Johtaja jos toinenkin on yllätetty housut kintuissa. Uusi kilpailija on tullut takavasemmalta ja vienyt epäreilusti koko bisneksen. Esimerkkejä on niin paljon, ettei niitä kaikkia tahdo edes huomata.

Hyvä asiakkaani Tommi Elomaa soitti. Hän on Tapiolan pankki-, säästö- ja sijoittajapalveluista vastaava myynti- ja markkinointijohtaja.

Tommi pusertaa MBA-tutkintoa. Hän kysyi, tuleeko mieleeni hyviä esimerkkejä uusista pelureista, jotka ovat puskeneet vanhat menestyjät metsähallituksen puolelle.

Kun aloin oikein miettiä asiaa, huomasin, että tapauksia putkahtelee joka puolelta. Tässä muutamia pinon päältä:

1. Lankapuhelimet

Kirjoitin juuri jonkin aikaa sitten siitä, miten TeliaSonera on liemessä. Yhä useampi käyttäjä sanoo irti lankapuhelimensa ja heittäytyy pelkän matkapuhelimensa varaan. Tai jos perheen tytär on vaihto-oppilaana rapakon takana, Skypellä on mukava hoitaa kaukoyhteydet maksutta.

2. Keltaiset sivut

Google AdWords ja muut vastaavat nettipohjaiset mainospalvelut syövät perinteisen puhelinluettelobisneksen perustaa hitaasti, mutta varmasti. Yhä kasvava osuus luetteloista päätyy avaamattomina suoraan kierrätykseen.

3. Filmikamerat

Monet ammattikuvaajat väittivät vielä vuosituhannen vaihteessa, etteivät koskaan vaihda digikameraan. Toisin kävi. Kuluttajista puhumattakaan. Kotimainen Eiri meni konkurssiin loppuvuodesta 2005. Huonosti kävi myös pikakameroita valmistavalle Polaroidille.

4. Sanomalehdet

Tällaiset kaltaiseni keski-ikäiset muinaisjäänteet eivät voi elää ilman Hesaria. Mutta muuten perälauta vuotaa. Nuoret eivät liity automaattisesti Sanomien faniklubiin. Verkkojulkaisuista on edelleen vaikea saada rahaa. Lisäksi iso osa vaikkapa rekrytointi-ilmoittelusta on muuttunut nettipohjaiseksi.

5. Äänilevyt

Ensin CD syrjäytti perinteisen vinyyliplätyn. Sitten tuli MP3, joka on saanut musiikin suuret tuottajat panikoimaan monin tavoin. Itse laitoin CD:ni lihoiksi Huuto.netissä viisi vuotta sitten. Sen jälkeen kaikki musiikki-investointini ovat menneet Applen iTunesille ja muille verkkokaupoille.

6. Kirjat

Amazonin alku ei ollut helppo. Mutta nyt kymmenvuotiaana se tekee reipasta voittoa. Viimeisen kolmen kuukauden aikana olen ostanut kolme kirjaa Akateemisesta kirjakaupasta. Amazonista olen tilannut samassa ajassa 46 opusta. Tiedän monta kollegaa, jotka eivät käy kirjakaupassa koskaan – muuten kuin verkossa.

7. Matkat

Ennen matkatoimisto sai mukavan provision myymästään Finnarin lentolipusta. Mutta ei saa enää. Nykyisin matkamyyjän on pakko tarjota entistä selkeämmin asiantuntijapalveluja, jotta tuo äkkiä syntynyt budjettiaukko olisi paikattavissa.

8. Moottorit

Vuosikymmenet jatkunut suomalainen älykääpiöverotus on hämärtänyt tosiasian, että monissa muissa maissa dieselmoottori on voittanut bensakoneet jo ajat sitten. Vaikka diesel tuottaa typpipäästöjä, kaikki puhuvat vain hiilidioksidista. Siksi bensakoneet taitavat hävitä kisan.

9. Kanat

Kun kauppaan tuli monen kehitysaskeleen päätteeksi hunajamarinoituja kanasuikaleita, tipumenekki lähti rajuun kasvuun. Pakastekanojen myynti sakkasi pahan kerran.

10. Kellot

Aikanaan tarkat ja edulliset japanilaiset digitaaliset rannekellot hävittivät alan sveitsiläisen perinteisen teollisuuden lähes kokonaan. Tosin edullisia muovikelloja valmistava Swatch pelasti tilanteen. Mekaanisetkin kellot ovat tulleet takaisin, mutta vain kalliina luksustuotteina.

11. Posti

Kirjepostin määrä putoaa Suomessa tasaisen varmasti noin 2 prosentin vuosivauhtia. Vaikka kanta-asiakasohjelmat, ystävänpäivät ja vastaavat ovat tuoneet jakajille lisää työtä, silti sähköposti ja sähköinen laskutus yleistyy.

12. Porakoneet

Ennen 1960-lukua käsikäyttöiset porat ja muut vastaavat moottoroidut työkalut olivat vain ammattikäyttöön tarkoitettuja, kalliita värkkejä. Sitten Black & Decker toi markkinoille muovirunkoiset koneet. Niiden käyttöikä oli vain 25-30 tuntia – ja on edelleen. Mutta sekin on paljon enemmän kuin tavallinen kotikäyttäjä koskaan poraansa tarvitsee.

13. Uhkapelit

Jos Veikkausta tai Raha-automaattiyhdistystä pitäisi uskoa, nettipokeri on heti perkeleestä seuraava vitsaus. Veikkaan, että tuossa pelissä suomalaiselle protektionistille jää musta pekka kouraan.

Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Kymmeniä muita esimerkkejä löytyy vaikkapa Clayton M. Christensenin ja Michael E. Raynorin kirjasta The Innovator’s Solution.

Myös omalla toimialallasi rytisee ennemmin tai myöhemmin. Millaisia uusia tuotteita tai palveluja tarvitset, että firmasi olisi hengissä vielä pölyn laskeuduttua?