Kirjoitin pari päivää sitten, miten verkkohuutokauppa toimii markkinoijan harjoitusratana (Huutokauppa opettaa). Käytännön esimerkkini kertoo, ettei markkinointi ole rakettitiedettä.

Katso huuto.net-ilmoitukseni, niin huomaat, ettei markkinointi todellakaan ole mystistä puuhaa. Tekstissä on virhe heti ensimmäisellä rivillä. Kuva on mitä on. Tuoteominaisuuksien lista on uuvuttava.

Lisäksi unohdin oleellisia asioita pois. Siksi ostajaehdokkaat ovat joutuneet heti kyselemään lisätietoja.

Kaikesta huolimatta sunnuntaina myyntiin laittamani maastopyörä nousi runsaassa 2 vuorokaudessa yli 1400 kilpailevan vaihtoehdon joukosta osastonsa (polkupyörät) suosituimmaksi.

Lisäksi ilmoitus nousi viidenneksi suosituimmaksi koko harrastukset-kategoriassa, jossa on tällä hetkellä yhteensä 28000 myytävää kohdetta. Jotain tuli siis tehdyksi myös oikein.

Vaikken ole satavarma, luulen näiden asioiden tehonneen:

  • Otsikossa on aika paljon informaatiota.
  • Otsikossa sanotaan, ettei tuotteella ole minimihintaa (“ei hv:ta”, hv = hintavaraus*).
  • Tekstiä on keskimääräistä enemmän (vrt. juttuni “Lyhyt vai pitkä myyntipuhe, osa 3“).
  • Ilmoituksesta pääsee katsomaan tarkempia kuvia tuotteesta.
  • Lähtöhinta oli nolla euroa.
  • Tuote on tavallista parempi ja/tai arvokkaampi.

Ehkä jotain muutakin tuli tehdyksi oikein. Pian joka tapauksessa näemme, nousevatko huudot lähellekään kuvitelmaani pyörän käyvästä arvosta.

Kerro mitä asiakas saa, mitä se maksaa ja miten tuotteesi voi ostaa. Usein se olisi parempaa markkinointia kuin mielikuvitukselliset jippovitoset.

* Kokemukseni mukaan ostajat eivät pidä siitä, että tuotteella on salainen minimihinta, joka selviää vasta huutokaupan jälkeen. Se on varmimpia tapoja karkoittaa huutajat.