Johtaja jos toinenkin on yllätetty housut kintuissa. Uusi kilpailija on tullut takavasemmalta ja vienyt epäreilusti koko bisneksen. Esimerkkejä on niin paljon, ettei niitä kaikkia tahdo edes huomata.
Hyvä asiakkaani Tommi Elomaa soitti. Hän on Tapiolan pankki-, säästö- ja sijoittajapalveluista vastaava myynti- ja markkinointijohtaja.
Tommi pusertaa MBA-tutkintoa. Hän kysyi, tuleeko mieleeni hyviä esimerkkejä uusista pelureista, jotka ovat puskeneet vanhat menestyjät metsähallituksen puolelle.
Kun aloin oikein miettiä asiaa, huomasin, että tapauksia putkahtelee joka puolelta. Tässä muutamia pinon päältä:
1. Lankapuhelimet
Kirjoitin juuri jonkin aikaa sitten siitä, miten TeliaSonera on liemessä. Yhä useampi käyttäjä sanoo irti lankapuhelimensa ja heittäytyy pelkän matkapuhelimensa varaan. Tai jos perheen tytär on vaihto-oppilaana rapakon takana, Skypellä on mukava hoitaa kaukoyhteydet maksutta.
2. Keltaiset sivut
Google AdWords ja muut vastaavat nettipohjaiset mainospalvelut syövät perinteisen puhelinluettelobisneksen perustaa hitaasti, mutta varmasti. Yhä kasvava osuus luetteloista päätyy avaamattomina suoraan kierrätykseen.
3. Filmikamerat
Monet ammattikuvaajat väittivät vielä vuosituhannen vaihteessa, etteivät koskaan vaihda digikameraan. Toisin kävi. Kuluttajista puhumattakaan. Kotimainen Eiri meni konkurssiin loppuvuodesta 2005. Huonosti kävi myös pikakameroita valmistavalle Polaroidille.
4. Sanomalehdet
Tällaiset kaltaiseni keski-ikäiset muinaisjäänteet eivät voi elää ilman Hesaria. Mutta muuten perälauta vuotaa. Nuoret eivät liity automaattisesti Sanomien faniklubiin. Verkkojulkaisuista on edelleen vaikea saada rahaa. Lisäksi iso osa vaikkapa rekrytointi-ilmoittelusta on muuttunut nettipohjaiseksi.
5. Äänilevyt
Ensin CD syrjäytti perinteisen vinyyliplätyn. Sitten tuli MP3, joka on saanut musiikin suuret tuottajat panikoimaan monin tavoin. Itse laitoin CD:ni lihoiksi Huuto.netissä viisi vuotta sitten. Sen jälkeen kaikki musiikki-investointini ovat menneet Applen iTunesille ja muille verkkokaupoille.
6. Kirjat
Amazonin alku ei ollut helppo. Mutta nyt kymmenvuotiaana se tekee reipasta voittoa. Viimeisen kolmen kuukauden aikana olen ostanut kolme kirjaa Akateemisesta kirjakaupasta. Amazonista olen tilannut samassa ajassa 46 opusta. Tiedän monta kollegaa, jotka eivät käy kirjakaupassa koskaan – muuten kuin verkossa.
7. Matkat
Ennen matkatoimisto sai mukavan provision myymästään Finnarin lentolipusta. Mutta ei saa enää. Nykyisin matkamyyjän on pakko tarjota entistä selkeämmin asiantuntijapalveluja, jotta tuo äkkiä syntynyt budjettiaukko olisi paikattavissa.
8. Moottorit
Vuosikymmenet jatkunut suomalainen älykääpiöverotus on hämärtänyt tosiasian, että monissa muissa maissa dieselmoottori on voittanut bensakoneet jo ajat sitten. Vaikka diesel tuottaa typpipäästöjä, kaikki puhuvat vain hiilidioksidista. Siksi bensakoneet taitavat hävitä kisan.
9. Kanat
Kun kauppaan tuli monen kehitysaskeleen päätteeksi hunajamarinoituja kanasuikaleita, tipumenekki lähti rajuun kasvuun. Pakastekanojen myynti sakkasi pahan kerran.
10. Kellot
Aikanaan tarkat ja edulliset japanilaiset digitaaliset rannekellot hävittivät alan sveitsiläisen perinteisen teollisuuden lähes kokonaan. Tosin edullisia muovikelloja valmistava Swatch pelasti tilanteen. Mekaanisetkin kellot ovat tulleet takaisin, mutta vain kalliina luksustuotteina.
11. Posti
Kirjepostin määrä putoaa Suomessa tasaisen varmasti noin 2 prosentin vuosivauhtia. Vaikka kanta-asiakasohjelmat, ystävänpäivät ja vastaavat ovat tuoneet jakajille lisää työtä, silti sähköposti ja sähköinen laskutus yleistyy.
