Syyllistyt pahoinpitelyyn, kun lähetät ostajalle korporaatioelukan keksimän tarjouksen. Asiakas saa niskaretkahdusvamman, kun hän nukahtaa kesken ensimmäisen sivun.

Törmäsin viime syksynä pankinjohtajaan eräässä seminaarissa. Kysyin, voisinko tallettaa muutaman kymppitonnin firman kassavaroista heidän holviinsa.

Pankkilainen oli ripeä. Hän lähetti jo samana viikonloppuna tarjouksen. Varo, etteivät silmäsi nyrjähdä. Dokkari totesi korosta näin :

  1. 0-10.000 euroa: 0 %
  2. 10.001-50.000 euroa: 1 kk euribor 365 -korkojen keskiarvo vähennettynä 1,50 %-yksiköllä
  3. yli 50.000 euroa: 1 kk euribor 365 -korkojen keskiarvo vähennettynä 0,75 %-yksiköllä
  4. 1 kk euribor 365 -korko 13.10.2008 oli 5,095 %

Jos tuota hässäkkää aikansa tuijottelisi, kyllä se korko siitä tietenkin selviäisi. Mutta kun olen laiska, en ole sitä toistaiseksi viitsinyt laskea. En ole siirtänyt rahojakaan.

Jostain syystä kaikki myyjät kopioivat aivottomasti samaa surkeaa tarjouspohjaa vuodesta toiseen. Paitsi että tuloksena on sekavia tekeleitä, ne ovat myös järkyttävän tosikoita ja tylsiä. 

Ilmeisesti alkuperäisen tarjousmallin suunnitteli komitea, jonka dynaamisen trion muodostivat Sosiaalitanttaministeriön juristidivisioonan kamreeriosaston sisäinen ylitarkastaja Esteri Kuivala-Niukkanen, pääministeri Matti Vanhanen ja Joseph Alois Ratzinger (paremmin tunnettu nimellä Paavi Benedictus XVI).

Eipä ihme, jos asiakas nukahtaa kesken ensimmäisen sivun. Syyllistyt pahoinpitelyyn. Ostajan niskaretkahdusvamma on vakava asia, siitä seuraa helposti elinikäinen invaliditeetti.

Tylsä tarjous on sikäli merkillinen, että se on kuitenkin myyntityösi tärkein yksittäinen dokumentti! Mikset erottuisi kilpailijoistasi viimeistään tarjousvaiheessa?

Koska kaikki tarjoukset ovat aina samanlaisia, poikkeavaksi on helppo heittäytyä!

Kokeile vaikka huumoria. Sehän saattaisi tehdä terää juuri siksi, että jostain syystä joku on joskus päättänyt, että ns. virallisten papereiden täytyy olla ryppyotsaisia.

Älä nyt ala heti nassuttaa, että “meidän asiakkaamme eivät ole huumorintajuisia. He eivät missään tapauksessa ymmärtäisi mitään vitsailua”. 

Oletko muka joskus kuullut, että joku olisi omasta mielestään huumorintajuton? No et varmasti ole. Meistä jokaisesta tosikot ovat tylsiä jurottajia. Suoraan sanottuna tosikko on outo mölli.

Huumorintaju lienee yksi älykkyyden laji. Tosikolta tuntuu puuttuvan päästä jotain.

Jos siis laadit totisen nuivia tarjouksia, oletko a) itse tyhmä vai b) pidätkö asiakastasi sellaisena?

Totta kai tarjous on sopimus. Muttei laki silti edellytä, että pumaska olisi tungettava täyteen puuduttavaa pykäläpuuroa. Tässä maassa sopimukset saa (jotain poikkeuksia lukuunottamatta) kukin laatia siihen muotoon kuin itse huvittaa. 

Oma mittani tuli täyteen vuodenvaihteessa. Päätin tehdä asialle jotain. Tässä näytteeksi uusi Ediste-sissipäällikkö-tarjous, jolla myymme sissimarkkinoinnin palveluamme pääkaupunkiseudun pk-yrityksille. Tiedosto on nelisivuinen pdf  ja kooltaan aika iso (2,2 megatavua).

Annan takuun, ettei yksikään juristikoulun käynyt ole koskenut läpyskään. Mitä mieltä olet lopputuloksesta?

Jos haluat tukehduttaa lompakkoasi kuppaavan lakimiehesi siististi hengenahdistukseen, lähetä linkki* – tai vaikka koko pläjäys – hänelle.

Tarjous on sissin markkinointiväline. Kun ostajaehdokas avaa sen, hänellä on suuret odotukset. Saat kirjaimellisesti tuhannen taalan tilaisuuden erottua eduksesi.

* Juristimurhaväline löytyy siis täältä: https://sissimarkkinointi.files.wordpress.com/2009/04/ediste-sissitarjous.pdf