Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miksei kukkaro myy?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Seinäjoella opiskelee muotoilua parivaljakko, joka yrittää myydä C-kasettinauhasta kudottuja kukkaroita. Mutta kauppa ei käy. Osaatko kertoa syyn?

Sain pari päivää sitten viestin Gretalta ja Islalta Seinäjoelta. He opiskelevat muotoilua ammattikorkeakoulussa ja kertoivat asiastaan näin:

Toimimme tuotemerkillä Hemming & Willström. Päätuotteitamme ovat tällä hetkellä C-kasettinauhasta kudotut kukkarot.

Olemme parhaamme mukaan tuotteistaneet tuotteemme, sinunkin kirjojesi vinkkien mukaan. Olemme tehneet useita markkinointirynnäköitä maaliskuun alusta lähtien niin suomalaisille että ulkomaisille jälleenmyyjille, blogeille ja lehdille.

Markkinointirynnäkön avulla olemme saaneet kävijöitä sivuillemme ja pari jälleenmyyjää, mutta tuotto kukkaroiden myynnistä näyttää silti nollaa.

Kerrothan meille, jos sinulle selviää mikä markkinoinnissamme mättää. Onko kyseessä huonosti tuotteistetetut tuotteet vai olemmeko vain kärsimättömiä, kun odotamme tuloksia heti?

Tietenkin tiedän itse vastauksen tähän ongelmaan, koska olen niin äärettömän viisas. Mutta ihan vain testimielessä ajattelin heittää pallon sinulle, rakas blogini lukija.

Kommentoi, mitä Greta ja Isla tekevät väärin. Ja tietenkin vielä kiinnostavampaa olisi kuulla, mitä mimmien pitäisi mielestäsi tehdä toisin, jotta kauppa alkaisi käydä.

Verkkosivut löydät osoitteesta www.hemmingwillstrom.com ja hiukan lisää Get Palmd -blogista.

Jos Gretalle ja Islalle ei löydy apua, täytyy harkita tämän blogin lopettamista hyödyttömänä.

56 vastausta

  1. Yksi asia mikä tulee mieleen on se, että he ratkaisevat olemattoman ongelman. Minulla ei ainakaan ole tarvetta kukkarolle, jossa säilytän rahaa. Kannan hyvin harvoin käteistä mukanani. Sen sijaan korttikotelo niille kymmenille korteille, jotka erinäiset kaupalliset tahot pakottavat minut kanniskelemaan ympäriinsä, olisi poikaa.

    1. Kiitos Jii hyvästä kommentista!

      Kaikille mietittäväksi tähän liittyvä asia: ihmiset ostavat asioita joko siksi, että a) he tarvitsevat jotain tai b) siksi, että he haluavat jotain. Kumpaako tässä tapauksessa pitäisi myydä?

  2. Jii:n kanssa siinä samalla linjalla, että ei minullakaan olisi tarvetta kukkarolle rahan säilytykseen – korttien säilytys enemmän tarpeen. Eli lähtisin viemään tuota tuohon b- vaihtoehdon suuntaan. Tuon tuotteen pitää olla jotain, mitä asiakkaat haluavat.

    Gretalle ja Islalle oikeastaan kysymyksenä: Käytättekö tuotetta itse ainoana kukkarona, vai onko teilläkin kortteja varten toinen kukkaro?

    Teema johon tuolla tuotteella voi yrittää vedota, on nostalgia. Ongelma on, että kun katsoo kukkaroiden kuvia niin en olisi ilman tekstejä osannut päätellä, että ne on tehty c-kaseteista. Asia, joka varmaan luonnossa näkyy paremmin.

    Mutta tuolla samalla tekniikalla voi varmaankin kukkaroiden sijaan tehdä pipoja! Koska kohderyhmä varmaan tuolla kukkarollakin on nuoremmat käyttäjät, niin tekemällä esim. Metallican tai AC/DC:n, Dion, Gunnareiden tms vanhoista nauhoista pipoja (tai väittää niiden olevan niitä… mahdotonta tarkistaa) ja laittamalla pipon kylkiäiseksi jotain bändiin liittyvää niin kauppa voisikin lähteä liikkeelle. Pipoja näkyy nykyisin kesähelteelläkin.

    Tosin nyt kommentoin markkinaa jota en yhtään tunne, mutta uskoisin enemmän pipoihin kuin kukkaroihin. Joku muu varmaan keksii kukkaroillekin paremman tarinan.

  3. Jos lompakon kutojat ovat saaneet kävijöitä jo verkkosivuilleen, niin jotain vikaa löytyy itse sivuissa tai tuotteessa.

    Tuote on hyvin mielenkiintoa herättävä, ja ensimmäinen asia mitä mieleeni juolahti oli, että miltä ne näyttävät. Missä sivuilla näytetään kuvia tuotteista? Nyt näin kuvan vain yhdestä tuotteesta 5 minuutin surffailun jälkeen. Ei näin. Ei ihmisiä kiinnosta lukea tuotteen sisältämiä laulukappaleita, ellei tuotteeseen ole ensin päässyt ihastumaan. Ihastumista ei pysty tekemään ilman minkäänlaista visuaalista kontaktia.

    No menin uudelleen sivulle (tätä normaali käyttäjä ei tee, jos ensimmäinen vierailu ei pystynyt säväyttämään) ja yritin etsiä kuvia. Nyt löytyi. Hieman vaikealta vaikuttaa kuvien selaamisen käyttöliittymä. Kuvat suoraan etusivulle ja kaikki näkyviin heti!

  4. Ja Tommin kommentista tuli mieleen, että sivujen leiska voisi sisältää enemmän kasetteja ja kasettinauhaa. Tulisi tosiaan materiaali paremmin selville.

  5. Tilaaminen on vaikeaa:

    https://www.hemmingwillstrom.com/order/

    Pitäisi ryhtyä kirjoittamaan sähköpostia ja maksamaan tilisiirtoja.

    Mahdollisimman monen ihmisen pitäisi päästä hypistelemään tuotetta omin käsin, koska tuotteen hienous jää nettikuvissa väistämättä kokematta.

    Näistä syistä joudun ikävä kyllä ehdottamaan, että tuotteita pitää saada myös helsinkiläisiin liikkeisiin (pieniä putiikkeja, esim. Kampissa tai Punavuoressa) myytäväksi.

    Kun on nähnyt livenä, voi tilata myös netistä, kunhan tilaaminen on helppoa.

  6. Tommi & JTEI,

    Tein kanssanne ihan saman havainnon: verkkosivuilta / kuvista ei oikeastaan tullut selväksi, että tuote olisi tehty kasettinauhasta. Itse asiassa jäin aluksi jopa hiukan epävarmaksi, oliko asia edes niin – vaikka yrittäjät olivat itse asiassa kertoneet sen jo sähköpostissaan!

  7. Tämä tuote ostetaan ehdottomasti sen takia, että se halutaan. Kun tarve on kuljettaa rahaa mukana, siihen riittää ratkaisuksi tasku. Mutta kun tarve on ilmaista itseään kasettiajalla syntyneeksi tms. niin silloin ostetaan tämä tuote.

    Siinä yhdyn aiempiin mielipiteisiin, että tuotteiden pitäisi olla etusivulla, selkeästi havaittavissa ja paremmin ymmärrettävissä kasettinauhoista tehdyiksi. (Itse en ainakaan jaksa teksteihin keskittyä. Luen lähinnä otsikot eikä niistä asia vielä täysin selvinnyt) Jos sivuston tarkoitus on myydä tuotetta, laittaisin sinne myös hinnan ja selkeän, näkyvän linkin tai painikkeen, josta tuotetta pääsee tilaamaan. Eli jos siihen asti on jo päästy, että mahdolliset ostajat tulevat nettisivulle, pitäisi seuraavaksi päästä siihen, että mahdollisesta ostajasta tulisi oikea ostaja.

    Ja se ei tuosta viestistä käynyt selväksi, onko näiden markkinointirynnäköiden jälkeen yhteydenpitoa jatkettu mahdollisiin asiakkaisiin vai ovatko vain yksittäisiä rynnäköitä eri puolille ilman selkeää valintaa, ketkä halutaan jälleenmyyjiksi tms. Siinä saattaisi olla ratkaiseva tekijä.

    1. Kertauksen vuoksi vielä tämä näkökulma mukaan: Ryöstetty korukauppias.

      Tuotteen arvo määräytyy tarinan perusteella. Se voi olla hyvin lyhyt, kuten saksalaisen auton ovesta kuuluva kassakaappiääni. Se voi olla myös ikiaikainen perusjuttu, kuten kaikkien puheenaiheena ollut Hesarin julkaisema kokosivun kirje.

      Mikä olisi tässä tapauksessa kiehtova tarina, joka olisi helppo ymmärtää ja kertoa edelleen?