12. Porakoneet
Ennen 1960-lukua käsikäyttöiset porat ja muut vastaavat moottoroidut työkalut olivat vain ammattikäyttöön tarkoitettuja, kalliita värkkejä. Sitten Black & Decker toi markkinoille muovirunkoiset koneet. Niiden käyttöikä oli vain 25-30 tuntia – ja on edelleen. Mutta sekin on paljon enemmän kuin tavallinen kotikäyttäjä koskaan poraansa tarvitsee.
13. Uhkapelit
Jos Veikkausta tai Raha-automaattiyhdistystä pitäisi uskoa, nettipokeri on heti perkeleestä seuraava vitsaus. Veikkaan, että tuossa pelissä suomalaiselle protektionistille jää musta pekka kouraan.
Listaa voisi jatkaa loputtomasti. Kymmeniä muita esimerkkejä löytyy vaikkapa Clayton M. Christensenin ja Michael E. Raynorin kirjasta The Innovator’s Solution.
Myös omalla toimialallasi rytisee ennemmin tai myöhemmin. Millaisia uusia tuotteita tai palveluja tarvitset, että firmasi olisi hengissä vielä pölyn laskeuduttua?
4 vastausta
Muuten voin allekirjoittaa nämä kaikki, mutta äänilevyn kuoleminen on ainoastaan korni ajatus. Voin vakuuttaa, että ainakin vinyylit pysyvät hengissä seuraavat kymmenen vuotta, todennäköisesti vielä kauemmin.
——————————————————
Jari Parantainen vastaa (24.2.2008 klo 15:00):
Yhdysvaltalaisen levyteollisuuden etujärjestön RIAA:n tilastojen mukaan vuonna 2006 vinyylilevyjen myynti muodosti 0,6 % kaikkien äänitteiden myynnistä. CD:n osuus oli 85,6 %.
Jopa digitaalisesti ladatun musiikin osuus oli jo tuolloin yli kymmenkertainen vinyylimyyntiin verrattuna.
Älppärimyynti oli suurimmillaan 10 vuoteen vuonna 2004, jolloin niiden osuus oli 0,9 % myynnistä. Siitä alamäki on sitten jatkunut tasaisesti.
Mutta totta kai kaikissa kirjoitukseni 13 tapauksessa vanha markkina säilyy jossain jamassa joka tapauksessa. Jäljelle jää erikoistuneiden pelureiden kannalta taatusti hyvin kannattavia lokeroita.
Esimerkiksi osa valokuvaajista tulee kuvaamaan filmille maailman tappiin saakka, vaikka digitaalinen kalusto kehittyisi kaikin tavoin ylivertaiseksi.
Listassani kyse olikin pikemminkin siitä, kuka löytää uuden kasvubisneksen ja tekee sillä merkittävän tilin.
Ymmärsin pointtisi varsin hyvin, mutta kunhan nyt haluan vängätä. Yleensä näissä prosenttilaskelmissahan ei oteta sitä huomioon, että vinyylilevyjen myynti on keskittynyt suurelta osin (väh. 95%) käytettyjen levyjen myyntiin, joita metsästetään levymessuilta, erikoisliikkeistä ym. Myöskään tuohon ”v. 2004 suurin vinyylien myynti” en usko, koska vasta viime vuonna uusia vinyyleitä on tullut laajasti myyntiin erikoisliikkeisiin ja myös TopTeniin ja myös hintakehitys on mennyt vahvasti ylöspäin.
Bisneksiä pulassa
”Johtaja jos toinenkin on yllätetty housut kintuissa. Uusi kilpailija on tullut takavasemmalta ja vienyt epäreilusti koko bisneksen. Esimerkkejä on niin paljon, ettei niitä kaikkia tahdo edes huomata.”
Hei Jari,
Mainioita ajatuksia sinulla, kertakaikkiaan! Itse en ole mikaan markkinoinnin ammattilainen, mutta jotenkin elama heittanyt tilanteeseen, jossa nyt pohdin kuinka puhaltaa elamaa netti casino sivustolle, joka jenkkien uusien uhkapelilakien myota koki kovan notkahduksen. Tyypillisena suomalaisena kavahdan koko uhkapeli sanaa ja ajatus netti casinoista tuo mieleen lahinna hyvauskoiset holmot jotka paatyvat velkavankeuteen yhdella klikkauksella. Voit uskoa, etta tyopoydan paalla roikkuu synkka, musta pilvi..
Ryhdistaydyttava on tai kenkaa tulee, hyvaa kevatta!
Jossu