Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pirtelöä puhelimista

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sissin tehokkaimpia työkaluja on hyvä demo. Se konkretisoi ja todistaa. Blendtecin videot kelpaavat demodemoksi muillekin.

Kun myyjä tai asiantuntija ei oikein usko sanomansa tehoon, hän alkaa vakuutella. Siksi moni jankuttaa oikeasti-sanaa kaiket päivät: ”Kyllä se tuotteeni toimii todella ihan oikeasti, oikeasti!”

Kun tavallinen arkipuhe ei oikein tunnu purevan, markkinoija alkaa tuunata sanojaan jotenkin vahvemmiksi. Siksi

  • värien sijaan sisustusohjelmissa nähdään värimaailma,
  • muodon sijaan kyse onkin nykyisin muotokielestä,
  • reaktion sijaan täytyy jauhaa vastareaktiosta (= reaktio-reaktiosta),
  • myös-sanan sijaan täytyy sanoa ”myöskin” (= myös-myös) ja
  • tekniikka on täytynyt korvata hienommalta kuulostavalla teknologialla (= oppi tekniikasta).

Ikävä kyllä vakuuttelun ja jankutuksen reitti päättyy aina yhtä tuloksettomana. Mitä enemmän hoet ihantosia, sen epäluuloisemmaksi kuulijasi käy.

Näytä sen sijaan käytännössä, mistä kana kusee. Säästät äänijänteitäsi, mustetta ja kuulijasi hermoja.

Löydät palvelun konkretisoinnista kuvaavan esimerkin kirjoituksestani Vai sen sortin merimies.

Vastaavasti Sampo-pankin Asuntolainapäätös tunnissa -palvelu kiteytti pankin asenteen ja ripeyden kärkituotteen avulla (ainakin ennen tanskalaisten aikaa).

Hyödykkeitä on sentään jo paljon helpompi esitellä kuin palveluja. Paitsi että jokaisella tavarantuottajalla on aina kilpailjoita. Jos tuoteryhmä tahkoaa rahaa, se täyttyy perässähiihtäjistä vääjäämättä. Lopulta kaikki kilkkeet alkavat näyttää aivan samanlaisilta.

Olin hiljattain vaimoni kanssa ostamassa vedenkeitintä. Vaihtoehtoja oli 4 kappaletta. Mutta ne olivatkin sitten päällisin puolin aivan identtisiä. Päätös oli tosi tuskallinen – ihan tosi!

Miten siis erottua ostajan näkökulmasta aivan samalta näyttävien tuotteiden joukosta edes hyvällä demolla?

Yhdysvaltalainen Blendtec näyttää esimerkkiä, miten esimerkkiä pitäisi näyttää. Yritys valmistaa maailman parhaita tehosekoittimia.

Firma on noussut maailmanmaineeseen yksinkertaisten videoklippiensä avulla. Niistä jokaisessa firman toimitusjohtaja Tom Dickenson esiintyy valkoisessa labratakissa. Hän kokeilee, mitä kaikkea Blendtec-tehosekoitin sekoittaa.

Dickenson tekee pirtelöitä mm. golfmailoista ja -palloista, jääkiekoista, matkapuhelimista, iPodeista, luottokorteista ja cokistölkeistä. Ja aina sekoittuu!

Firman markkinointijohtaja George Wright lähetti videot YouTubeen. Kampanjan kokonaishinta oli noin 600 taalaa – ja siihen sisältyi myös videokameran hinta.

Esimerkiksi Apple iPhonen sekoitusvideota on käyty katsomassa tähän mennessä 6,7 miljoonaa kertaa. Dickenson varoittaa hengittämästä purkista nousevaa iSavua.

Kenellekään ei jää epäselväksi, että mitä tahansa haluatkin sekoittaa, Blendtec kyllä hoitaa homman. Arkinen keittiökapine on noussut omaan sarjaansa yksinkertaisen tarinansa vuoksi.  YouTubesta löytyy nykyisin noin 2600 erilaista videota haulla ”will it blend”.

Suomalainen insinööri olisi jättänyt videokameran kauppaan. Hän olisi todennut alakuloiseen tyyliinsä, että luultavasti ainakin kuluttajansuojalaki kieltää yllyttämästä ihmisiä tyhmyyksiin. Tai jotain.

Mitäs jos lopettaisit läpinäkyvän jankuttamisesi? Näytä niin vakuuttava demo, että asia tulee kerralla selväksi.

Lähde: Meatball Sundae, Seth Godin 2008.

5 vastausta

  1. Asiallinen teksti Jari ja tähän ”Näytä demo, näytä demo” -kuoroon on itsekin yhdyttävä kevyellä bassolla laulamaan.

    Meinasin kommentoida enemmän kirjoitustasi tänne, mutta kommentista tulikin niin pitkä, että menikin omaan blogiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.