“Palvelubisnes” on yhdyssana. Sen ensimmäinen osa on “palvelu”. Se tarkoittaa, että myyjä tekee jotain asiakkaansa puolesta. Sanan toinen osa on “bisnes”. Se tarkoittaa, että palvelun liikuttama luopuu rahoistaan.

Ehkä olet huomannut, että maailmanloppu lähestyy. Osakekurssit rytisevät tukevasti alamäkeen. Paikallinen pörssi-indeksi on pian puolittunut kuluneen vuoden aikana.

Vaikka hermoni ovat tietenkin silkkaa terästä, nyt alkaa itsehillintä rakoilla.

Ei sillä ole mitään tekemistä ahneuden kanssa. Haluan vain tukea kansantaloutta ja vakauttaa rahapolitiikkaa.

Ajattelin siis sijoittaa osan firmani jonninjoutavista kassavaroista pörssiosakkeisiin.

Olen vuosia sitten käyttänyt eQ-pankin (nimi tahallaan kirjoitettu oikein) kaupankäyntijärjestelmää. Vuonna 2004 kuitenkin myin liput ja laput pois. Samalla suljin firman arvo-osuustilin.

Viikonloppuna yritin avata kaupankäyntisysteemin uudelleen.

Mutta kas kummaa, sehän ei eQ:n sivuilta onnistukaan. Vaikka pankkitunnukset toimivat, jostain syystä niillä ei voi allekirjoittaa palvelusopimusta.

Oli lähetettävä viestiä pankkiin, että joku tekisi asialle jotain.

Sain eilen postitse kirjeen. Se tuntui aika antiikkiselta. Etenkin kun lähettäjä jäi mieleen aikanaan ensimmäisenä vain verkossa toimivana pankkina.

Joka tapauksessa pussista putkahti lista tehtävistäni:

  1. Täytä oheiset kaksi sopimusta.
  2. Ota kopio henkilötodistuksestasi.
  3. Pidä hallituksen kokous ja laadi pöytäkirjasta kopio.
  4. Postita pumaska takaisin.

Sitten huomasin, että molemmat sopimuskappaleet ovat kokonaan täyttämättä.

Se on harmi, sillä pankki tietenkin tietää, minkä heidän asiakkaansa tilistä on kyse. Myyjällä on myös tieto siitä, kuka on yrittäjä. Mutta eipä hän ole jaksanut esitäyttää edes niitä kohtia.

Jos oli laiska myyjä, tässä tapauksessa asiakas oli vielä laiskempi!

Pirautin Nordean yhteyshenkilölleni. Raija Maria Jäntti oli selvästi odotellut puheluani käsi kuulokkeella. Hän vastasi salamana.

Kysyin, kuinka kauan kuluu, että pääsen käymään pörssikauppaa verkkopankin kautta. Raija Maria sanoi, että se onnistuu heti. Hän kysyi vain, haluanko halvemman vai kalliimman palvelun käyttööni.

Koska pankeilla menee kuulemma huonosti, valitsin kalliimman vaihtoehdon.

Homma oli selvä noin 43 sekunnissa.

Oujee! Rock! Näin palvelujen pitäisi pelittää aina!

Jos kysynnän ja tarjonnan laki toimii, pian pörssikurssit kääntyvät massiivisten tukiostojeni ansiosta kattoa kohti.

Mitä sellaista paskaduunia sysäät asiakkaasi tehtäväksi, jonka voisit itse hoitaa hänen puolestaan?