Search
Close this search box.

Renkaita foliopusseissa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Maailma on täynnä omituisia käytäntöjä, joiden alkuperää ei enää kukaan tiedä. Miksi esimerkiksi auton renkaat piti pakata foliopusseihin, vaikka siitä koitui huomattava lisäkustannus?

Poika pääsi harjoittelijaksi auton renkaita valmistavan tehtaan töihin. Hänen tehtävänsä oli pakata renkaita foliopusseihin.

Pian tulokas alkoi ihmetellä, miksi renkaat oli pakattava erillisiin paketteihin. Se oli kuitenkin työläs vaihe, jossa ei tuntunut olevan mitään järkeä.

Poika kysyi asiaa vanhemmilta työntekijöiltä. Mutta ei heistä kukaan tiennyt. Niin oli vain aina ennenkin tehty, joten varmasti siihen oli jokin syy.

Harjoittelija oli sinnikäs, eikä luovuttanut ihan niin helposti. Hän kysyi asiaa esimieheltään.

Miksi renkaat pakattiin pusseihin? Mitä hyötyä siitä oli kenellekään? Eihän rengas mene rikki, vaikka se olisi kuljetettu sellaisenaan jälleenmyyjän tai autovalmistajan varastoon.

Esimies joutui vastaamaan kiusaantuneena, ettei hänkään tiennyt. Mutta hän päätti selvittää asian.

Pian salapoliisityö tuotti tulosta. Eräs vanha työntekijä tiesi kertoa, miksi renkaita oli hemmoteltava erillispakkauksin.

Käytäntö oli saanut alkunsa sodan jälkeen. Silloin tehdas tuotti hienoihin autoihin valkosivuisia renkaita. Jos niitä pinottiin sellaisenaan päällekkäin, valkoisiin sivuihin tarttui naapurirenkaasta mustaa kumia. Tuotteet olisivat menneet pilalle jo tehtaan varastossa.

Siksi oli tietysti luontevaa, että renkaat suojattiin pussin avulla kuljetuksen ajaksi.

Tosin valkosivurenkaita tehdas ei ollut valmistanut enää vuosikymmeniin.

Käytäntö lopetettiin siltä seisomalta. Säästöjä kertyi miljoonan dollarin edestä vuodessa.

Tuotteistaminen tähtää usein juuri siihen, että palvelu monistuisi tehokkaasti. Tarkista ajoittain, vieläkö muinaiset oletukset pitävät paikkansa. Muuten asiantuntijasi saattavat käyttää aikaa ja rahaa työvaiheisiin, jotka tuottavat vain järjetöntä hukkaa jopa vuosikymmeniä.

Yksi vastaus

  1. Hieno oivallus apulaiselta johtoryhmän näkökulmasta, mutta todennäköisesti kyseinen oivallus maksoi hänelle työnsä. Hah, melko sarkastista, etten sanoisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.