Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Vain yksi tuote päivässä

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Woot on yritys, joka myy vain yhden tuotteen päivässä. Silti se tahkoaa miljoonia vuodessa. Työntekijöitä on yli 30.

Woot on verkkokauppa, joka toimii Dallasin lähellä Teksasissa. Sen käynnisti elektroniikkatukkuri Matt Rutledge heinäkuussa 2004.

Woot on siitä erikoinen firma, että sillä on myynnissä vain yksi tuote päivässä.

Tarkalleen ottaen myynnissä on tuota yhtä tuotetta jopa tuhansia kappaleita. Woot ei kerro määrää etukäteen.

Useimmiten liike tarjoaa tietokoneisiin liittyviä laitteita tai muuta elektroniikkaa. Hinnat ovat hyvin edulliset.

Joskus tavara loppuu minuuteissa. Seuraava kilke tulee myyntiin aina keskiyöllä. Karuselli pyörii seitsemänä päivänä viikossa.

Mikä tuote sitten tulee huomenna myyntiin? Sitä yritys ei koskaan kerro etukäteen.

Kukin asiakas saa tyypillisesti ostaa päivän tuotetta kolme kappaletta. Tosin joskus määrä on rajattu yhteen per ostaja.

Näin tiistaisin Woot tarjoaa tuotteita kahden nipuissa. Esimerkiksi tänään on myynnissä kaksi digitaalista lämpömittaria 9,99 taalan yhteishintaan.

Ajoittain tarjolle tulee dollarin maksavia yllätyspaketteja. Sisältö on arvoitus. Tavallisesti se on kuitenkin selvästi yli taalan arvoinen. Ei ihme, että tarjoustuotteet loppuvat usein sekunneissa. Verkkokaupan palvelinkoneet käyvät punaisina.

Woot järjestää kampanjoita, joiden aikana se poikkeaa tuote päivässä -konseptistaan. Uudet artikkelit seuraavat toisiaan satunnaisin välein 1-3 vuorokauden ajan.

Konseptissa ei ole kyse nappikaupasta. On esimerkiksi aivan tavallista, että pari vuorokautta kestävän riehan myynti ylittää miljoonan dollarin rajapyykin.

Wootin markkinointi poikkeaa tyypillisestä hyminälinjasta: se mollaa joko tuotetta, asiakkaita tai myyjää itseään. Tai sitten se puhuu aivan aiheen vierestä.

Jos päivän värkissä on puutteita, liike kertoo sen suorin sanoin. Se varoittaa ostajia niin, että nämä tietävät varmasti, mihin rahansa sijoittavat.

Lisäksi kaupalla on oma keskustelupalstansa, jonne asiakkaat voivat ilmoittaa esimerkiksi omien tuotetestiensä tuloksia.

Wootin henkilökunta nostaa kommenteista parhaita paloja palstan kärkeen. Ne sisältävät usein kriittisiä arvioita ja jopa linkkejä käyttäjien löytämiin kilpailukykyisiin tarjouksiin.

Wootin iskulause tiivistää firman idean napakasti: ”One Day, One Deal”.

Mitä tapahtuisi, jos alkaisit kertoa tuotteistasi totuuden? Romahtaisiko kauppa – vai menisikö se katosta läpi?

Lähde: www.woot.com, Wikipedia

Yksi vastaus

  1. Jaa, että myös teknologiaa pitäisi myydä kertomalla siitä totuus? Musta on paljon siistimpää kun neuvottelussa kumpikin tietää, että kumpikin puhuu p****a ja silti sen jauhamista jatketaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kannattiko ostaa kotimaisia bisneskirjoja?

Vuodenvaihteessa asiakkaani uteli, mitä uusia suomalaisia bisneskirjoja olen lukenut hiljattain. Jouduin nolona tunnustamaan, että vähiin ovat jääneet. Oikeastaan nollaan. Syynä ei ollut mikään tietoinen päätökseni hylkiä kotimaista.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.