Moni menestyisi myyntihommissa kohtalaisesti jo pelkästään ilmestymällä sovittuna aikana sovittuun paikkaan. Mutta mitä tekemistä sillä on sissien ja sähköpostien kanssa?

Ennen bitit olivat kalliita ja hitaita. Esimerkiksi vielä vuosituhannen vaihteessa krakkeri onnistui tuottamaan firmallemme tuhansien eurojen laskun, kun hän ehti käyttää muutaman tunnin palvelintamme pelitiedostojensa jakeluun.

Nykyisin kaikki on toisin. Tuuttiin saa tunkea puoli-ilmaiseksi niin paljon dataa kuin sielu sietää.

Siitä huolimatta monen ammattilaisen sähköpostiviesteistä voisi kuvitella, että jokainen kirjan ja numero maksaa mansikoita. Vai mikä muuten voi olla selityksenä, ettei sanoman loppuun saa millään mahtumaan vaikkapa lähettäjän puhelinnumeroa? Puhumattakaan hänen muista yhteystiedoistaan.

Sen sijaan monikin jaksaa maustaa kirjoitelmansa naurettavilla, amerikkalaisten lakimiesten keksimillä uhkailuilla:

“Jos tämän sanoman lähettäjä on sekoillut ja paiskannut tuotoksensa väärälle Matille, tulosta viesti paperille ja niele se välittömästi. Muussa tapauksessa CIA tulee, kiepauttaa parit nippusiteet ranteisiisi ja roudaa ahterisi bisnesjetillä Kuubaan.”

Sissimarkkinoija miettii asian toisin. Hänen näkökulmastaan jokainen sähköposti on loistava markkinointitilaisuus.

Ajattele kuin myyntimies: joskus riittäisi, kun olisit edes paikalla oikeassa paikassa sovittuun aikaan. Kun vastaavasti edes yhteystietosi olisivat asiakkaan tiedossa, asiat saattaisivat edetä kohti kauppaa.

Sissin sähköposti sisältää aina kaksi asiaa:

  1. Lähettäjän täydelliset yhteystiedot
  2. Tarjouksen

Koska tämä tuntuu olevan ylivoimaisen vaikea asia, liitän tähän mallisuorituksen:

Jari Parantainen
tuotteistaja
jari.parantainen(ät)noste.fi
p. 050 5229 529

Noste Oy
Keilasatama 3
02150 Espoo
p. (09) 8817 0030
f. (09) 8041 343
www.pollitasta.fi

————————————————————-
PÖLLI TÄSTÄ -BLOGI ON IDEAVARKAAN APAJA
————————————————————-
Haluatko virtaa bisnekseesi?
Seuraava kirjani ilmestyy maaliskuun lopussa.
Siitä löydät 101 ideaa, näkökulmaa, kampanjaa tai tuotetta.
Lue näytteitä osoitteesta pollitasta.fi
————————————————————-

Huomaa, että suomalaisille lähetät suomalaiset yhteystiedot. Kirjoita puhelinnumerot ilman maakoodeja ja plusmerkkejä. Uskon muutenkin, että puhelimeesi jonottaa taukoamatta kansainvälisiä, äärettömän tärkeitä bisnesihmisiä.

Yllättävän usein lähettäjä kuitenkin edellyttää vastaanottajalta, että tämä askartelisi puhelinnumeroon puuttuvat suuntanumerot. Voin sanoa kokemuksesta, ettei se suju läheskään kaikilta.

Vastaavasti postinumero toimii kotimaassa ilman maalyhennettä (joka on nykyisin FI, ei FIN).

Tittelisi tietenkin kuulostaa hienolta englanniksi. Mutta voisitko suomentaa sen kaikesta huolimatta? Paljasta myös yrityksesi nimen virallinen kirjoitusasu, luki logossasi mitä tahansa.

Liitä yhteystietojen jatkoksi lyhyt, ajankohtainen myyntipuhe, josta on linkki verkkosivuillesi. Näin saat jopa kymmeniä markkinointitilaisuuksia päivittäin. Jos organisaatiosi on suuri, väkesi tuottaa jatkuvasti tuhansia maksuttomia täsmäiskuja.

Mikä parasta, pystyt mittaamaan näin laatimiesi viestien tehoa. Seuraat vain linkkiä klikanneiden vastaanottajien toimia web-palvelimesi analyysivälineillä (esimerkiksi Snoobilla tai Google Analyticsillä).

Tietysti saat jatkaa valitsemallasi tiellä. Säästä bittejä. Jätä yhteystietosi pois.

Minäkin jätin auton ostamatta myyjältä, joka ei viitsinyt olla läsnä edes virtuaalisesti. Hänen yhteystietojaan kun ei löytynyt mistään.

Kymppitonnit kilahtivat toisen kaupan kassaan.

Ole läsnä. Kylvä yhteystietojasi. Edes ne ovat paikalla, kun asiakkaasi halajaa ostoksille. Sissimarkkinoija käyttää menetelmiä, jotka ovat ilmaisia ja mitattavia. Jokainen sähköpostisi on täsmätilaisuus, jonka haaskaaminen on silkkaa syntiä.