Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Palkinto pinta-alasta

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Asiakkaidensa rahoja haaskaavat ovat taas voittaneet palkintoja. Tällä kertaa oli vuorossa mainostoimisto Hungry ja talven 2008 Pahvi-ilmoituskilpailu.

Vaikka marraskuun 15. päivä 2008 oli lauantai ja vapaapäivä, se alkoi poikkeuksellisen synkästi. Edessäni oli Hesarin 44 739 euroa* maksava mainosaukeama, johon oli painettu koko leveydeltä ruutulippu.

Se oli jälleen järkyttävä näyte automarkkinoijien henkisestä laiskuudesta. Kysessä oli nimittän Minin (eli Bemarin) mainos.

Otin aukeaman talteen. Ajattelin käyttää sitä sissikoulutuksissani esimerkkinä siitä, miten rahaa ei kannataisi tuhlata.

No, toissapäivänä tuo turhuuden huippu tietenkin voitti Pahvi-ilmoituskilpailun.

Tuomaristo oli ilmeisesti hurmaantunut siitä, miten röyhkeästi joku voi lapioida mainostajan seteleitä roviolle. He nimittäin sanoivat seuraavaa:

Minin toteutus on loistava ratkaisu printtimediaan. Sanomalehden aukeama on otettu haltuun voittajan ottein. Kokonaisuus on viimeistelty ja itsevarma. Oivaltava ratkaisu toimii erinomaisesti, eikä vaadi vaikuttaakseen muita medioita, perusteli tuomaristo valintaansa.

Huomaa, ettei tässä vahingossakaan puhuta siitä, tuottiko mainos myyntituloksia. Jo siitä on tietää, mistä tuomaristo on pyydystetty. He kaikki ovat tietenkin mainostoimistoista.

Raadissa istuivat Ezpan AD Mailis KriikkuOjala & Saari Oy:n copyAuli TikkaMcCann Helsingin luova johtaja Janne Uotila.

Toki on hyvä muistaa, kenen sponsoroimasta kilpailusta on kyse. Pahvi on Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL:n ja Helsingin Sanomien kilpailu, jonka tavoitteena on ”edistää hyvän sanomalehtimainonnan suunnittelua”.

Hesarin näkökulmasta mahdollisimman isot mainospinnat edustavat parasta mahdollista suunnittelua. Autovalmistajat ja -liikkeet ovat sanomalehtien suurimpia palkanmaksajia. Siksi ne ovat tärkeitä lypsylehmiä myös mainostoimistoille.

Mutta miksi Minin mainos oli niin surkea?

Ensinnäkin valtava pinta-ala olisi ollut helppo käyttää tuhansin tavoin hyödyllisemmin. Siihen olisi mahtunut monta kiinnostavaa tarinaa, ihmisiä ja vaikka mitä. Mutta toki oli helpompaa ohittaa moiset työläät osuudet.

Uskomatonta kyllä, aukeama ei edes yritä ehdottaa lukijalle mitään jatkotoimia.

Vaikeaa se olisikin. Tämä turkulaisen mainostoimiston pläjäys on käsittämättömän ylimielinen siksi, ettei siinä ole lainkaan yhteystietoja.

Ei osoitetta, ei jälleenmyyjiä, ei puhelinnumeroita, ei  edes linkkiä verkkosivuille. Ei mitään.

Samalla mainostaja on ilmeisesti päättänyt, että mainos on kulu – ei siis investointi. Sillä jos se olisi investointi, joku saattaisi haluta tietää investoinnin tuoton. Sitä taas ei ole aikomustakaan mitata. Ilmoituksessa ei ole ensimmäistäkään mittaukseen tarvittavaa osaa.

Autokauppiaat tietävät aivan hyvin, mikä on kaikkein voimakkain autokauppaa edistävä vipu. Se on koeajo.

Jos asiakasehdokas saadaan auton rattiin edes hetkeksi, hänen ostotodennäköisyytensä moninkertaistuu. Tässä ilmoituksessa ei tietenkään puhuta sellaisesta mitään.

