Liian usein markkinoija yrittää tuottaa viestejä, jotka eivät suututtaisi ketään. Tulokset ovat niin mitättömiä, etteivät ne säväytä ketään.
Kysyin hiljattain (5.3.2008 / Palautteen kanssa kiville) sitä, miksi käynnistysvaiheessa olevan Ediste-esitteen toinen versio meni kiville.
Voin nyt paljastaa oman näkemykseni: läpyskä aiheutti fyysistä vaaraa viattomille sivullisille.
Nimittäin jokainen jakkupukuisen tytön nähnyt nukahti siltä istumalta. Kun naama kolahtaa pöytälevyyn, seurauksena on vekki otsassa.
Pieleen menee, jos teet niin kuin itse tein. Viestistä jäi puuttumaan asenne kokonaan.
Se ei varmasti haittaa, että pyydät mielipiteen asiakkailta, kollegoilta, kotiväeltä ja jopa koiraltasi. Mutta jos lopulta otat kaikkien näkemykset huomioon, tuloksena on särmätöntä, hajutonta ja mautonta pullamössöä.
Laatimani kompromissi ei varmasti suututa ketään. Mutta kun viesti ei herätä tunteita, se ei ole myöskään kovin kiinnostava.
Niinpä päätin palata juurillemme. Tuloksena oli Ediste-esitteen kolmas versio (nelisivuinen 248 kilotavun pdf), joka poikkeaa ainakin ilmeeltään aikaisemmista.
Painatin esitteestä digipainossa 100 kappaleen erän keskiviikkona. Jaoin lappuja torstaina ja perjantaina eri tilaisuuksissa yrittäjille ja asiakkaillemme.
Nyt tulos ainakin herätti mielipiteitä – sekä puolesta että vastaan!
Mutta mielenkiintoista kyllä, lähes jokainen ammattilainenkin alkaa arvioida esitettä kysymättä ensin aivan oleellista kysymystä: ”Kenelle tämä on tarkoitettu?”
Oheinen esite on nimittäin suunnattu suurten yritysten myyntijohtajille. Ja heistäkin vain tiettyyn erityistilanteeseen ajautuneille.
Tiedän kokemuksesta, että yksi jos toinen myynnin vetäjä joutuu ajoittain kiusalliseen umpikujaan. Hän esimerkiksi huomaa, että seminaari on jo ylihuomenna. Esitehylly ammottaa tyhjänä.
Siinä vaiheessa on aivan turha lähteä kysymään kättä pidempää oman yrityksen markkinointi-ihmisiltä. Puhumattakaan mainostoimistosta. Hyvät neuvot ovat kalliit.
Vaiva saattaa olla myös krooninen. Voi olla, ettei myyntijohtajan tueksi tarkoitetettu markkinointiosasto pysty tuottamaan juuri koskaan sellaista materiaalia, josta olisi hyötyä käytännön myyntityössä. Mainostoimiston väki puolestaan saattaa ymmärtää myyjän arkea aika heikosti.
Onko tilanne oikeasti näin onneton, on sivuseikka. Jos myyjät ovat sitä mieltä, ongelma on aivan riittävän todellinen.
Sillä ei ole mitään väliä, mitä mieltä itse olet markkinointiviestistä. Vain kohderyhmään kuuluvan näkemyksellä on merkitystä. Ja hänenkin ainoa todella luotettava mielipiteensä on nimeltään tilaus.
3 vastausta
Kolmosen mielikuvamaailma on kovin synkkä, negatiivinen ja tukkoinen. Liikaa draamaa. Kylmät värit ovat kuin myöhästynyttä odottavan olotila kylmässä lähiön yössä.
Jos yritit tavoittaa Matrixin look and feeliä, niin se on joka tapauksessa aihepiiriltään jo mennyttä lunta, vaikka tietty sieltä periytynyt sleekkiys onkin vielä kova juttu. Kuvilla pitäisi saada välitetettyä odotukset tekemisen meiningistä, substanssista ja luotettavuudesta. Ton PKM:n tapaista pitelevän golemin käsiin en kyllä antaisi hirveitä odotuksia.
Eli eli, oikeilla jäljillä, mutta mielikuva pitää hakea muualta.
Mussepossu: Ehkä se tilanne on aika synkkä, jos pitää saada päivässä tai parissa markkinointimatskua.. 🙂
Tuo kolmas esite on vahingoittunut, eli ei aukea.
Muuten blogikatve aiheutti täälläkin ihmetystä, mutta tämä uusi pohja näyttäisi olevan entistä parempi.
Joskus kehitykseen tarvitaan ongelmia…