Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Marxin menetetyt yöunet

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kylvät asiakkaaseesi aivan turhaan epävarmuuden siemenen, jos alat keskustella hinnoistasi.

Kuuluisa koomikko ja näyttelijä Groucho Marx kertoo kirjassaan Groucho and Me tapauksesta, joka vei hänen yöunensa.

Eräänä iltana vuonna 1928 hän oli valmistautumassa illan näytökseen. Pukuhuoneeseen tuli mies kalliin näköisessä puvussa. Vieras oli nimeltään Evans. Hän ylisti Marxia: "Olette epäilemättä yksi maailman tunnetuimmista sikarin polttajista." Marx myönsi kohteliaisuuden todeksi.

Selvisi, että Evans oli mainostoimistosta, jolla oli hallussaan maan suurimman tupakkatehtaan tili. Evans ehdotti, että Marx alkaisi mainostaa tuota tupakkamerkkiä. Hän tarjosi palkkioksi 1 500 dollaria ja sanoi, että hänellä oli mukanaan valmis shekki ja sopimus asiasta.

Marx kieltäytyi. Hän totesi painokkaasti, ettei mitenkään voisi pettää koko Havannan sikariteollisuutta ja mainostaa tupakkaa.

Vieras tiedusteli, poistuisiko epälojaaliuden tunne, jos hän nostaisi palkkion 2 500 dollariin.

Marx alkoi kiihtyä ja ilmoitti tiukasti, ettei hän ollut ostettavissa. Ei ainakaan niin mitättömällä summalla kuin 2 500 dollarilla. Marx toivotti vieraalle hyvää illan jatkoa.

Evans ei ollut huomaavinaan koko purkausta. Sen sijaan hän kysyi, olisiko 5 000 dollaria riittävä summa, jotta hän suostuisi suosittelmaan tupakkamerkkiä.

Marxin moraalinen selkäranka alkoi jo murtua. Viisi tonnia olisi iso raha. Mutta kun hän oli kerran alkanut esittää lahjomatonta, hänen oli pakko jatkaa samaa rataa.

Evans totesi, että viidellä tonnilla Marx saisi sentään ostetuksi vaikkapa kaksi uutta Cadillacia. Marx tuohtui ja ilmoitti, että hänellä on jo kaksi sellaista. Mitä ihmettä hän tekisi neljällä Cadillacilla?

Evans ehdotti, että Groucho voisi lahjoittaa autot vaikkapa veljilleen. Marx ilmoitti, että kaikilla Marxin veljeksillä oli jo kaksi Cadillacia kullakin.

Evans alkoi vähitellen kyllästyä ja ilmoitti, että hänen viimeinen tarjouksensa olisi 7 500 dollaria.

Taitelijaa moinen rahasumma alkoi jo pyörryttää. Hän sulki pukuhuoneen oven, jottei vieras missään tapauksessa pääsisi enää livahtamaan karkuun. Groucho varmisti vielä, olisiko summa todella viimeinen tarjous.

Sitten hän allekirjoitti sopimuksen.

Evans otti taskustaan shekin, johon oli kirjattu valmiiksi sopimussumma 7 500 dollaria.

Marx hämmentyi. Miten mainosmies oli tiennyt, että hän hylkäisi 1 500:n, 2 500:n ja 5 000:n dollarin tarjoukset?

Ovella vieras otti taskustaan toisen shekin ja näytti sen Marxille. Se oli kirjoitettu 10 000 dollarin summalle!

Evans sanoi: "Jos olisitte vielä kestänyt hiukan pidempään, olisitte voinut saada kymppitonnin."

Syvästi järkyttynyt Marx ei mielestään ollut kovinkaan hauska illan esityksessään.

Aiheutat vain hallaa, kun alat keskustella hinnastasi. Asiakkaasi ei koskaan voi olla varma, olisiko hän voinut puristaa sinulta vielä paremman tarjouksen.

2 vastausta

  1. En tiedä liittyykö tämä mitenkään kirjoitukseen, mutta kerron kuitenkin: Olen kierrätysmyymälässä töissä päivisin, muuten toimin freelancer web designerinä. Kaikki ihmisethän tietää missä kunnossa normaali kirpputori tai kierrätysmyymälä on? Puolivuotta olen myymälää hoitanut ja siivonnut, heittänyt vanhaa tavaraa pois, jota ei kukaan osta (kaikki maksaa) ja sisustanut myymälää parhaani mukaan. Jossakin vaiheessa vain huomasin, että mitä paremmin laitan tuotteita esille, sen paremmin niitä voi myös myydä ja hinnoitella… Lisää opin, kun siirsin sellaista tavaraa esille, jonka halusin heittää kaatikselle, kun on lojunut jossakin nurkassa jo vuoden, laitoin hienomman hinnan ja selkeästi esille, niin ne myytiin samana päivänä (sama asiakas on nähnyt kyseiset tuotteen jo useita kertoja aikaisemmin). Vielä kärjistetymmin asiat meni, kun siirsin kaikki kengät hienommalle hyllylle, jokainen kenkäpari oli sentin verran hyllyn etureunasta, nostin kaksinkertaiseksi hinnat ja kiillotin hienoimpia kenkiä vähän, olen myynyt vakioasiakkaille paljon kenkiä siitälähtien. Edelleenkin: kaikki asiakkaat ovat jo nähneet samat kengän useita kuukausia ja puoltapienemmällä hinnalla.

    Elämä on outoa…

  2. Pölli tästä: Marxin menetetyt yöunet

    ”Taitelijaa moinen rahasumma alkoi jo pyörryttää. Hän sulki pukuhuoneen oven, jottei vieras varmasti pääsisi karkuun. Groucho varmisti vielä, olisiko summa aivan varmasti viimeinen tarjous.” Kertomus Groucho Marxista, hämmentävästä markkinoinnista ja m…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.