      Voisiko tuote esimerkiksi olla tarkoitettu todella persaukisille? Siellä asuisi vain Matti (mikä se olisi käytännössä?) Tai sitten lompakkoa ei saisi turhaan auki lainkaan, koska omistajalla ei kuitenkaan ole mitään sinne laitettavaksi. Sikäli se olisi myös taskuvarkaalle aika turha, mikä olisi tuiterissa toikkaroiville tärkeä pointti.

  8. Kuvista ja mitoista ei käynyt selkesti ilmi mahtuuko kortit lompakkoon. Itse olen käyttänyt jo vuosia ruotsalaisen Walk on water -brändin minilompakoita, joihin mahtuu juuri sopivasti myös kortit. (https://www.walkonwater.se/#/wallets)

    Nettisivujen ensimmäiselle sivulle runsaasti kuvia tuotteista ja materiaalista. Ja kuten matti jo kommentoi, pieniin Helsingin keskustan kauppoihin myyntiin. Kiasman kaupassa on mielestäni paljon vastaavaa tavaraa myynnissä. Fredan Secco myös.

    Tilaussysteemi on ihan OK tässä vaiheessa vielä. Sivut kuntoon, kukkaron tarjoamista eri ”muotiblogeihin”, suomalaisiin ja ulkomaisiin. Esimerkiksi swissmiss-blogiin olisi aika mahtavaa saada teidän tuote. En tiedä bloggaajan periaatteista, ottaako ehdotuksen perusteella tuotteita esille vai ei.

    Voisin hyvinkin ostaa jos kortitkin mahtuisivat kukkaroon.

    Tsemppiä!

  9. Helppo on viisastella, mutta kenelle tuote on tehty. Jos se on suunnattu teineille, niin mitä c-kasetti heille kertoo. Asia on heille yhtä ymmärettävä kuin kertoa tarinaa vanhasta DDR-ajasta. Ei vain kolahda heille.

    Kuvia lisää, sekä ostaminen helpoksi. Verkossa vaikka lyhyt esittelyvideo jossa voi pyöritellä, hypistellä ostosta sekä kuten muut jo ovat kertoneet, tekniset mitat eli mahtuuko ajokortti sisään ja kortteja.

    Idea on hyvä ja kuten Jari sanoi, tarina miksi tälläinen valinta on taskussa. Lompakko ei itsessään ole statussymbooli (vaan sen sisältö) mutta jos kertojalla on siihen tarina niin puskaradio toimii ja muutkin haluavat sellaisen.

  10. Suosittelisin vahvasti aloittamaan oman nettikaupan, jonka avulla kävijät sivuilla saattaisivat muuttua oikeaksi kaupaksi. Esimerkiksi wosbee.com tarjoaa ilmaisen verkkokaupan aloittelevalle yrittäjälle, jonka muokkaaminen oman maun mukaiseksi ei ole kovin vaikeaa.

    Jos joudun lataamaan pdfn nähdäkseni tuotteen, homma jää kyllä pääsääntöisesti siihen. Eli tuotteista selkeästi nimet ja niihin liittyvät kuvat sellaiseen paikkaan, josta ne voidaan ostaa.

    Sivusta vielä sen verran, kuten ylläkin on tullut ilmi, että jos ideana on myydä C-kasetista tehtyjä kukkaroita, kertokaa se heti ensimmäiseksi ja mahdollistakaa ostaminen. Pidempiä stooreja itsestänne voi satuilla sisäsivuille.

    Onnea matkaan yrityksen kanssa!

  11. Minä puolestani väittäisin, että lompakko on, varsinkin nuoremmille, jo itsessään statussymboli, joka sisältämästään raha(tai kortti-)määrästä piittaamatta kertoo / sijoittaa yksilön jonkinnäköiselle trendikkyyden kartalle. Kasetit taas ovat täyttä 80-lukua ja 80-luku on tämän hetken trendi. (Oletan tuotteen olevan suunnattu suurinpiirtein tekijöidensä ikäisille tyypeille.)

  12. Hei kaikille ja kiitos kun kommentoitte näinkin nopeasti asiaamme!

    Tässä ensimmäisiin kommentteihin näkemyksiämme:

    Pyrimme täyttämään asiakkaan tarpeen kolikoiden ja pankkikorttien säilyttämisessä. Koska tiedämme, että maailmasta löytyy miljoonia muitakin vaihtoehtoisia kukkaroita, toki haluaisimme välittää tuotteistamme sellaisen viestin asiakkaille, että he haluaisivat omistaa osan maailman musiikkihistoriaa täysin uudessa muodossa, kukkaroihimme kudottuna!

    Kukkaro on suunniteltu siten, että siihen mahtuu noin kymmenen pankkikorttia pystysuunnassa. Kukkarolle löytyy muitakin käyttötarkoituksia kuin vain kolikoiden ja pankkikorttien säilytys. Isla käyttää sitä puuterin ja korvakorujen säilyttämiseen.

    Mutta jotta nerokkuutemme ei pääsisi kunnolla loistamaan, päätimme pitää tiedon muista kukkarossa säilytettävistä tuotteista itsellämme, emmekä ole käyttäneet sitä markkinoinnissa.

    Pitäisikö siis markkinointitapaa muuttaa ja markkinoida tuotetta siten, että jo kuvissa tulisi ilmi mitä muita tuotteita sen sisällä voi säilyttää? Tapauksessamme, jossa asiakas ei pysty konkreettisesti kokeilemaan mikä tuote kukkaron sisälle mahtuu, tällainen markkinointi voisi olla tärkeää.

    1. Isla & Greta,

      Tuotteen sovellukset ovat asia, joita asiakkaat ovat yleensä hyvin laiskoja miettimään itse. Sikäli on takuulla hyödyllistä näyttää esimerkkejä, mitä kaikkea kukkaroon voisi tunkea.

      Sitä paitsi esimerkit kertovat paljon siitä, millaisten ihmisten kukkarosta on kyse. Onko se tarkoitettu esim. syntisten varmuusvälineille vai hurskaiden virsikirjoille?

  13. Pohdin omaa lähipiiriä, jossa liikkuu jos jonkinlaista design-ihmistä. Kyllä, heiltä löytyy erilaisia kukkaroita / lompakoita mutta erikoiskukkaroiden omistajat ovat lähes poikkeuksetta naisia. Lisäksi tein havainnon, ettei näissä design-pussukoissa suinkaan säilytetä luottokortteja tai kolikoita, vaan aivan muita asioita. Usealla neidillä näkyy siellä olevan avaimet.

    Hinta on suolainen, mutta niin pitääkin olla. Nettisivut aivan liian monimutkaiset ja jos tarkoitus on myydä Suomen markkinoille, niin kääntäisin ne suomeksi. Ja ajatus sivuilta tultava selkeäksi heti. En todellakaan olisi tajunnut mitä siellä myydään (ainakaan alta 10 sekunnissa), ellen lukisi tätä blogia.

    Myös jälleenmyyjät ovat aika olennainen asia. Tarjotkaa tuotteitanne: Stadi10, Popot, Grey Supply Market ja muut nuorisokulttuurikamaa kauppaavat puljut.

    Itselläni kassut herättävät nostalgian tunnetta, mikä olisi makeampaa kuin 80-luvun Public Enemyn kasetista kysätty kukkaro! Onnea ja menestystä.

  14. Antaa nyt ihmeessä jotkin nimet myös noille tuotteille. Wallet on aika tylsä nimi kukkarolle. Nimeen mukaan tietenkin se c-kasetti jollain tapaa ainakin. Ja koska koko jutun pointti on toi c-kasetti, niin miksette sitten samantien rekisteröisi jotain c-kasetti-aiheista domainia, jossa nuo myydään.

    Itseasiassa näin uudelleen vilkaistuani tuota sivua, niin mulle tulee ainakin ensimmäisenä mieleen etusivusta vain se, että olette suunnittelijoita. Ja ainakin meikäläisen kirjoissa suunnittelijat suunnittelee, ei myy (näin kärjistettynä). Koko sivusto ei siis edes oikein yritä myydä mitään vaan vain esittelee teitä suunnittelijoina.

    1. TEro,

      Paitsi että hyvä nimi on erittäin tärkeä, osuit myös verkkosivuja koskevassa kommentissasi oleelliseen aiheeseen.

      Sain hiljattain tuomaroida verkkosivukilpailussa. Ensimmäiseksi jouduin tietenkin miettimään, mitkä ovat mielestäni tärkeimmät arviointikriteerit.

      Päädyin nopeasti siihen, että karsin sivut ensin sillä perusteella, yrittävätkö ne tosissaan saada jotain kaupaksi.

      Sen jälkeen huomasin, etteivät muut arviointiperusteet olleet enää tarpeen. Niin harvat ehdokkaat olivat selkeästi tarjoamassa mitään ostettavaa, että peli oli jo tällä yhdellä ainoalla mittarilla arvioituna selvä.

