Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mokkulan muikea menestys

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Langattomasta laajakaistasta tuli hitti vasta, kun siitä tuli esine. Se kertoo jälleen kerran asiasta, jota asiantuntijoiden on vaikea uskoa: aineeton palvelu kannattaa puristaa hyödykkeeksi.

Lähes jokaisella on nettiyhteys kotonaan. Mutta langaton, matkapuhelinverkossa toimiva versio ei ole käynyt kaupaksi, vaikka sellainen vaihtoehto on ollut jo vuosia mahdollinen.

Hinta oli pitkään ongelmista suurin. Taivaalla lentävät bitit olivat kalliita ja laskun loppusumma usein  arvoitus.

Toinen este liittyi mielikuviin. Moni on taistellut tietokoneensa ja matkapuhelimensa kanssa aivan riittävästi. Siksi pelkkä ajatus langattoman verkkoyhteyden virittelystä on saanut kekäleenkin kylmäksi millisekunnissa.

Eilinen Kauppalehti (28.2.2008) kertoi, että nyt langaton verkko on alkanut vetää. DNA Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Rahko arveli, että suomalaiset hankkivat tänä vuonna ehkä jopa 300 000 langatonta laajakaistaliittymää. Perinteisten lankaliittymien kauppa jäänee 180 000:n hujakoille.

Kaiken takana on DNA:n loistava tuotteistus nimeltään Mokkula.

Sama tuote on myös muilla operaattoreilla. Kuitenkin DNA osasi tehdä tuotteistajan perustemput oikein:

  1. hankalasta teknisestä palvelusta (mobiililaajakaistaliittymä) tehtiin hypisteltävä esine
  2. pulikalle annettiin hupaisa suomalainen nimi, jonka jokainen muistaa heti*
  3. hinta on selkeä, kiinteä ja edullinen
  4. tuotteen saa heti (lankaliittymää joutuu usein odottamaan viikkokausia)
  5. markkinointi kiteyttää tuotteen perusidean ymmärrettävästi

Muuta ei tarvittu, hittihän siitä sitten tuli. Nyt kaupasta voi ostaa jotain konkreettista, jonka jokainen tumpelo saa toimimaan.

Olen itsekin ollut jo kuukauden kahden vaiheilla, pitäisikö moinen Mokkula tilata vai ei. Se olisi nimittäin näin yrittäjälle hyödyllinen jo pelkästään varmuusvälineenä.

En tarkoita, että häätäisin DNA:n rakkineella alati ympärilläni parveilevia kauniita naisia. Mutta kun lankaverkko on kuitenkin aina toisinaan pimeänä, olisi loistavaa, että silloin löytyisi myös varareitti.

Yksikin päivä nettipimennossa saattaa johtaa siihen, että isot kaupat menevät sivu suun. Sen rinnalla pari kymppiä Mokkula-kuukausimaksua ei merkitse yhtään mitään. Ja toki reissusta olisi mukava päästä posteihinsa käsiksi läppäriltä missä tahansa (ilman pulaamista puhelimen kanssa).

Arki on täynnä esimerkkejä, miten fyysinen tavara käy kaupaksi, vaikka siihen ei ole enää oikeastaan järkisyitä. Silti asiantuntijoiden on edelleen vaikea uskoa, että aineeton kannattaisi pusertaa bokseiksi ja esineiksi.

Yhä useammat kirjat voisi ostaa sähköisenä versiona. Kuitenkin paperipainokset myyvät enemmän. Musiikkiharrastajat haluavat CD:n hyllyynsä. Pelkkä MP3-tiedosto jossain kiintolevyllä ei kelpaa läheskään kaikille.

Ohjelmistoja myydään laatikoissa, vaikka ne voisi ladata netistä. Koulutuksiin osallistujat haluavat paksuja mappeja siitä huolimatta, että ne menevät seuraavassa muutossa avaamattomina kierrätykseen.

Paketoi palvelusi esineeksi. Silloin asiakas
tuntee saavansa heti jotain vastineeksi. Lisäksi käännät ostajan
ajatukset pois epäoleellisista asioista, kuten tuntihinnoistasi.

*DNA:n selvityksen mukaan jo 80 prosenttia suomalaisista tietää, mikä on Mokkula! Mutta vain 60 prosenttia tietää, mikä on liikkuva laajakaista.

3 vastausta

  1. Sikäli jännää, että termi näkyy vakiintuneen aika voimakkaasti tarkoittamaan juuri tuota usb-modeemia. Ennen tätä kun mokkula-sanaa käytettiin minun ymmärtääkseni varsin laajasti viittaamaan mihin tahansa erittelemättömään tekniseen pulikkaan.

    Googlessa ensimmäinen ei-DNA mokkula on sivulla kaksi mainittu ”GPS-mokkula”.

    Kaikkiaan kyseessä on jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka konvergenssei ei ole vastaus kaikkeen. Ihmiset eivät halua konffata kännyköitään tekemään kaikkea mahdollista, vaan mieluummin ratkaisuja, jotka toimivat.

    Ikävää vain, että DNA ei viitsi kertoa, toimiiko mokkula Macillä. Se siitä suoraviivaisesta toimivuudesta. Myös piuha tuntuu typerältä ja näyttää hölmöltä. Mieluummin pulikan pitäisi piilossa laukussaan, mutta bluetooth-yhteydet eivät edelleenkään tunnu toimivan täysin aukottomasti kaikilla järjestelmillä.

  2. Kaikilla operaattoreilla taitaa olla nykyään mokkula, ja taitaapa olla vielä se sama mallikin: Huawei E-220.

    Minäkin hankin mokkulan Saunalahdelta, samoin perustein kuin kirjoittaja: varmuuskopioksi katkeilevan laajakaistan rinnalle. Yhdistettynä Linksysin 3G-WLAN-reitittimeen sillä voi näppärästi rakentaa kodin kaikkien koneiden verkon uusiksi.

    Tietääkseni tuo E-220 toimii sekä PC:ssä, Macissä että Linuxissa. Jos on ostanut jonkin operaattoribrändätyn version, sen päivittäminen on helppoa – laite näkyy muistitikkuna joka sisältää mounttaantuvalla levyimagella kaikki ajurit ja ohjelmistot. Päivitys tarkoittaa uuden levyimagen hakemista ja kirjoittamista vanhan päälle. Itse en ole tosin kokeillut, sillä Saunalahden mokkula oli brändäämätön ja tuli siis Huawein ohjelmistoilla varustettuna.

    Tuo mokkula-nimi on kyllä nerokas, mutta en laittaisi menestystä ihan kokonaan sen niskoille: kohtuuhintainen toimiva 3g-modeemi yhdistettynä edulliseen mobiililaajakaistaan kiinnostaa varmasti monia, oli nimi sitten mikä tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.