Entä miten 45 tonnia olisi voinut käyttää hyödyllisemmin?

Jospa autokauppias olisi värvännyt opiskelijoita kaupunkien keskustoihin? Osapäiväsissit olisivat maksaneet pysäköintimaksuja autoilijoiden puolesta.

Jos parkkilaput olisivat maksaneet keskimäärin kympin, rahaa olisi riittänyt yli 4 000 autoilijan tai perheen ilahduttamiseen. Samalla heiltä olisi ollut helppo kysyä asioita. Nykyisen auton rekisterikilpi olisi voitu kirjata talteen. Koeajopyyntöjä olisi ollut helppo kerätä saman tien.

Sitä paitsi Hesarin ilmoitus tuli esitetyksi kaikelle kansalle aivan turhaan. Mini ei ole tarkoitettu köyhille tai kitupiikeille, joten heille sitä on turha tyrkyttää. Mutta koska mainos näkyi kaikille, se myös maksoi suolaisesti.

Sissit sen sijaan olisivat voineet keskittyä vain niihin kuskeihin, jotka ajavat jo nyt kalliilla pirssillä.

Kummalla tavalla olisi saatu autokauppaan enemmän koeajajia? Sissikampanjalla vai Pahvi-kilpailun voittaneella ilmoituksella?

Epäile aina ”tyhjää” ilmoitustilaa, vaikka mainostoimisto miten perustelisi sen vaikuttavuutta.

* Totta kai iso automainostaja on saanut listahinnasta alennusta. Toisaalta mainostoimistokin on veloittanut jotain suunnittelutyöstään.

11 vastausta

  1. Ja kuinkahan monta kohdistettua kävijää tuolla rahalla olisi saanut adWordsin kautta? Ilmeisesti Mini on suunnattu kohderyhmälle, joka asuu kehä 3:n sisäpuolelle. Vai onko tuo vasta tulossa muihin lehtiin? Mitäs tuo tulee maksamaan kun se julkaistaan yhtä näkyvästi kaikissa yli 10 000 hengen taajamissa? Mitäs se maksaisi? Se maksais niin paljon, että voitais jo tehdä mainoskampanja, jossa joka kymmenes Minin ostaja saa autonsa ilmaiseksi. Eikä siitä tarvitsisi kertoa kuin Anopille puhelimessa ja viikon sisällä sen tietäisi kaikki nettiä, lehtiä tai televisiota edes sivusilmällä seuraava suomalainen.

    Sähän voisit Jari kerätä oman raadin ja jakaa joka kuukausi kuukauden turhin pahvi -palkinnon. Sekin voisi kotvan kuluttua saada oman julkisuusarvonsa, kuten turhin julkkiskin. Siinä olisi vielä sellainen inhimillinen tekijä, että turhin pahvi -palkinto toisi julkisuutta kun rahatkin on jo sen toivossa hassattu. Ihan vaikka pienenä piikkinä voisi suunnitella tälle julkisuudelle vielä jonkinlaisen seurannan.

    Huoh… kirjoitin tuon lähes hengittämättä, niin paljon suivaannutti huono mainos!

  2. Hyvää paatosta 🙂

    Yhteen kohtaan haluan puuttua sillä olen juuri mietiskellyt tätä eli oli ajankohtainen. Kirjoitat:

    ”Sitä paitsi Hesarin ilmoitus tuli esitetyksi kaikelle kansalle aivan turhaan. Mini ei ole tarkoitettu köyhille tai kitupiikeille, joten heille sitä on turha tyrkyttää. Mutta koska mainos näkyi kaikille, se myös maksoi suolaisesti.”

    Premium-tuotteiden vetovoimahan kuitenkin perustuu pitkälti siihen että niitä pitää haluta kaikkien – siis myös niiden joilla kyseisiin tuotteisiin ei ole varaa. Näin mahdollisimman moni tietää että juuri sinä olet se alfa-uros joka omaa jotain mitä tavikset eivät. Kyllähän Rolexkin mainostaa tuotteitaan varsinaista kohderyhmää paljon laajemmalle joukolle juuri tämän takia.