  15. En löytänyt nettisivuilta Y-tunnusta, mikä on itselleni iso kynnys tilata yhtään mitään tuntemattomasta yrityksestä…

    Ranneke, jota ei ole saatavana, olisi enemmän tämän hetken ”juttu” ja sen tilaamista voisin jopa harkitakin. Pidän virheenä valmistusohjeiden julkaisemisen, kun uniikista rannekkeesta voisi pyytää jo hieman enemmänkin hintaa. – Ihmetystä aiheuttaa myös pyyntö osallistua suunnitteluun? Eikö kahdella nuorella suunnittelijalla riitä itsellään tarpeeksi luovia ideoita?

    Nettisivuille kaipaisin lisäksi tietoja mahdollisista eettisistä ja ekologisista aspekteista, tuotteiden huollosta (voiko esim. C-kasettinauhasta valmistettua kangasta pestä?) ja elinkaaresta. Sivuilla on lisäksi infoa, jota joutuu poimimaan sieltä täältä. Kaipaisin tiedot ”listaksi”, josta löytyy kaikki. Esim. suunnittelijoista taustatiedot: opiskelu/koulutus/tutkinnot, työhistoria ja muu mahdollinen osaaminen.

    Ehdottomasti enemmän kuvia! Ja pitkä inspiroiva listaus siitä mihin muuhun pussukoita voisi käyttää. Lompakko/kukkaro rajaa käyttäjiä aika paljon. Tuotteen ympärille saisi myös kehiteltyä kokonaisen tuoteperheen: suurempaa pussia, nyssykkää, laukkua, kassia, väskyä jne. Näistä mahdollisista suunnitelmista ja kehitysideoista myös infoa nettisivuille, jotta ihmiset palaavat sivuille katsomaan josko löytyisi jotain itselle sopivaa tuotetta.

    Missä on median huomiot tuotteesta? Vai onko niitä? Onko tuotetta edes tarjottu medialle?

  16. Nettisivuista ja tilaamisesta:

    Get Palmd –blogin haastatteluun tulleiden kommenttien ja teidän kommenttienne takia olemme jo päättäneet että kotisivujemme etusivuksi pitää joko mallistosivu, jossa tuotteet esitellään (nykyistä selkeämmin) tai luoda uusi ”tervetuloa-etusivu”, josta kävisi selkeämmin ilmi pääasiat (materiaalit = c-kasetit, tuotteet ja linkki tilaamiseen ja jälleenmyyjien tiedot).

    Olemme samaa mieltä, että tilaaminen sivuilta on tällä hetkellä vielä jonkin verran vaivalloista. Olemme muuttamassa tätä asiaa siten, että sivuillemme tulee verkkokauppa, jonka kautta asiakas voi tilata tuotteemme turvallisemmin ja vaivattomammin verkossa.

  17. Kuten muutkin ovat sanoneet, niin tehkää verkkokauppa. Nyt näyttää siltä, että pari muotoilijaa esittelee tuotteitaan ja jos joku oikein pakolla ja hirveän vaivannäön jälkeen tahtoo tuotteita ostaa, niin niitä saatetaan myydä.

    Avatkaa verkkokauppa esim. https://www.mycashflow.fi/:ssä joka on suomalaisen firman tekemä verkkokauppasivusto (allekirjoittaneella ei suhteita). Siellä saa tehdä pienen kaupan ilmaiseksi ja pääsette käymään todellakin kauppaa.

    Ostamisen pitää olla helppoa ja nopeaa. Jos teillä on vain muutama erilainen tuote ja niistä sitten useampia variaatioita (eri bändien nauhoja), niin kaikki erilaiset tuotteet etusivulle hyvillä kuvilla varustettuna. Ei pdf-latauksia, kaiken pitää olla asiakkaalle helppoa ja nopeaa, hinnat selkeästi esille, varastosaldot, toimituskulut ja toimitusajat näkyviin. Ja tuotteista hämmästyttävän paljon tekstiä. Katsokaa vaikkapa mulletoi.com ja pulju.net verkkokaupat ja lukekaa niitä tuotesivuja ja kuinka vetovoimaisia ne on.

    Kun asiakas (huomaa positiivinen ajattelu) tulee teidän sivulle, sitä kiinnostaa, että mitä myydään, paljon se maksaa, milloin se saisi sen, onko turvallista ostaa, mitä mieltä muut ovat siitä tuotteesta (lisätkää sivuille muiden ihmisten kommentteja tuotteista).

    Jos haluatte myydä myös ulkomaille, niin tehdää samasta verkkokaupasta versiot suomeksi ja englanniksi (ruotsiksi, saksaksi jne).

  18. Jälleenmyynti kuntoon! Miettikää miten saatte tuotteet myytyä jämyille ja miten he saavat sitä myytyä mahdollisimman helposti eteenpäin – ja tilattua lisää kun vanhat on myyty. Edistäkää jälleenmyyjien myyntiä – edistätte omaa myyntiänne.

    Miten olisi esimerkiksi joku räväkkä teline lompakoiden matkaan, josta tuotteet erottuvat ja jossa luvataan poistaa kaikki paska musiikki maailmasta, kun se tehdään lompakkomuotoon tms. Ostaja kantaa kortensa kekoon ostamalla lompakon, kun roskasta tehdään käyttötavaraa ja taas maailmasta poistui turhaa mölyä ja muovisaastetta. Tai päinvastoin – ostaja saa valita suosikkibändinsä ja samalla säästää luontoa… Asemointiin kannattaa paneutua eli miten teidän tuote sijoittuu suhteessa toisiin. Miten se erottuu joukosta?

    Eikä muuten todellakaan kannata pantata hyviä ideoita eri käyttötarkoituksista itsellään vaan esitellä ne rohkeasti sivustolla – kannustakaa ihmisiä postailemaan omia ideoitaan ja nekin nettiin esille. Nykyisellään jää sellainen vaikutelma, ettei oikeen tiedä mahtuuko tuonne pingispallo vai taskupokkari (ok, tuotetiedoistahan tuo ilmenee, mutta ei kovin selkeästi). Parhaassa tapauksessa saatte luotua aktiivisen yhteisön, joka huutelee innostustaan myös muualle.

  19. Heidän pitäisi tehdä kierrätetyistä c-kaseteista raaka-aineena ja ko. tuotteesta statussymboli, millä viestitään
    a) ympäristötietoisuutta
    b) musiikista pitämistä
    c) anarkiaa
    d) huumoria
    tai kaikkea tai useampaa näistä sopivasti.

    Eli brändi ja mielikuvat ensin, tuote vasta sitten.

  20. Verkkokauppa on hyvä pointti. Muistakaa kuitenkin kaksi asiaa:

    1) Perinteitä kannattaa rikkoa.
    ”Perinteinen”, amazon- tai netanttila-tyyppinen verkkokauppa ei välttämättä ole tässä se juttu.

    2) Perinteitä ei kannata rikkoa.
    Ihmisen kognitio on mitä on, se ei muutu. Käytettävyysperiaatteet pitävät. Luovuus on suositeltavaa, mutta muistetaan, että suunnitellaan kiireisille, laskoille netti-ihmisille.

  21. Moni täällä tuntuu nostavan tärkeämmäksi sen, että pitää olla hyvät myyntikanavat, paremmat nettikaupat tms. itse myyntiin liittyvän asian.

    Suurin ongelma tuotteessa mielestäni on kuitenkin se, ettei ostotapahtumalle anneta oikeastaan mitään syytä. Loppujen lopuksihan, jos tuote on sellainen, ettei sitä saa kuin Hankasalmen Essolta 10-senttisillä maksaen, mutta kaikki haluavat sen, niin kyllä siellä Essolla on ruuhkaa silti.

    Eli tärkeimmäksi pointiksi nimenomaan nostaisin nyt tuon erilaistavan idean keksimisen. MK tuossa edellä mainitsikin pari suuntavaihtoehtoa, huonon musiikin ekologinen poistaminen maailmasta tai vaihtoehtoisesti nimenomaan juuri päinvastoin.

    Tuli sellainen mieleen myös, että eikö olisi aika mageeta saada ne omat 80-luvulla radiosta nauhoitetut ”HyperMegaHitsSummer84”-kasetit tuollaiseen muotoon. Silloinhan ostajalla olisi myös tarina omalle lompakolleen. Teidän ei edes tarvitse sitä keksi itse, kun jokaisella on jo oma. Eli otatte vain ”materiaalin” vastaan, mistä teette sen tuotteen (ehkä jopa uniikin, jolloin hintaa tulee tietenkin lisää).

  22. Tuo Teron esille nostama tapa toimisi ainakin itsellä. laatikoista löytyy pari puhkikuunneltua c-kasettia jotka voisin hyvinkin lähettää materiaaliksi omaan tuotteeseeni (jos ne kortitkin sinne kerran mahtuu) ja saisin vanhan Dio:n käytettävämpään muotoon. Ja siitähän voisi maksaa lähes itsensä kipeäksi…
    Myös tuo ajatus, että tuote on osa suurempaa tarkoitusta – kuten huonon musiikin poisto maailmasta ja samalla pieni ekoteko tuntuvat hyviltä.

