Sissimarkkinoija ei tuherra pelkkien mainosten varassa. Hänellä on miljoona muuta markkinointikeinoa – kuten liekitetyt ohukaiset.

Eräänä syyspäivänä sveitsiläisen valmennusyhtiön osakas Daniel Zanetti oli lounaalla toimitusjohtaja Heinrich Grubenin kanssa. Kyse oli ensitapaamisesta. Gruben oli Zanetin asiakasehdokas.

Tarjoilija toi ruokalistat. Yhtäkkiä Gruben huudahti ilahtuneesti: “Ahaa, täältä saa liekitettyjä ohukaisia!” Hän ei syystä tai toisesta kuitenkaan tilannut niitä.

Tapaaminen sujui mukavasti. Mutta se ei poikinut tilausta.

Zanetti palasi toimistolleen ja naputteli tietokantaan*, että toimitusjohtaja Gruben rakastaa liekitettyjä ohukaisia.

Kolme kuukautta myöhemmin muistiinpano putkahti esiin.

Zanetin yrityksessä oli tapana tulostaa lista asiakkaista, joilla olisi syntymäpäivä seuraavassa kuussa. Raportista selvisi, että tammikuun 15. päivänä Heinrich Gruben täyttäisi vuosia.

Zanetti oli vastuussa yrityksensä asiakkaiden yllättämisstrategiasta. Hänen tehtävänsä oli miettiä, pitäisikö Gruben yllättää – ja jos pitäisi, miten se tapahtuisi.

Yrittäjämme soitti Grubenin sihteerille kolme päivää ennen syntymäpäivää. Hän tiedusteli, olisiko hänen kohteensa toimistollaan tammikuun 15. päivänä. Kävi ilmi, että tämä olisi paikalla klo 15:30-17:30.

Seuraavaksi Zanetti pirautti aikaisempaan lounaspaikkaan, joka ei ollut kaukana Grubenin toimistosta. Hän ehdotti tarjoilijalle, että tämä ottaisi 15. tammikuuta iltapäivällä liekitysvaunun mukaansa Grubenin toimistolle ja valmistaisi siellä päivänsankarin lempiruokaa.

Ravintolassa tietenkin luultiin ensin, että soittaja oli vitsailija paikallisradiosta. Mutta sitkeän suostuttelun (ja 10 euron juomarahan) ansiosta asia saatiin sovituksi.

Merkkipäivä tuli. Iltapäivällä tarjoilija soitti innoissaan Zanetille ja kertoi, mitä oli tapahtunut.

Yrityksen vastaanotossa oli alkanut kuhina, kun hän oli ilmestynyt sinne liekitysvaunuineen, pannuineen ja taikinoineen. Pienen alkuhämmingin jälkeen hänet oli ohjattu rojuineen hissiin ja sillä suoraan johdon kerrokseen.

Pian tarjoilija oli ällistyneen johtajan kanssa silmätysten: “Herra Gruben, olen täällä toivottaakseni teille hyvää syntymäpäivää NeumanZanetti & Partner -yhtiön puolesta ja valmistaakseni teille lempijälkiruokaanne tilaisuuden kunniaksi.”

Gruben oli ollut niin ilahtunut, että hän oli kutsunut siltä seisomalta paikalle myös kollegojaan. Joukko oli napostellut ohukaisia ja pohtinut, miten Zanetti oli tiennyt Gruberin syntymäpäivästä** ja suosikkijälkkäristä.

Seuraavalla viikolla Zanetti sai Grubeniltä sivun pituisen kiitoskirjeen.

Tuosta hetkestä alkoi vuosia kestävä, tavanomaista parempi asiakassuhde. Koko sissi-iskun kustannus oli 30 euroa.

Sissimarkkinoijan kohderyhmä voi olla yhden henkilön kokoinen. Onko yritykselläsi asiakkaiden yllättämisstrategiaa?

* Daniel Zanetti kertoo tapauksesta kirjassaan Amaze Your Customers – Creative Tips on Winning & Keeping Your Customers. Hän käyttää järjestelmästä nimeä “Customer Loyalty System”. Itse asiassa hän toteaa, ettei heidän yrityksensä väki kutsu sitä tietokannaksi, koska he eivät pidä asiakkaitaan vain tietoina.

**  Zanetti toteaa vain, että syntymäpäiväkin selvisi aktiivisen kuuntelun avulla.