Suomen Asiakastieto Oy:n* mukaan tavaramerkki löytyy useimmiten yritykseltä, jonka liiketoiminta on vakiintunut. Tuotteistajan pitäisi käyttää tällaiset pienet vinkit hyväkseen.

Tavaramerkkejä rekisteröineistä suomalaisyrityksistä kolmannes on luottokelpoisuudeltaan erinomaisessa kunnossa, kertoo Suomen Asiakastieto verkkosivuillaan 8.4.2008. Niiden luottoluokitus on AAA tai AA+.

Kaikista suomalaisyrityksistä vain kymmenesosa on yhtä hyvässä kuosissa.

Toisaalta vain joka kymmenes tavaramerkin hankkineista yrityksistä on heikossa jamassa, eli luottoluokitus on kaikkea muuta kuin mairitteleva B tai C.

Mitä tästä pitäisi päätellä?

Ainakin tuotteistaja toteaa löytäneensä taas yhden välineen, jolla hän voi viestiä myönteisistä asioista.

Lienee selvää, että tavaramerkin R-tunnus on vuosien mittaan kytkeytynyt ostajien mielissä nimenomaan hyvin pärjääviin bisneksiin.

Jos omistat tavaramerkin tai useita, firmasi kuuluu todennäköisesti voittajien joukkoon.

Asiakkailla puolestaan on taipumusta antaa rahansa yrityksille, joita he pitävät menestyvinä.

Kirjassani Sissimarkkinointi kuvaan pitkän listan keinoja, joilla tuotteistaja voi poistaa asiakkaansa riskin tunnetta. Se on tärkeää siksi, että epävarmuus on ostamisen pahin este.

Tuotteistajan kannattaa käyttää mahdollisimman monta riskinpoistajaa hyväkseen. Tavaramerkki on selvästi yksi niistä. Se on esimerkki myös siitä, etteivät riskinpoistajat ole välttämättä kalliita. Tavaramerkin myy Patentti- ja rekisterihallitus. Se maksaa vain 165 euroa.

Vaikka tavaramerkin tunnuksena toimivan R-logon ostaminen ei ole kovin hankalaa nytkään, se voisi toki olla helpompaakin.

Olenkin aikaan ehdottanut PRH:n joukoille, että tuotteistaisimme R-merkin oikein kunnolla. Yrittäjät voisivat käydä ostamassa niitä R-kioskeista. Samalla totiselta viranomaiselta kuulostava myyjä voisi kenties virkistää imagoaan uuden jakelutien avulla.

Tuotteistaja käyttää kaikki edulliset riskinpoistajat hyväkseen. Siten hän poistaa asiakkaan mieleen helposti hiipiviä epävarmuuden tunteita, jotka estävät tätä ostamasta.

*Suomen Asiakastiedon toimitusjohtaja Mikko Parjanne oli muuten ensimmäinen, joka aikanaan uskalsi ostaa viiden päivän pituisen Noste-tiistai-pikatuotteistusprojektin vuonna 2005. Siitä kehittyi nykyinen ykköstuotteemme Noste-rynnäkkö, jota on toimitettu jo pian sata kappaletta.