  23. Huutelenpa tänne samoja huutoja kuin pari muutakin:

    Idea on omanlaisensa, potentiaalisen cool ja tuotteilla olisi visuaalisesti mahdollista kikkailla ja revitellä kuni sielu sietää. Ja kuten Irina K.kin mainitsee: kasari on nyt trendi ja sen puolesta nuo voisivat vetää enemmänkin.

    Se mikä mun mielestä sivuilta puuttuu on nykyajan (joskus ylikorostuvankin) tarinatalouden vaatima, visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenevä kokonaisuus ja imago. Nyt se on hyvin stabiilin oloinen mesta joka ei tue noita nastoja tuotteita.

    Ja tuo sivustohan onkin oikeastaan teidän sivu, ei sinänsä teidän tuotteiden. Tasapaino siinä mistä kerrotaan; tuotteista vaiko teistä ei musta ole ihan kohdillaan. Kannattaa eritellä nämä kaksi asiaa ja sitten linkittää keskenään.

    Kuten joku muukin on tainnut mainita; tehkää tuotteille omat sivut (verkkokauppa) jossa kuitenkin tuotte esiin myös teidät tekijöinä, ja pitäkää tuotteet näkyvässä roolissa myös teidän henkilökohtaista suunnittelijabrändiä myyvällä sivustolla.

    Jos teidän tuotteiden tunnettuus kasvaa, niin tyypit tietää että te ootte ne tehnyt ja siitä voi syntyä mitä ties lisää. Ja kuten TErokin tuolla mainitsee; vetävä tuotenimi on vetävä tuotenimi, sen miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Ottakaa käyttöön myös sosiaalisen webin tarjoamat mahdollisuudet (kuten periaattessa täällä olette Jarin avustuksella tehnytkin) ja katsokaa mitä sillä olisi annettavana.

    Pakko vielä lisätä tuohon tuotesivuston visuaaliseen ideaan: Jos miettii vaikkapa vielä tuota kasaria, niin mitäköhän esim. loppukasarina mahtoi olla; paljon erilaisia kummallisia väriyhdistelmiä, geometrisia muotoja käytettynä hauskasti: ylipäätään hauskaa ja naiivia kuvastoa. Katsokaa lisää ideoita vaikka täältä: https://www.flickr.com/search/groups/?q=80%27s&m=names

    Ei saa olla itsetarkoitus matkia ja apinoida suoraan; omalaatuisuus ja toimivuus ajassa kumpuaa siitä että pystyy ammentamaan vanhoista asioista nykypäivän fiiliksellä.

    Ja teidän tuotteet voisivat näyttää myös paremmilta silloin, kun niistä olisi idearikkaita ja tarinallisia promokuvia, kuten esim. paljon viime aikoina rummuttanut Vuitton. Tärkeintä ei ole viedä Conneryä Bahamalle vaan etsiä se oma erottuva tyyli. Sama se vaikka otatte jostain sukulaistytöstä kuvan kun se syö suklaata ponin selässä Lappajärven maisemissa teidän rannekoru kädessä; kunhan se tukee sitä mitä teidän tuote yrittää viestiä ja jää mieleen.

    Jaa, olikohan se vuodatus siinä..? Asiallisia tuotteita teillä tyypit, lycka till!

  24. Kiitos vinkeistä, joita olemme tällä hetkellä saaneet!

    Kaikille haluaisimme vielä esittää kysymyksen: Kuinka paljon olisitte valmiita maksamaan C-kasettirannekkeesta, jos ranneke olisi myynnissä? Minkä hintaiseksi sen arvioisitte?

    Adelheid:
    Toimimme tällä hetkellä Young Skills -osuuskunnan kautta ja Y-tunnus onkin jäänyt meiltä ilmoittamatta. Lisäämme sen sivuille heti seuraavassa päivityksessä, kuten myös kukkaroiden hoito-ohjeet. Ne tulevat myös kukkaron mukana, kun sen tilaa meiltä tai tuotteen jatkossa ostaa jälleenmyyjiltämme.

    Kasettirannekkeen ohjeen julkaisimme, koska tiesimme, että siitä varsinkin tulee esille C-kasetti materiaalina ja asiakkaamme kiinnostuvat siitä. Kuten MK kommentissaan sanoi tuotemerkin ympärille parhaassa tapauksessa muodostuu yhteisö, joka kokeilee ideoitamme ja myös esittelee tuotoksiaan blogeissa tai jatkossa myös tuotemerkkimme sivuilla, jos päädymme kehittämään sivuillemme osion tähän tarkoitukseen.

    Keskustelua rannekkeesta on jo muodostunut muutamissa blogeissa. Kaiken kukkuraksi olisimme innoissamme, jos illan joroissa tulisi vastaan porukkaa, joilla olisi oma versio C-kasetti-rannekkeestamme kädessään!

    Haluamme ottaa asiakkaat mukaan jo tuotesuunnitteluvaiheessa. Ehdotukset teemoihin voivat parhaimmassa tapauksessa olla hyvinkin inspiroivia ehdotuksia, joista voimme suunnittelijoina luoda asiakkaille mielenkiintoisia tuotteita.
    Vielä tuosta tuotteen ympärille kehitettävästä tuoteperheestä: kaikki innokkaat C-kasettinauhakankaan kutojat voivat ilmoittautua: [email protected]
    Suurempia ja erilaisia tuotteita on jo kehitteillä ja uusia tuoteideoita otetaan aina vastaan!

    Jarille,
    Kuka kyseisen verkkosivukilpailun voitti? Kiinnostaisi käydä voittajan sivuilla, arvioimassa itsekin kilpailun parhainta sivustoa.

    MK:lle jaTErolle,
    Hyviä ideoita!
    Asiakkaiden suosikkikappaleista kutomista olemmekin jo käyttäneet markkinoinnissa apuna. Ekologisuuteen liittyen varsinkin huonosta musiikista kutominen on erityisen hyvä idea!!

    Eiköhän tästä vielä nousta lentoon, kun opinnäytteen raportti ei ole tukkimassa kiitorataa!!

    1. Tuhannet kiitokset kaikille tänään ideoitaan jakaneille! Tiedän monista vastaajista, että he ovat varsin kovia markkinoinnin ammattilaisia. Sikäli Seinäjoelle taisi kertyä muutamassa tunnissa tuhansien eurojen arvosta konsultaatiota ja näkemyksiä.

      Itse olen TEron kannalla: ihmiset kaivavat haluamansa tuotteen vaikka kannon alta, jos he haluavat sitä riittävästi. Niukkuus saattaa vain lisätä haluja.

      Mutten tällä tietenkään tarkoita, että ostamisesta pitäisi tehdä kidutusta. Lumivyöryä on vaikea saada liikkeelle, jos asiakkaita on liian vähän ja kriittinen massa jää tavoittamatta.

      Kukkarosta täytyy kehittää symboli, jolla omistaja voi viestiä tavalla tai toisella olevansa joko muita parempi tai kuuluvansa johonkin kiinnostavaan porukkaan. Muuten se on vain kasa kasettinauhaa, vaikka raaka-aine sinänsä onkin kiinnostava.

      Isla & Greta: Kyseessä oli Kotisivukoneen Paras kotisivu -kilpailu. Tulokset selviävät huomenna 9. huhtikuuta.

  25. Idea c-kasettien nauhoista uudelleenkäytettynä on loistava! Kukkaro ei välttämättä ole tuotteena kuitenkaan kovin houkutteleva.
    Entä jos nauhoista teksi pussukoita mp3-soittimille? Uusi ja vanha formaatti yhdistyisi uudella tavalla ja liimanana toimisi musiikki.
    Tähän vielä yhdistettynä asiakkaan mahdollisuus toimittaa omat nauhansa uusiokäyttöön: ”Siirsin muuten just vanhat Black Sabbath -kasettini tähän iPodin ympärille. Äänenlaatukin parantui tuntuvasti.”

  26. Mietin sopivaa nimeä noille teidän tekeleille. Lompakko vois olla vaikka Cas(h)ette tai joku variaatio siitä, ja jos tekisitte Janin ehdottaman iPod- (tai muun mp3-soittimen/musapuhelimen) nyssykän niin sen nimi voisi olla vaikka c-Pod /cPod tai c-Pouch. Jos mahdollista niin voisi kutoa erivärisestä nauhasta jonkun teidän logon tai c-kasetin kuvan tuotteeseen. Silloin oivallus materiaalista ei pysyisi niin salassa kuin se nyt on.

    Olen myös samaa mieltä siitä että voisitte laittaa kuvia erikokoisista (?) pussukoista erilaisen sälän kera, jotta ihmiset voisivat saada ideoita eri mahdollisuuksista. Voisiko tuotetta käyttää avainten säilytykseen vai rispaavatko ne pussukan rikki? Voisitte myös tehdä jonkin erityistuotteen, jolla voisitte kosia eri liikkeen myyjiä ja bloggaajia (esim pehmoinen avaimenperä, ei välttämättä pussukka), jonka he saisivat teiltä lahjaksi ja jota ei myytäisi erikseen. Tällöin he voisivat hypistellä materiaalia ja jäisivät innolla odottamaan mitä muuta uutta teiltä olisikaan tulossa.

