Asiakkaasi on valmis jopa maksamaan siitä, että koulutat häntä. Mutta ostajan läksyttäminen on aivan eri asia.

Sain pari päivää sitten sähköpostia:

Tervehdys Jari,

kutsumme sinut torjumaan talouden ankeita aikoja liittymällä mukaan uudenaikaiseen ja toimivaan yritysverkostoomme. Menossa Mukana -verkosto on toiminut syksystä 2007 ja meillä on jäseninä noin 140 pientä, keskisuurta ja suurta yritystä. Kantavana toiminta-ajatuksena on ollut rakentaa yrityksille verkosto jossa nämä voivat tutustua toisiinsa, tarjota omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä viettää mukavia illanviettoja muiden samanhenkisten talousvaikuttajien ja -toimijoiden kanssa. Monet jäsenyrityksistämme ovat kertoneet saaneensa jäsenyydestä todellista hyötyä liiketoimintaansa.

Toimintaamme kuuluu mm. kuusi verkostotapaamista vuodessa, muita seminaareja ja tapahtumia sekä miellyttäviä hetkiä koripalloviihteen parissa. Näkyvyyttä jäsenillemme tarjoamme mm. Internet-sivuillamme sekä loppuvuodesta ilmestyvässä palveluhakemistossa.

Lähestyn sinua lähipäivinä asian tiimoilta. Toivon että ehdit tutustua sitä ennen esittelysivuumme osoitteessa www.menossamukana.fi/jaseneksi .

Yhteistyöterveisin,
Myyntijohtaja Visa Heinonen
Suomen Koripalloliitto ry.

Olen näköjään tunnollinen asiakas, koska tottelin myyntijohtajan toivetta. Kävin heti tutustumassa hänen mainitsemaansa esittelysivuun.

Viesti oli toki kutsumatonta roskapostia alun perinkin. Mutta kun lähettäjä oli viitsinyt sentään räätälöidä siihen etunimeni, ajattelin vastata kohteliaasti.

Moi Visa,

Kiitos viestistäsi! Vastustan huippu-urheilua* monistakin syistä, enkä halua olla tukemassa sitä. Siksi joudun valitettavasti kieltäytymään tästä tarjouksestasi.

Ystävällisin terveisin,

Jari

* Kuntourheilua sen sijaan kannatan lämpimästi (ja harrastan itsekin) vielä useammasta syystä.

Nyt myyntijohtajan sävy oli jo mielestäni monta astetta viileämpi. Hän tykitti kotvan kuluttua näin:

Kuka sanoi, että kyse on huippu-urheilun tukemisesta?! Hyvä, että ihmisillä on periaatteita – kannattaa kuitenkin soveltaa niitä oikeisiin asioihin. Seuraava peruste on varmaan ihmisoikeudet…

Päättelin vastauksesta monenlaista. Kuten, että konsensus olisi suotavaa. Jollei ostajaehdokas ole samaa mieltä myyjän kanssa, hän katsoo viisaimmaksi läksyttää tätä vääristä näkemyksistä.

Kenties toisenlainen reaktio olisi saattanut johtaa jopa vuosikymmeniä kestävään asiakassuhteeseen.

Toinen – tässä elämässä viimeinen – sanomani myyjälle oli jo melko lyhyt:

Viestissäsi on mukana linkki osoitteeseen menossamukana.fi. Siellä on sanottu mielestäni varsin selkeästi, että olen oikealla sivulla, jos “koen, että on tärkeää tukea kotimaista huippu-urheilua.”

Ystävällisin terveisin,

Jari

Kuten huomaat, Visan oma allekirjoitus löytyy verkkosivulta, joka puhuu huippu-urheilun tukemisesta.

Mieti kahdesti, kannattaako asiakasta läksyttää – ellet sitten tarkoituksellisesti halua hänestä lopullisesti eroon.