Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Ryöstetty korukauppias

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Malmin Korupaja mainostaa myyvänsä palautettua ryöstösaalista puoleen hintaan. Se on periaatteessa mainio idea. Mutta mikä meni pieleen?

Joitain vuosia sitten luin lehdestä uutisen, että poliisi oli löytänyt hangesta virolaisten roistojen piilottamat hienot rannekellot.

Ryöstetyn liikkeen johtaja harmitteli, että arvoesineet olivat kärsineet rytäkässä. Mutta vakuutusyhtiö kuulemma korvaisi vahingot.

Pohdin silloin, että kauppias ei jaksanut miettiä markkinointiasioita nenäänsä pidemmälle. Hän menetti tuhansien eurojen tilaisuuden. Olen käyttänyt tapausta usein esimerkkinä, miten sissimarkkinoija ei olisi toiminut vastaavassa tilanteessa.

Siksi riemastuin perjantaina. Malmin Korupajan väki oli loikannut aimo loikan oikeaan suuntaan!

Markkinointi & Mainonta julkaisi tuoreessa lehdessä kuvan, joka oli otettu 18. maaliskuuta. Malmilaiset olivat ripustaneet seinälleen ison keltaisen bannerin, jossa luki näkyvin kirjaimin näin:

ERÄ KULTAKORUJA ½ HINTAAN
Saimme ryöstösaaliin takaisin

Nyt joku oli sentään saanut vainun siitä, että hänellä on tarina kerrottavanaan. Erinomaista!

Toisaalta harmitti. Korukauppias oli jättänyt homman puolitiehen. Mainosbannerissa oli perustavaa laatua oleva ajatusvirhe.

Ryöstetty kello tai koru on tietenkin paljon arvokkaampi kuin ryöstämätön. Sen hinta pitäisi vähintään tuplata.

Malmilaiset tekivät siis saman munauksen kuin heidän kohtalotoverinsa aikaisemmissa tapauksissa. Ryöstö nostaa tavaran arvoa, ei suinkaan laske sitä.

Mieti asiaa itse. Ranteessasi on Rolex. Onko se arvokkaampi naarmuttomana? Vai kenties naarmuisena siksi, että sen ovat virolaiset gangsterit kerran anastaneet?

Ryöstetyn aikaraudan omistajalla on aina erittäin mielenkiintoinen tarina kerrottavanaan. Pakasta vedetyn kellon omistajalla on vain kello, oli se miten hieno tahansa.

Tavaran – ja monen muun asian – arvo riippuu siitä, millainen tarina siihen liittyy.

Vuoden 2005 mallia oleva käytetty Chrysler 300C Hemi maksaa USA:ssa ehkä kymppitonnin tai pari.

Paitsi jos autolla on körötellyt työmatkojaan herra nimeltään Barack Obama.

Hänen kotterostaan maksettiin eBayn huutokaupassa tammikuussa 271 300 dollaria. Alkuperäinen hintapyyntö oli 100 000 dollaria.

Sissi hinnoittelee tuotteet, palvelut ja yritykset tarinoiden perusteella. Etsi aina kiinnostavia tarinoita ja opettele tunnistamaan ne.

Lähteet: Markkinointi & Mainonta 27.3.2009 ja Helsingin Sanomat 23.1.2009.

5 vastausta

  1. Kiitos hyvästä pointista!

    Tämä fakta on myös antiikkikauppiaille tuttu. Sama tavara on täysin eri hintainen sen mukaan, onko sen aiempi omistaja ollut Maija Meikäläinen vai marsalkka Mannerheim.

    Tätä ilmiötä voisi todellakin hyödyntää myös muussa liiketoiminnassa kuin vanhan tavaran kaupassa.

    Tarina tuo tavaran eloon.

  2. Loistavaa juttua! Eksyin ensimmäistä kertaa blogiisi ja luin sen kerralla läpi. Osaat selkeästi vaikuttaa asiakkaaseen/lukijaan, sillä tunnen itseni nämä tekstit omaksuttuani kaksi kertaa fiksummaksi. Tulen ehdottomasti seuraamaan jatkossakin!

  3. Ja taideteosten kohdalla tuo näkyy erinomaisen selvästi, jos Picasson, Munckin tai Van Goghin teoksen arvo määräytyy huutokaupassa esim. 50 miljoonan tienoille, on saman taulun arvo varastettuna vähintään kaksinkertinen.

  4. Asiallinen teksti Jari. Mikään tavarahan ei loppukädessä aivan oikeasti ole arvokasta vaan perustuu sopimuksiin, mielikuviin ja vähyys-/saatavuusaspektiin.

    Vähittäiskaupan puolella hyvänä esimerkkinä samaa tavaraa myyvän Stockman ja Seppälä, ja laatumielikuvat niistä (ainakin vielä Stockman vaikuttaa laadukkaalta, mutta keltaiset ale-kyltit voivat vielä muuttaa tämänkin asian).

    Metsähinen: Varsinkin van Goghin tapauksessa tämä on hauska tilanne siinäkin valossa, että hänelle naurettiin hänen kuolemaansa saakka. 😉

  5. No sanon tämän vain itseni puolesta, että en naarmuisesta kellosta maksa samaa hintaa kuin uudesta.

    Mutta en olekkaan rikas, enkä täten ymmärrä heidän päähänpistojaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.