Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Huutokauppa opettaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Jokainen markkinointitöitä tekevä pitäisi laittaa testiin. Hänen olisi käärittävä hihansa ja myytävä käytettyä tavaraa käypään hintaan Huuto.netin kautta. Kokemus avartaisi monen brändihöpinöillä elävän viisastelijan näkemyksiä.

Naputtelin viikonloppuna pitkästä aikaa ilmoituksen verkkohuutokauppaan. Parin viikon sisällä selviää, miten markkinointityöt ovat onnistuneet*. Kilpailevia tarjouksia samassa tuoteryhmässä näyttää nimittäin olevan tällä hetkellä 1373 kappaletta!

Tutustuin Suomen suurimman verkkohuutokaupan Huuto.netin sielunelämään alun perin ystäväni Seppo Laukaston opastamana. Sitä ennen olin myynyt kierrätykseen joutavia romujani vain Keltaisen pörssin sivuilla ja web-palvelussa.

Pian jouduin myöntämään, että huutokauppa on paljon ilmoittelua tehokkaampi kaupankäynnin muoto.

Mielestäni jokaisen sissimarkkinoijan kannattaisi harjoitella markkinointia ja myyntiä verkkohuutokaupassa edes muutaman kerran iltapuhteinaan. Huuto.net on kuin markkinatalouden laboratorio.

Ensinnäkin palvelu tarjoaa tavaratalon asiakaskuntaa vastaavan kysynnän käyttöösi. Käyttäjät myyvät vuosittain kymmenillä miljoonilla euroilla tavaraansa Huuto.netin kautta. Sivustolla vierailee satojatuhansia kävijöitä viikoittain.

Myös kilpailevaa tarjontaa on vähintään riittävästi. Huuto.netin listoilla on myynnissä yli puoli miljoonaa tuotetta. Ja koska kyseessä on huutokauppa, kauppahinta määräytyy vapaasti kysynnän ja tarjonnan perusteella.

On muuten erittäin yleistä, etteivät ihmiset ymmärrä kysynnän ja tarjonnan mekanismia.

“Esimerkiksi suositun Huuto.net-nettihuutokaupan sivuilla käyttäjiä ohjeistetaan suhtautumaan varauksella myynti-ilmoituksiin, joissa myyjä on halukas luopumaan hyväkuntoisesta ja uudesta tavarasta edukkaaseen hintaan.”

– Helsingin Sanomat 28.5.2005

Olen nähnyt vastaavia ohjeita ja kommentteja usein. Niitä jakelevien lakimiesten päähän ei mahdu, miten joku voi pyytää tuotteestaan muutamaa euroa, vaikka se ilmiselvästi on jopa satojen tai tuhansien eurojen arvoinen. Tavaran täytyy olla varastettua!

Kuitenkin jokainen kokenut Huuto.netissä tavaraansa myynyt tietää, että huutokauppa toimii kaikkein tehokkaimmin siten, että tuotteen lähtöhinta on tasan nolla euroa. Näin siitä riippumatta, minkä arvoinen tuote mahdollisesti myyjän mielestä on.

Jos haluat myydä tuotteesi mahdollisimman hyvään hintaan, pyydä siitä nolla euroa.

Eikö nyt ole riskinä, että tulet myyneeksi esimerkiksi tonnin arvoisen tietokoneesi eurolla?

Sellainen vaara on tietenkin todellinen. Mutta vain siinä tapauksessa, ettei kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Jos kysyntää on tarpeeksi, tuotteesi hinta nousee väistämättä normaalin markkinahinnan tasolle. Hinta voi nousta jopa yli niin sanotun käyvän hinnan, koska huutokauppa saa ostajat usein kilpailemaan keskenään ja innostumaan hiukan liikaa.

Opit jotain myös siinä tapauksessa, että hienon tuotteesi hinta jää silti pohjamutiin. Joko ilmoituksesi oli surkea. Tai sitten tunnearvo ylitti tavaran käyvän arvon pahan kerran.

Nyt kysymys kuuluukin: miten kannattaa toimia, että saat kysynnän ja tarjonnan kohtaamaan mahdollisimman tehokkaasti?

Vastaus on helppo arvata. Nyt jos koskaan tarvitset aivan tavallisia markkinointitaitoja – et yhtään sen enempää tai vähempää.

Huijata ei voi. Perusasiat pelittävät. Hyvä otsikko on välttämätön. Ilmoitustekstin on toimittava. Hyvät kuvat auttavat valtavasti. Menestyvä ruokkii menestystä. Suosittu ilmoitus vetää yhä enemmän kiinnostuneita puoleensa.

Myös tulosten mittaus on harvinaisen tylyä ja selvää: lopulta käteen jäävän rahan määrä ratkaisee. Kaikki muu on selittelyä.

Marssi kevään kunniaksi komerolle. Laita turhin rojusi myyntiin. Kun ilmoituksesi on noussut tuhansien kilpailijoiden joukosta suosituimmaksi huudettavaksi, voit onnitella itseäsi. Osaat ainakin markkinoinnin perusasiat.

* Tuotteeni nousi runsaassa 2 vuorokaudessa yli 1400 kilpailevan vaihtoehdon joukosta osastonsa suosituimmaksi. Katso huuto.net-ilmoitus, niin huomaat, ettei markkinointi ole todellakaan rakettitiedettä.

2 vastausta

  1. Huuto.net todellakin toimii perinteisiä kirpputoreja paremmin, jossa tavarat hukkuvat isoksi ”romukasamassaksi”!! .. ja koska kaikki eivät ole yhtä hyviä myyntimikkoja – myös edullisia löytöjä on tarjolla pilvinpimein! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.