Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Silmät lähekkäin

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Aika usein kaupasta täytyy ostaa myyjästä huolimatta – ei hänen ansiostaan.

Joitain vuosia sitten kävelin Laakkosen omistamaan autokauppaan Pohjois-Tapiolassa. Liikkeessä ei näkynyt myyjiä. Lopulta löysin heidät metakan perusteella eräästä konttorihuoneesta, jossa oli äänekäs juttutuokio meneillään.

Työnsin pääni ovesta sisään ja kysyin varovasti, olisiko mahdollista saada uutuusmallia koeajettavaksi.

”Ne on kaikki jo myyty!”, joku karjaisi. Naurunremakka täytti huoneen.

Vetäydyin nolona vanhaan kotterooni ja ajoin kilpailevan merkin myymälään. Sillä tiellä olen vieläkin.

Pidän nykyisin aika harvoin pukua. Mutta ennen vanhaan niitä piti käydä ostamassa aina silloin tällöin. Eräässä vaateliikkeessä myyjä pohti, mitä ehdottaisi: ”Tää on varmaan sulle liian muodikas.”

Parempi puoliskoni poikkesi pari päivää sitten Sotkan myymälään perjantaina puoli tuntia ennen sulkemisaikaa. Kaupassa ei ollut enää yhtään asiakasta. Myyjiä oli 4 tai 5. He kaikki istuivat kulmasohvalla juttelemassa keskenään.

”Anteeksi, mutta mistä löytäisin Trio-porrasjakkaran”, vaimoni kysyi. Yksi myyjistä vastasi sohvan pohjalta ”Porrasjakkarat ovat tuolla perällä. Voit katsoa sieltä, mitä ikinä haluatkin!”.

Pari päivää sitten tiskipöydän hana alkoi roiskia vettä joka suuntaan. Irroitin mielestäni vuotavan osan ja marssin paikalliseen K-Rautaan. Kysyin, löytyisikö hyllystä jotain sopivaa tilalle.

Ystävällinen naismyyjä pyöritteli putkenpätkää kädessään ja sanoi, että diagnoosini oli ollut väärä. Mitään uutta osaa ei tarvittaisi: ”Ei tarvitse olla edes putkimies, että sen näkee tästä heti!”.

Vaimoni kävi viime viikolla etsimässä porrasjakkaroiden lisäksi myös uusia silmälaseja. Myyjä luuli ilmeisesti olevansa avulias, kun hän ilmoitti mielipiteensä. Sopivaa mallia olisi hänen mielestään vaikea löytää, ”kun kasvot ovat kapeat ja silmät noin lähekkäin”.

Myyjäsi voi tehdä ensivaikutelman vain kerran.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.