    Muuten ihan hyviä pointteja.

  3. Samaa sarjaa, mutta pienemmässä mittakaavassa, oli mainos, johon törmäsin Kuusamossa ilmestyvästä paikallislehdestä.

    Paikallinen kalastustarvikeliike oli ostanut lehdestä mainostilan, jossa mainos oli kaksi palstaa leveä. Kuitenkin mainoksesta puolet – toinen palsta – oli aivan tyhjä.

    Valmennustilaisuudessa samana päivänä paikalliset aloittavat yrittäjät kertoivat, että tuo ei ollut kyseiseltä liikkeeltä ensimmäinen ”puoli tyhjä” mainos. Vielä enemmän äimistyneenä otin puhelimen käteen ja soitin yritykseen.

    Kauppias itse vastasi ja kysyin mistä ihmeestä he ovat keksineet tällaisen idean? ”Helsinkiläinen mainostoimisto kertoi meille, että näin saamme paremmin huomiota mainoksellemme.”

    Kysyin, onko mainos näkynyt kassassa? Vastaus oli ”Ei normaalia enemmän, mutta kyllä ihmiset on ihmetelleet mainosta, että kyllä se on ainakin huomattu.”
    Niinpä niin. Kyllähän se ihmetystä herättää kun joku ostaa tyhjää palstatilaa lehdestä. Mutta ei se ostamaan saa kuin säälistä.

    Eli näin pirun pieniä yrittäjiä huijataan tuhlaamaan pienet markkinointiroponsa tyhjään.

    1. Ollis,

      Kiitos mainiosta esimerkistäsi. Tyhjä tila on mielenkiintoinen juttu. Varmasti sitä voi käyttää taitavasti niin, että viesti vain paranee.

      Toisaalta suoramarkkinoijilla riittää esimerkkejä siitä, miten aivan järkyttävän rumat, täyteen ahdetut vuodatukset saattavat olla myyntiteholtaan aivan ylivoimaisia.

  4. Voitaisiinko myös alkaa kerätä pesuainemainoksia johonkin? Niissä joko asiakkaiden riskinottokyky tai mainonnan suunnittelijoiden yritys edes kokeilla myydä noille jämähtäneille pesuainevalmistelijoille jotain uutta on täysi nolla.

    Ilmoittelen jos työstän tällaisen feedin johonkin. ”Lika olisi hyväksi”

  5. >Premium-tuotteiden vetovoimahan kuitenkin perustuu pitkälti siihen
    >että niitä pitää haluta kaikkien – siis myös niiden joilla kyseisiin
    >tuotteisiin ei ole varaa.

    Jossain välissä Mersu mainosti kalliimpien mallien hintoja suhteellisen isolla tavallisen kansan lehdissä. idea taisi olla juuri tuossa ja taisi hinnat olla vielä aivan muita kuin hinnat alkaenmallien

  6. Kiinnostaisi tietää, kuuluvatko Mini-mainoksen suunnittelijat itse ko. automallin kohderyhmään. Jos kuuluvat, onko heillä käsitys, että kyseisen kohderyhmän tyypillinen edustaja repäisee Mini-Maxi-aukeaman irti ja käy esittelemässä printin oivaltavuutta työkavereilleen.

    Samalla rahalla olisi tehty vaikuttavampaa viraalia tai sissimarkkinointia monin verroin tehokkaammin. Marraskuussa muuten rekisteröitiin yhteensä 16 Miniä, joten aukeaman investointi per myyty auto oli kohtuullinen 2.800 euroa. Pahvin paikka.

  7. Olikohan Pahvi-raati äänestyksessä kaksijäseninen? Raatiin kuulunut Ojala & Saaren Auli Tikka on Hungryn osakkaan Tuomas Tikan vaimo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.