Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Windowsia päänsärkyyn

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ihmiset päättelevät silmillään. He uskovat näkemäänsä. Kuva-arvoituksesi saattaa varmistaa vain sen, että asiakkaasi ohittavat markkinointisi kokonaan.

Jos ovelle koputtanut rahankerääjä oli hyvältä näyttävä nainen, lahjoitusten määrä kasvoi 50-135 prosenttia. Tulos selvisi Pohjois-Carolinassa tehdyssä tutkimuksessa.

Ei liene yllätys, että portailla hymyilevän yllätysvieraan ulkonäkö vaikutti eniten miehiin.

Sveitsin vanhin suklaamerkki on Cailler. Sen omistaa maailman suurin elintarvikeyhtiö Nestlé, joka ryssi tuotteen pakkausuudistuksen vuonna 2006.

Ranskalaisen huippuarkkitehdin Jean Nouvelin suunnittelma muovilaatikko oli aivan hienon näköinen. Mutta se ei kelvannut sen enempää asiakkaille, kauppiaille kuin ympäristöjärjestöillekään. Seikkailu maksoi 30 miljoonaa euroa.

Miksi pakkaus ei toiminut?

Tärkein syy lienee se, ettei laatikko näyttänyt suklaarasialta. Se olisi voinut sisältää vaikka kosmetiikkaa.

Mainosmiehen mielestä on edelleen hauskaa markkinoida tuottoisia sijoituskohteita korkokengän kuvalla. Jossain vaiheessa tietoverkkojen markkinoijat ostivat kuvaustensa rekvisiitan kalastusliikkeistä.

On tietysti selvää, että markkinoijat yrittävät erottua. Siksi he käyttävät kuva-arvoituksia ja vitsikkäitä vertauksia. Mutta hyvä tarkoitus kääntyy helposti itseään vastaan.

Ihmisillä on kiire. Tuhannet markkinoijat pommittavat heitä viesteillään. Olemme myös mestareita päättelemään asioita todella pinnallisin perustein.

Vuonna 2006 julkaistun kanadalaistutkimuksen mukaan verkkosivusi löytänyt vierailija päättää sekunnin kahdeskymmenesosassa, kannattaako
sivujasi tutkia tarkemmin. Jos ei, hän jatkaa matkaansa muualle.

Asiakkaasi mielestä siis asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Siksi kannattaa miettiä, pitäisikö markkinointisi mennä hyvin suoraan asiaan. Ehkä kikkailu kannattaisi jättää muiden huoleksi.

"Halpakaupan pitää olla halpakaupan näköinen."

– Tokmann-kauppaketjun vetäjä Kyösti Kakkonen (Taloussanomat 8.11.2005)

Muistan hyvin, miten joitain vuosia sitten luulin kallista ilmoituskampanjaa jonkin huoltamoketjun laatimaksi. Kuvassa seisoi haalareihin pukeutunut heppu vararenkaan kanssa. Vasta viikkoja myöhemmin satuin tutkimaan mainosta tarkemmin. Se myikin teleoperaattorin palveluja.

Microsoftin kampanja syksyltä 1998 on legendaarinen. Silloin yhtiö markkinoi uusinta käyttöjärjestelmäänsä.

Näyttävissä ulkomainoksissa esiintyi purutablettiputki, jonka kyljessä luki: "Windows 98. Ehkäisee päänsärkyä. Helppokäyttöinen, tehokas ja varma käyttöjärjestelmä."

Pian apteekit kautta maan saivat selittää uutta särkylääkettä kyseleville asiakkaille, että kyseessä on väärinkäsitys. Eräskin epäuskoinen iäkäs rouva lähti ulos tarkistamaan tuotteen nimen mainostaulusta. Sitten hän palasi takaisin tiskille ja tivasi farmaseutilta Windowsia (Kauppalehti 5.11.1998).

Jos naistenlehden kannessa ei ole naisen kuvaa, irtonumeromyynti saattaa puoliintua. Toisaalta tietokonelehden kannessa on oltava teknisiä värkkejä. Näkeekö asiakkaasi silmänräpäyksessä, että markkinointisi on tarkoitettu hänelle?

Lähde: Toward an Understanding of the Economics of Charity: Evidence from a Field Experiment, September 2005

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.