorkilaispörssien lisäksi auringonpaiste vaikutti keskimääräistä enemmän Helsingin, Brysselin, Pariisin ja Wienin pörsseihin.

Tutkimus osoittaa, että mielialat vaikuttavat huomattavasti tapaan, jolla sijoittajat tulkitsevat talousuutisia. Auringonpaisteessa talousluvut ja -uutiset tuntuvat valoisammilta kuin sateisen harmaana päivänä.

Suurin osa ihmisistä ei edes huomaa, kuinka mieliala vaikuttaa heidän harkintaansa. He voivat kuvitella pohtivansa sijoituspäätöksiä puolueettomasti. Todellisuudessa niin käy aniharvoin.

Uskotko, että asiakkaasi (osto)päätöksiin vaikuttavat vain järkisyyt? Miten vaikutat ostajan mielialaan niin, että päivä alkaa paistaa – säästä riippumatta?

Lähde:  Good Day Sunshine: Stock Returns and the Weather, David Hirshleifer and Tyler Shumway 2001.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.