  27. Ensinnäkin etusivulle päästyäni tarkistin oliko tämä varmasti Sissimarkkinointi-blogista avaamani linkki. Sivuston neutraali musta-valkea väritys, hieman normeja rikkova valikon sijainti ja kaikinpuolinen tasapaksukokonaisuus eivät juuri viestineet, että kyseessä olisi myyntisivut. Ei edes sitä, etä sivuilta olisi mahdollista mitään ostaa.

    Kysymyksiä sivuista:
    1. Miksi minulla oli vakiona sivut englanniksi?
    2. Miksi etusivulla ei ole yhtäkään kuvaa?
    3. Minkä takia sivuilla ei ole yhtään C-kasetin kuvaa?
    4. Minkä takia tuotteen tilaaminen on sysätty täysin asiakkaan niskaan?

    Sivuilla ensinnäkin pitäisi olla edes yksi kuva C-kasetista. Kuvassa voisi olla ensin vasemmalla puolella mustavalkoinen kuva C-kasetista. Oikealla puolella värillinen kuva valmiista kukkarosta ja kuvien rajanpäällä voisi olla nuoli osoittamassa C-kasetista valmiiseen kukkaroon.

    Asiakkaan näkökulmasta on erittäin epävarmaa lähtä tilaamaan tuotetta sivulta, josta ei käy edes selville asioiko hän yrityksen kanssa. Myöskin olisi hyvä mainita mahdollisesti alvin kuulumisesta hintaan.

    Toimitusaika tulisi merkitä selkeästi sekä varastosaldo.

    Esimerkiksi kolmen eri tuotteen kohdalla ne voisi numeroida. tuote #1, tuote #2, tuote #3. Asiakkaan olisi paljon helpompi ilmoittaa, että haluaa tilata tuotteen #3, kuin luntata sähköpostia kirjoittaessa sivuilta tuotteen oikea nimi.

    Ennen kaikkea tilausta ei pitäisi sysätä asiakkaan niskaan. Tilaussivulla pitäisi olla lomake, jossa kysyttäisiin tarvittavat tiedot. Oikeassa järjestyksessä.
    Pieni kuva jokaisesta tuotteesta ja vaikka rasti ruutuun -valinta, mitä tuotetta on tilaamassa. Tilaa-napin vierellä alalaidassa voisi olla tilauksen yhteensä-hinta. Joka muuttuu sitä mukaa, kun käyttäjä rastii lisää tuotteita tai vähentää.
    Tietysti pitäisi olla näkyvillä tuotteiden reaaliaikainen määrä ja mahdollisuus vaikuttaa vaikka pudotusvalikon avulla tilattavaan määrään, joka tuotteen kohdalla erikseen tietty. Tämän tilauksen täytön jälkeen asiakas klikkaa tilaa-nappia, jolloin tilaus ilmestyy myyjien omaan sähköpostiin. Myös tilauksen tehneen asiakkaan olisi hyvä saada saman tien meiliinsä ilmoitus onnistuneesta tilauksesta, jotta vuorovaikutteisuutta syntyisi ja tämä lieventäisi mahdollista epävarmuuden tunnetta.

    Mielestäni kuitenkin vasemmassa yläkulmassa oleva logo on erittäinkin onnistunut. Ainut lisäys, että siinäkin olisi voinut olla jälkimmäisen sukunimen kirjainten taustaväreistä osa värillisiä tai edes yksi olisi voinut olla punainen tai keltainen. Tasapainon säilyttämiseksi ensimmäisen nimen i-piste voisi olla samalla värillä.

    Eri sivuja vaihdellessa sisällön ja valikon välissä oleva sivun otsakenimi on hienosti ja kekseliäästi toteutettu. Mutta niissä olevat kuvat eivät juuri kuvaa C-kaseteista tehtyjä kukkaroita..?

    Sivuilla ei juurikaan aktivoida kävijää tekemään mitään. Ei kehoiteta liittymään sähköpostituslistalle. Ei ole blogia, jota seurata. Itse SIVULLA ei ole blogia, vaan kehoitus poistua myyntisivulta. Sivuilla ei tainnut myöskään olla kuvallista esitettä tuotteista?

    Suosittelen erittäin lämpimästi verkkokaupan perustamista, jolloin tilaaja voisi maksaa tilauksensa verkkopankistaan heti tilauksen yhteydessä.

    Nyt sähköpostin kautta toimiva tilaus on kuitenkin suht helppo unohtaaa/jopa peruuttaa. Sähköpostin avaaminenkin tilauksen tekoa varten on monelle tosi iso askel.

    Loppuyhteenveto:
    Sivustosta puuttuu vuorovaikutteisuutta ja kaupantuntua. Etusivulla voisi olla tähti tai pilvimuotoinen palkki, jossa olisi ulkonevasti kuva kukkarosta ja teksti ”Tilaa Heti”. Myös kuvia ja värejä sivuille ehdottomasti.

    Kannattaisi myös miettiä tuotteen kohderyhmää. Sitä kautta ehkä aukeaisi, miten olisi helpompi lähestyä heitä.

  28. Kommentteja oli niin paljon, että vilkuilin vain pintapuolisesti niitä, joten en kommentoi muita. Kerron vain mitä näin kun kävin sivuilla.

    Näin kahden opiskelijatytön kotisivun. Enemmän klikkailtuani näin esittelyä kahdesta heidän suunnittelemastaan tuotteesta. Tekstin määrä sen luettavuuteen nähden oli liikaa mun resoluutiolle, joten en lukenut etusivun ekan kappaleen jälkeen mitään. (Arial toimii netissä mun mielestä parhaiten)

    Ei tosiaan sivuilla käydessä käynyt edes mielessä, että tuotteet sais ostaa muutenkin kuin ajamalla Turkuun tai Porvooseen jälleenmyyjän luokse.

    Anteeksi vain, mutta nettisivunne on hanurista, sillä ne on tehty teitä itseänne varten, ei asiakkaita varten. Pitäisikö aloittaa alusta ja keksiä helppo tuotemerkki retrokamoille, vaikka C60-kaseteista ja 80-luvusta johdettu C80 Products ja sille com-osoite. Sieltä pikkuruisella linkillä vois päästä suunnittelijoiden sivuille. Heittäkää myös tuo miksi-sivu pois, se juuri antaa kuvan, että kyse on kahden yläastelaisen tytön ideasta kerätä rahaa kissojen orpokodille.

    Sen verran kerkesin muiden kommenteista huomaamaan, että käteistä ei suosita. Sama juttu täällä. Taskussa on jo vuoden kulkenut metallinen korttikotelo, rahapussia en enää omista.

  29. 1.
    Kun mä menin sivuille ensimmäisen kerran niin käytettävyysongelmat pisti heti silmään. Ensinnäkin kun pääsivu on englanniksi eikä etusivula ole yhtään havainnollistavia kuvia niin se ei kerro yhtään mitään.

    Vaikka asiakas sattuu tulemaan väärällä kielellä sivuille sisään, pitäisi sivujen silti edes jotain informaatiota antaa. Paras olisi jos etusivu olisi pelkkä kielivalikko, varsinkin jos kieliä on useita.

    2.
    Sitten kun tuosta yritin löytää toista kielivaihtoehtoa niin siihen meni arviolta 10 sekunttia, joka on aivan liian pitkä aika ylipäätään minkään asian etsimiseen netissä. En olisi jaksanut viipyä pidempään, ellen olisi ollut ns. tutkimuskäynnillä.

    3.
    Itse tuote on jokseenkin höhlä, koska c-kasetti on tosiaan niin vahvasti menneen talven lumia. Jos markkinointi kohdistettaisiin niille jotka olivat teinejä C-kasettien kulta-aikana, niin jokunen ehkä voisi mennä kaupaksi.

    Sen ikäpolven ihmiset eivät kuitenkaan (keskimäärin) suoriudu noin modernista käyttöliittymästä. Eikä varsinkaan, jos tulee väärällä kielellä sisään.

  30. Tekstiurakoitsijalle: sanoit ”Paras olisi jos etusivu olisi pelkkä kielivalikko, varsinkin jos kieliä on useita.”

    Ei missään nimessä tehdä enää kynnysmattosivuja kun ihmiset on vihdoin saatu (melkein) luopumaan niistä. Se oli kyllä totta, että kielivalinta tuli itsekin huomattua vasta parin kolmen sivun selailun jälkeen, joten siinä olisi voinut olla vaikka joku värikoodi ja parempi sijoittelu paikallaan.

  31. Heitän lyhyen idean. En puutu nettisivuihin milläänlailla, koska niitä on jo pyöritelty tässä melkopaljon.

    Suomenpuolustusvoimat

    Tehkää kukkaroon sissi- tai muu vastaava logo. Keksikää hyvä suomalaisiin armeijan käyviin nuoriin vetoava tarina. Pistäkää myyntiin armeijan kanttiiniin.

