Saunalahti on Elisan omistama teleoperaattori, jonka mielestä köyhän kanssa ei kannata keskustella. Sen mielestä sopiva opetus maksulintsarille on kuin armokuolema: letkut irti vain!

Tässä iltana eräänä sain hälyttävän viestin eräältä yrittäjältä. Hän oli huomannut, että firmani verkkosivut olivat pimeänä.

Tuumin, että Saunalahden tytöt ja pojat siellä varmasti jo vääntävät otsansa hiessä. Pian vika olisi korjattu. Lähetin kuitenkin varmuuden vuoksi sähköpostin tukipalveluun. Sitten ampaisin arkitöihini.

Kun palasin illansuussa koneeni ääreen, palvelimemme oli edelleen alhaalla. Ei elonmerkkiäkään.

Onneksi Mikko Linkola Saunalahden tuesta oli vastannut. Viesti oli kaikessa ytimekkyydessään tällainen:

“Hei

Domain noste.com oli suljettu laskun (eräpv 28.03.2008) takia.

Mikko Linkola
Hostmaster / Yritystuki
SaunalahtiGroup”

Ei jumalauta! Saunalahti oli todennut, että Noste on rahaton. Se oli potkaissut palvelimemme nurin oma-aloitteisesti ja tahallaan!

Toki maksulintsareita pitää kohdella jämerästi. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että teleoperaattorini tylytti uskollista asiakastaan aika erikoisesti. Se johtuu muutamasta syystä:

  1. Nosteen reskontrasta ei löydy Mikko Linkolan mainitsemaa laskua. Sellaista ei ole siis koskaan firmaamme edes saapunut.
  2. Nosteelle ei ole tullut Saunalahdelta ensimmäistäkään karhukirjettä maksamattomasta laskusta.
  3. Firmani luottoluokitus on paras mahdollinen, eli AAA. Käyttötililtämme löytyisi käteistä Saunalahden palvelinmaksuihin yli tuhanneksi vuodeksi.

Sen vielä uskoisin, että joko lasku tai perintäkirje olisi voinut kadota postissa. Mutta tuskin molemmat. Etenkin kun Reguksen toimistohotellin säntillinen henkilökunta ottaa vastaan ja lajittelee postimme.

Mieleeni hiipii vahva epäily, ettei Saunalahti ole laskua koskaan lähettänytkään. Sehän ei olisi mitenkään outoa, kun emoyhtiö Elisan loputtomat laskutusvaikeudet ovat vielä tuoreessa muistissa.

Entä jos Noste olisikin jättänyt velkansa maksamatta?

Mielestäni olisi silti paikallaan ilmoittaa asiakkaalle, jos hänen bisneksensä kannalta oleellinen palvelu on tarkoitus ajaa alas.

Saunalahdelta ei olisi tarvittu kuin yksi (vaikka automaattinen) sähköposti, joka olisi varoittanut asiasta. Näin olisin edes periaatteessa saanut tilaisuuden reagoida.

Mutta perinteinen nörttiorganisaatio ei paljon viestinnästä välitä.

Olisi aika ankeaa, jos sama porukka olisi sairaalassa töissä. Jos köyhä potilas ei pystyisi maksamaan laskuaan, letkut irti vain. Eutanasiaa peliin. Tosin armokuolema edellyttää, että potilaalta on ensin varmistettu moneen kertaan hänen oma tahtonsa.

Reklamoin saamastani kohtelusta sähköpostitse. Tässä vastaus:

“nojuuei.

ensin tulee lasku ja sitten tulee karhu.

sielä nyt ilmeisesti joku pöllii laskutkin.

no, uusi lasku lähti nyt ja palvelut avautuvat kohtapuolin.

kevättä rintaan kuitennii!

-mikko-“

Saunalahden porukka ei taida täysin käsittää, miten paljon heidän tunarointinsa on aiheuttanut kustannuksia, imagotappioita ja mieliharmia.

Asiakkaidesi tyytyväisyys kasvaisi kohisten, kun opettaisit asiantuntijoillesi edes alkeellisia viestinnän perusteita ja empatiataitoja.