  32. Mielestäni asiakkaalle pitäisi antaa jokin syy ostaa tuote.
    ”Tavoitteenamme on luoda hauskoille yksilöille persoonallisia tuotteita,”
    Aivan, hauskat ihmiset saattaisivat ostaa tuotteitanne. Mutta miksi juuri teiltä?
    Hauskat ja trendikkäät ihmiset löytävät kukkaroita merkkiliikkeistä, gadget verkkokaupoista, jopa tiimarista sekä saattavat itsekin innostua tekemään.

    On otettava myöskin huomioon, että jos joku tarvitsee kukkaroa hänellä joko on se jo tai koittaa hommata sen mahdollisiman helposti. Noin pienen yksittäisen käyttöesineen tilaaminen netistä on jo sinänsä kynnys monelle.

    Kuinka tälläinen henkilö
    A) löytää teidän sivuillenne?
    B) etusivun nähtyään edes haluaa jatkaa sivuillanne?
    C) suostuu maksamaan mielestäni suht korkean hinnan kukkarosta, joka on tehty vanhasta C-kasetista?

    Kiinnittikö kukaan muu huomiota siihen, että C-kasetti tuo mieleen sanoja ”vanha”, ”käytetty”, ”hajotettu”, ”halpa”, ”kulunut”. Kukkaron hinta kuulostaa noiden sanojen mieleen tulemisen jälkeen aivan liian korkealta, vaikka siihen postikulutkin sisältyisivät.

    Keksikää ihmeessä asiakkaalle syy ostaa teidän tuotteenne. Oletteko miettinyt vaikka hyväntekeväisyyttä? Lahjoittaisitte jokaisesta myydystä kukkarosta esim. 5€ veteraanien hyväksi tai johonkin muuhun vastaavaan.

    Siinä olisi monelle asiakkaalle hyvä syy ostaa juuri teidän tuotteenne ja maksaa kohtalaisen suurehko hinta. Kun he tietäisivät, että edes osa summasta menisi hyvään tarkoitukseen.

    Siitä pitäisi tehdä kunnon kampanja, eikä vain johonki sivunkätköihin piilottaa tekstiä ”5€ tuotteen hinnasta veteraaneille.”.

    Ketkä vielä käyttävät kukkaroita?
    Kaikista tuntemistani ihmisistä vain mummoni käyttää kukkaroa.

    Mikäli pidettäisiin kysely kadulla käveleviltä ihmisiltä, että ketkä käyttävät kukkaroa? Jos kysyjä itse käyttää silloin hän mainitsisi itsensä, mutta henkilö joka ei käytä itse kukkaroa todennäköisesti mainitsisi ensimmäiseksi ja ehkä ainoaksi iäkkäät ihmiset, monasti RAY:n peliautomaateilla häärääviä mummoja ja pappoja.

    Sama kohderyhmä näyttäisi vielä maksavan kaupan kassallakin kukkaroista.

    Eli nyt kohderyhmässä olisi jo, hauskat, erottumishaluiset nuoret sekä iäkkäät ihmiset. Oman mummoni tuntien, ei nykyinen kukkaro kovin hevillä aukea eikä vaihdu kalliimman vuoksi, ellei hänelle annettaisi todella hyvää syytä siihen.

    Syyn ei välttämättä tarvitse olla kovin kaksinen. Pääasia, että tuotteen ostamiselle juuri teiltä olisi edes joku syy.

  33. Olen jo jonkun aikaa etsinyt iPod’illeni jotain nastaa ja persoonallista puzzukkaa. Tehkää sellainen, niin ostan per heti, netistä!

    Huomoittehan, että ko. kombissa tärkeää on nimenomaan kuinka helposti valita biisejä, ei se pussukka…

    Samoin olisi hienoa, jos nauhaneuloksenne ottaisi huomioon, jotta käyttäjä katsoo aparaatista myös videoita.

  34. >Paras olisi jos etusivu olisi pelkkä kielivalikko, varsinkin jos
    >kieliä on useita.

    Ei missään tapauksessa, kuka siitä eteenpäin jaksaa jatkaa.

    Jos en/fi kielinä, niin käyttäjän haluama kieli tunnistetaan, jos ei osu, niin sitten eglanti.

  35. Voisin ostaa, koska vaikka kukkaroa en käytäkään, tuollaisiin voisi yhteen laittaa huulipunat, toiseen avaimia, kolmanteen kännykän kuuntelupiuhat jne. Pysyisi Bermudan kolmiona tunnettu käsilaukkuni jossain järjestyksessä. Voisin jopa ostaa tuolla menetelmällä tehdyn kirjeluorilaukunkin. Kolmen erikokoisen kukkaron setti?
    Mutta kaipaan isoja kuvia hauskasta tuotteesta, yksityiskohtia, väriä.
    Jos myydään jotain, niin tuotteen tulee näkyä eikä sitä pidä ujosti mainita sivulauseessa.
    Suomi kieleksi, sillä nyt valloitetaan ensin Suomi, sitten vasta muu maailma.
    Minua miellyttää ajatus kantaa mielimusiikkiani C-kasetin ajoilta mukanani. Tehkää stooreja: jonkun trendikkään tyypin muistelo musamausta 80-luvulla, ja lopuksi hän kertoo kantavansa tyttöystävältä saatua Dingoa (or whatsoever) mukanaan kukkarona.

  36. Vaikken alan asiantuntija olekaan niin sanonpa minäkin mielipiteeni. Ensinnäkin tuotteiden kuvat olisi sivuilla hyvä saada johonkin helpommin löydettävään paikkaan. Tuossahan on oikealla vaikka mitä linkkejä, joten ihan hyvin voisi lisätä vielä yhden linkin, Gallery joka olisi nimenomaan kuvia varten ja kävijöiden olisi helppo saada esiin kuvia tuotteista.
    Toinen asia joka ihmetyttää on eglanti jota sivuilla on käytetty. Toki on hyvä, että sivut on kielellä jota suuri osa planeetan väestöstä ymmärtää edes jotenkuten, mutta ehkä näin suomea ajatellen olisi hyvä saada sivuille myös ne pienet lippujen kuvat joita monella muullakin sivulla on? Suomen lipun kuvaa klikkaamalla saisi sivun eteensä suomeksi eikä suomalaisten tarvitsisi pähkäillä sanakirjan kanssa jotain maksuehtojalukiessa, kun yrityshän nyt kumminkin on suomalainen. Viimeinen seikka joka itselläni sivuista tulee mieleen on värit. Mustavalkoinen näyttää aika tylsältä, vaikka musta aina muodissa onkin. Tekstin värin vaihtaminen joksikin muuksi kuin mustaksi, toisi jo erilaisen ilmeen sivuille.

  37. ”Pitäisikö siis markkinointitapaa muuttaa ja markkinoida tuotetta siten, että jo kuvissa tulisi ilmi mitä muita tuotteita sen sisällä voi säilyttää?”

    Kyllä! Yksi tehokkaimpia markkinointikeinoja on laajentaa tuotteen käyttöalaa. Miksi esim. ruokakaupat tuhlaavat niin paljon rahaa ruokareseptien jakamiseen ihmisille ilmaiseksi?

    Kukkaronne sai heti yhden myyntiargumentin lisää kun mainitsitte puuterihuiskuideasta. Ehkäpä ostankin sellaisen vaimolleni kun hän seuraavaksi kaipaa piristystä 😉 Tuon käyttötarkoituksen paras ominaisuus on se että lompakko tai klipsi ei samaan tarkoitukseen sovi.

    Tällaisia kannattaa miettiä lisää! Ja tosiaan se pitää ihan erikseen tuoda esiin että sinne mahtuu ne käynti- ja luottokortitkin. Se on suurin syy siihen miksi moni ei kukkaroa halua.

  38. Hieno tuote teillä!

    Kohderyhmänä voisi olla vaimolleen lahjaa ostavat miehet. Nykypäivänä kaikki tarpeellinen on jo olemassa, joten lahjan ostaminen on vaikeaa. Lahjan tulisi olla jotain henkilökohtaista, mutta mitä?

    Vaimon lempikappaleista tehty ”käsilaukuntäyte” voisi olla riittävän henkilökohtainen. Siihen voisi helposti myös liittää tarinoita. ”Muistatko kun matkustimme vanhalla escortilla lomalle Nuorgamiin, kuuntelimme koko matkan xxx kasettia. Tässä sinulle lahja, joka on tehty tuosta nauhasta…” Kuten huomaatte, kaikki eivät ole tarinankertojia, niin voisitte antaa myös esimerkkejä hyvistä tarinoista. Asiakkaanne saisi tarinan ja siihen liittyvän tuotteen.

    1. Hyvä Hasa! Juuri tuollaisesta ajattelusta se jutun juoni saattaisi lopulta irrota.

      Olen seurustellut ex-tyttöystäväni (= nykyisen vaimoni) kanssa nyt hiukan yli 30 vuotta. Syntymäpäivä- ja hääpäivälahjojen ostaminen on toisinaan (2 kertaa vuodessa) tosi tuskallista, kun uusia idiksiä ei oikein tahdo irrota.

      Olenkin päätynyt hankkimaan kaikki vaimolleni tarkoitetut paketit Stockmannilta, koska se myöntää tuotteilleen toimivan palautus- ja vaihto-oikeuden.

      Veikkaan, että yksi jos toinen neuvoton kohtalotoverini olisi iloinen omaperäisestä lahjaideasta, joka olisi vieläpä helppo kytkeä romanttisesti yhteisiin nuoruusmuistoihin.

      Siivousfirmojen pitäisi käyttää vastaavaa periaatetta. Niiden kannattaisi myydä palvelujaan nimenomaan sovinistimiehille, jotka sitten pystyisivät eliminoimaan rahan voimalla yhden perheensä ikuisista riidanaiheista loppuelämäkseen.

  39. ”Mutta kauppa ei käy. Osaatko kertoa syyn?”

    Minkä niistä? Onko tässä edes yksi asia kunnossa?

    Kuten edellä on mainittu: Nettisivut on ehkä todella surkeat, anteeksi mutta ei tätä voi kaunistella mitenkään. Miksi ihmeessä saavun englanninkieliseen mustavalkoiseen ankeuteen? Herätys, olemme Suomessa ja teillä ei ole yhtään jälleenmyyjää Suomen ulkopuolella. Kannattaisiko laittaa unelmat kansainvälisestä menestystarinasta taaksepäin ja rakentaa suomenkielistä tukea Suomen markkinoille?

    Entäpä tuotteen hinta? 38 euroa? Siinä vaiheessa kun tuote on noin 10 kertaa kalliimpi kuin tavallinen kilpaileva tuote, sen täytyy tarjota jotain ihmeellistä. Missä on hienot kuvat ja tarinat tuotteen ainutlaatuisuudesta?

    Pankit, kauppaketjut yms tarjoavat kuluttajille maksukortteja, joilla pääsee eroon käteisen käsittelytarpeesta kokonaan eroon. Ja sitten myytäväksi tuotteeksi on valittu kukkaro, johon ne kaikki tarpeettomat rahat voi laittaa…

    Paluu alkuun: ”Mutta kauppa ei käy. Osaatko kertoa syyn?” Huomattavasti haastavampi kysymys olisi ollut, että minkä asian suhteen on toimittu mallikelpoisesti, vaikka kaikki muu menee metsään? Löydätkö sinä sen?

  40. Verkkokauppa olisi tosiaankin mainio idea teille. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että jos Jenkkien puolelle haluaa myydä, niin he harvemmin pitävät tilisiirroista tai luottokortin käytöstä, eli Paypal mahdollisuus pitää ehdottomasti olla jos mielii saada asiakkaita Euroopan ulkopuolelta.

    Aika hyvä palaute oli mun mielestä myös se, että kotisivun etusivulla pitäisi jo olla tuotteista joku kuva, nythän ei tiedä mistä kyse, ellei lue tekstejä. Kotisivun suunnittelussa se on tosi oleellista, että heti näkee mitä täältä löytyy = haluaako jäädä katsomaan, vai eikö kiinnosta.

    Ja vielä pitää tietenkin suositella noita kaikkia markkinointikanavia, missä on pienten suunnittelijoiden luomuksia. Etsy, Buy Handmade, Smashing Darling.. Ruotsissa on sellainen nettikauppa kuin Tjallamalla, heiltäkin voisi kysyä jos ovat kiinnostuneita lisäämään mallistonne sivuille. Ebay:hin voi perustaa kaupan, en tiedä miten tehokkaasti kauppa käy siellä pienille designereille, mutta ainahan voi kokeilla. Tiedän että ainakin Etsyn kautta monet ovat saaneet jälleenmyyntisopimuksia, joten jos tuote kiehtoo ihmisiä niin se on ainakin hyvä paikka aloittaa.

    Mainostus, kaiken a ja o.. blogihan on hyvä markkinointikanava. Tosin blogejakin on monenlaisia. Voi tarjota kilpailupalkintoa yhteen blogiin, ja siellä kilpailussa vaaditaan vaan nimi ja sähköposti. Kaikki osallistuu, palkinnolla ei mitään väliä, ilmaista tavaraa. Tai se tehokkaampi tapa on laittaa osallistujan näkemään vähän vaivaa asian eteen, eli kuten tässä tapauksessa sivuista palautetta. Silloin on todennäköisempää, että osallistujilla on aitoa mielenkiintoa palkintoa kohtaan, harvemmin kukaan jaksaa vaivautua palautteen kirjoittamiseen, ellei palkinto ole mieluisa.

    Se, että kauppa ei nyt käy, johtuu varmaan aika pitkälti siitä, että tilaaminen ei ole maailman helpointa. Jos verkkokauppa ei vielä tunnu ajankohtaiselta (tosin niihinkin on kaksi mahdollisuutta, joko ihan kunnon kauppa esim. Zen Cartin avulla, tai sitten ihan yksinkertaisesti vain ”Paypal buttonit”, aika yleisiä nekin). Ja jos päätätte perustaa kaupan Etsyyn, niin ihmiset voivat sieltäkin tilata helposti.

    Onhan sekin ihan todettu asia, että mikään asia ei tapahdu yhdessä yössä. Mainostusta, mainostusta, mainostusta.. Google Analytics jos teillä ei vielä ole sitä, niin tiedätte mistä kävijät tulevat ja millä hakusanoilla, siitä on paljon hyötyä kun kehittää sivuja ja tuotteita eteenpäin. Google Adwords ehkä?

    Ja vielä loppuun tuli mieleen yksi sivusto, mikä on tyyliltään aika ”Hemming & Willström”: https://www.viceland.com. Aina jos löytyy sellaisia niin kannattaa vaan lähestyä niitä (..spammata 😉 ) ja kysyä kiinnostaako yhteistyö tai diili. Isäpuoli aina sanoo, kun yrittää epätoivoisesti opettaa mulle miten markkinoida omaa yritystäni, että sataa sähköpostia kohti saat ehkä yhden asiakkaan. 200 sähköpostia, 2 asiakasta.. jne. Ei kuulemma saa lannistua kuitenkaan, haha.

    Ja pahoittelen kirjoitusvirhetä, olisi ollut helpompaa kirjoittaa på svenska 😉

  41. Oli aika tylsän näköinen sivu, josta ei heti keksi, mikä on ideana koko hommassa. Tiesin kuitenkin Sissimarkkinointi-blogilta siirtyneenä alkaa etsiä tapaa, jolla tilata itselleni kukkaro.

    Oli kovin vaikea löytää edes koko tuotetta sieltä, tai kuvaa siitä.

    Niiden löydyttyä kesti vielä tovin ennenkuin pääsisi ostoksille, ostospaikat oli jossain Turussa ja jossain toisessa paikassa…

    Miksei voi olla jotain verkkokauppahommaa tuotteelle siellä sivulla. Koska en tiedä edes tuotteen hintaa, en ehkä viitsi alkaa soitella Turun storeen ja kysellä tilaamisesta.

    Sivulla selailua häiritsi myös se, että selailin englanti-kieliversiota. Juuri kun olin poistumassa, löysin fin-napinkin sieltä ylhäältä.

    Todellisesta tuotteistamisesta en huomannut jälkeäkään.

    Tyttöjen blogin selailin nopeasti läpi ja siellä oli kyllä joku suomeksi kehunut, että pelkistetty ulkoasu todella toimii. Niin kai sitten. Hän on varmaan useamman lompakon ja käsikorun tilannut.

  42. Vielä pitää laittaa lusikkaa soppaan, kävin sivustolla heti kun luin Parantaisen kirjoituksen. Ensimmäiset ajatukset (kuten jo moni on maininnutkin):

    1. Kieli englanti
    2. Etusivulta ei saa selville, mitä sivuilta löytyy tai voi ostaa
    3. Kuvat eivät olleet niin kuvaavia, että voisin edes harkita ostavani niiden perusteella
    4. Tuotteesta ei erota kovin herkästi, että siihen on käytetty sitä nauhaa
    5. Ilmaiset ohjeet tuotteen tekemiseksi ei ole bisnestä
    6. Sivuista jäi kuva, että kaksi henkilöä halusi kertoa itsestään ja taustoistaan. Tuotteet olivat sivuosassa ja sivuston yleinen layout ei tukenut tuotteita millään tavalla.

    Yllä on tullut hienoja ajatuksia, niistä vain soveltamaan…
    Tuoteperheen ajatuksia (tuote vain näyttää pussukalta minusta):
    -Avaimille omat pussukkansa, jossa vahvempi vuori, ettei pussukka rikkoonnu.
    -Pankkikorttipussukka
    -Digikamerapussukka
    -Kännykkäpussukka
    -Lisävarusteet, kaulanauhat, rannehihnat, lenkit, joilla tuotteen voi kiinnittää vaikka vyöhön tai vyönsolkeen jne.

  43. Onpa keskustelu herättänyt mielenkiintoa! Niin paljon, että kukaan tuskin tänne saakka jaksaa lukea. Annanpa kuitenkin oman ajatukseni.

    Anne tuolla yllä jo sivusikin tätä asiaa. Tehkää lempimusasta eri tyyppisiä pussukoita eri tarpeisiin (Ulla Saari yllä kaipaili ipodille). Kun uutta tuotantoa ei löydy enää c-kaseteilta, aina voitte nauhoittaa pyydetyn levyn vaikkapa digimuodosta c-kassulle ja tehdä tuotteen siitä. Tällöin tuotteella on kantajalleen merkitys ja tarina.

    Esimerkkinä http://www.nannasalmi.com josta vaimoni osti edesmenneen hevosensa jouhista tehdyn sormuksen.

  44. Tuosta c-kasetista saa varmaan kätevän kotelon kaikille korteille kun sen avaa ja laittaa saranan ylälaitaan ja jonkun kiinnitys mekanismin nauhanlukupään kohdille esim. pieni neppari varmaan riittää. Sisälle laittaa jonkun kuminauhan tai muun vastaan lerputtimen, jotta kortit pysyy paikoillaan. Olettaisin, että kasetin koko on juuri sopiva, en nyt tähän hätään löytänyt yhtään kasettia, joten en voinut tarkistaa asiaa. Itse ainakin tarvitsisin sellaisen korttikotelon, koska nykyiseen metallinharmaaseen boksiin menee kätevästi vain pari korttia. Kankaiset korttipussit taas ei suojaa kortteja vääntymiseltä. Kovakantisessa kotelossa voi säilyttää vaikka käyntikortteja.

    Joku mainitsi jo mp3 kotelon, josta tuli mieleen että voisin haluta miniläppärille jonkun persoonallisemman laukun. Toki siitä pitäisi tulla selvästi ilmi että c-kasettia on käytetty materiaalina, noista lompakoista se ei päällepäin näy.

    Rannekourusta, joka on muuten mielestäni teidän paras tuote, luulisi saavan kohtuu helposti rannekellon aikaiseksi. Punkkari ja gootti version tuosta rannekkeesta saa kun laittaa pari niittiä noista rei’istä läpi.

    Siitä tulikin mieleeni että jos meinaatte tehdä korttikotelon niin olisiko ideaa suunnitella käyntikortti niin, että kirjaimet W&K osuisi noihin kasetin reikiin?
    Onnea ja menestystä teille 🙂

  45. Video kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja valokuvaa.

    Kun päivitätte seuraavan kerran sivujanne, miettikää, millä keinoin pystytte tehokkaimmin välittämään kävijälle tarinan tuotteista ja tekijöistä. Pitkiä teksetejä ei kukaan lue, ja kuvia ei määrättömästi mahdu sivuille.

    Videon avulla tarinankerronta on helppoa ja videon voi viedä myös potentiaalisten ostajien luo (Youtube jne.). Jos videotuotannon kustannukset kauhistuttavat, voitte antaa toimeksiannon alan opiskelijoille.

    Videon tärkein kriteeri on, että sen täytyy puhutella kohderyhmäänne. Rajatkaa kohderyhmä rohkeasti ja tarkasti. Silloin sisällön ideontikin helpottuu. Alla muutamia irtonaisia sisältöideoita:

    1. musiikkivideo tuotteen valmistuksesta (raaka-aine tulee hyvin esille)
    2. käyttäjien esittely (edelläkävijät, joihin ostajat haluavat samaistua)
    3. kukkaron elämää -lyhytelokuva (käyttötarkoitus tulee esille)

    Video on tehokkain viestinnän väline, jos ette itse pääse henkilkohtaisesti myymään tuotetta. Video päivystää nettisivuilla 24/7, eikä se väsy tai valita.

    Pöhinää pyttyyn!

  46. Olipa hieno idea tuo kudonta kasettinauhasta!

    Ensin tietenkin kahlasin tämän foorumin läpi ja sitten mielikuvineni klikkasin katsomaan kukkaroitanne.

    Mielessäni paistoi shakkiruutumenetelmällä kudotut kukkarot kiiltävine pintoineen ja mummon metallinapsuineen mitkä kukkarossa tietenkin kuuluu olla. Samalla virittäydyin goottitunnelmaan, ajatellesani teinikauppojen myyntihyllykköjä. Kappas! Mielikuvani olivat jo ihan muualla!

    Ajattelisin asiaaa näin:
    – kenelle kukkarot on tarkoitettu?
    – mitä he tekisivät kukkarolla? ei taida tupakka-aski tai kynät mahtua?
    – marim..-kukkarot ovat hitti vieläkin miksi?
    – miten tuon käytettävän materiaalin paremmin esille?
    – miten saan tuotteesta sykähdyttävän?

    – tuotteen pitäisi olla sellainen, joka nostaa halun saada se itselleen, varsinkin kun se on ystävättären käsissä.

    – yksityiskohtiin on käytetty huomiota, mutta pussukka ei erotu massasta. Eikä niin hiottu että sen voisi luokitella luxus-tuotteeksi. Itse käyn usein eri suunnittelijoiden sivuilla katsomassa mikä niissä tuotteissa tekee siitä erityisen, sykähdyttävän. Pussukoihin jotain omaperäistä.

    – Hienointa tuossa oli kyllä tuo materiaali. Materiaali on luxusta. Miten olisi jos kutoisitte pelkkää kangasta sisustusliikkeisiin? Sen jälkeen näytepaloja liikkeille, ja sisustussuunnitteilijoilla ja nettisivuillenne mallikuvat ja puhelinnumerot mistä sitä voi tilata. Ja silloin ollaan tekemisissä yritysten kanssa jolloin määrät isompia.

    – kasettiranneke oli mielestäni upea, juuri näin!

    Yhteenveto: Oikea kohderyhmä, käyttötarkoitus, tuotekehitys ja tuotanto, koko homma kokoon markkinoinnilla ja ilmeellä, sitten sen jakelu kuntoon.

  47. Aivan ihana tuote! Tuo jos mikä on tunne juttu, eikä semmoinen ”välttämättömyys”. Äidilleni ostaisin heti Peggy meikkipussin (raivoisa Samuli Edelman fani, ”oon mä juonut viinii Wienissä, monta pitkää kylmää Lyypegissääää…”) sekä itselleni ja parhaalle ystävälleni Rölli-pussukat (nimeä pitää tietenkin funtsia, ettei tule mitään laki-jupakoita). Mikä olisikaan parempaa kuin kassalla/tiskillä/naistenhuoneessa/tms ilmoittaisi kaivavansa Röllin esille (ei siis pussukan/lompakon/jne.). Kyllä sitä sitten porukalla ihmeteltäisiin ja tuotteen omistava typy/poju tekisi ihan ilmaista myyntityötä juuri teille. Tuotteen nimi pitäisi ehdottomasti myös näkyä itse tuotteessa! Elikkä stoorihan on nostalgia ja ekologisuus.

    Lisäksi tuotteen tulee olla helppo (käyttöinen, hoitoinen jne.) ja se tulee olla helposti saavutettavissa. Nettihässäköihin liittyen täällä onkin paljon hyviä kommentteja ja yhdyn aikaisempiin kommentteihin – sparratkaa juttua alan ammattilaisten kanssa (ovat usein kovin avuliaita/ilmaisia, kun vain ystävällisesti tiedustelee neuvoa ja on mukavaa seuraa). Toimivuudessa paras ammattilainen on käyttäjä, eli tehkää protoja ja jaelkaa niitä tutuille ja puolitutuille ilmaisiksi. Näin ”velvoitatte” heidät antamaan kommentteja. Lisäksi suosittelen vahvasti, että kasvatatte tiimiänne reilusti (netti/koodari/e-commerce hemmo, myynnin ja markkinoinnin heppu, vastuullisen bisneksen äänitorvi jne.). Poikkitieteellinen näkemys mihin tahansa asiaan tuppaa syntymään vain silloin, kun eri ominaisuuksia, mielipiteitä, näkövinkkeleitä ja persoonia lyödään yhteen. Lisäksi jatkan vielä, että poikkitieteellinen näkemys on välttämätön varsinkin B2C bisneksessä, koska varsinkaan siellä ostopäätöstä ei tehdä ominaisuuksien, hyvä veli -suhteiden ynnä muiden avulla.

    Tsemppiä haasteisiin!

  48. Nyt on jo kulunut kuukausi tämän keskustelun aloittamisesta.
    Mitä on muuttunut kuukaudessa?
    Ok, on ollut kiireitä, pääsiäiset ja vaput on juhlittu. Meneehän sitä aikaa taivastellessa ja ihmetellessä. Asiat muuttuvat vain tekemisen kautta.
    Kääritään hihat ja sorvin ääreen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.