Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Huono laatu, hyvä tulos

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Onko mainostoimiston tehtävä tuottaa laatua? Vai voisiko sillä olla jokin muu tarkoitus?

Viikko sitten pisti silmään mainio virke Markkinointi & Mainonta -lehden (16/200) sivulta 10. Juttu kertoi norjalaisesta  Try-mainostoimistosta, jolla on mennyt hyvin:

Menestys on herättänyt maan muissa mainostoimistoissa jupinaa, jonka mukaan Tryn työt eivät ole tuloksellisuudestaan huolimatta kovinkaan tasokkaita.

Tämä oli tietenkin toimittajan kirjoittama väite. Sen alkuperä on epäselvä. Se voi olla totta, valhetta, huhua tai väärinkäsitys.

Joka tapauksessa lausunto onnistui tiivistämään hienosti, mikä monen mainostoimistopellen asenteessa mättää.

Mainostoimisto Bobin säpäkkä ex-toimari ja armoitettu esiintyjä Marko Parkkinen hyppäsi estradille viime viikolla Russarön Sales Camp 2009 -tilaisuudessa. Hän sanoi harvinaisen suoraan asian, joka vaivasi itseänikin aikanaan lyhyeksi jääneellä mainostoimistourallani.

Moni mainosten suunnittelija tekee työtään ensisijaisesti oman kunnianhimonsa tai taiteellisten tavoitteidensa vuoksi.

Erityisesti tämä koskee graafiseen suunnitteluun keskittyneitä. Heidän toiveidensa täyttymys on julkinen tunnustus laadukkaasta työstä. Se on aivan eri asia kuin palkanmaksajan tavoite.

Mainoksen tilaajalle ei kai pitäisi merkitä mikään muu kuin tulos. En tietenkään tarkoita, että kaikki keinot olisivat sallittuja. Mutta muuten lienee aivan yhdentekevää, mitä mieltä joku on työn laadusta sinänsä.

Markkinoinnin tulos on ainoa oikea laatumittari.

17 vastausta

  1. Aamen. Pari mainostoimistoa kahlattuani huomasin olevani korkeintaan keskimääräinen mainosreiska ja siirryinkin operatiivisen markkinoinnin ja myynnin suoraa suhdetta rakentaviin hommiin.

    Mainostoimistoväessä on kovin harvakseltaan niitä, jotka ymmärtää liiketoimintaa sekä markkinointitoimenpiteen ja viivanalusen yhteyttä.

    Eräässäkin palaverissä olin otsa kurtussa mietteliään näköisenä ja kollega kysyi, että mitä mietin. Sanoin, että sitä myyntitaktiikkaa…Tarkoitin, että mitä tapahtuu sen jälkeen, kun puheena ollut markkinointijippo on toteutettu, miten markkinoinnin kohde ohjataan myyntiprosessiin ja miten kauppa klousataan.

    Vastaus oli: Se tulee niiltä…(siis asiakkaalta)

    Luin muuten juuri Pölli Tastä 2:n. Taitaa olla, että pitää lukea loputkin kirjasi…Kiitos näistä.

  2. Kukaan joka ei ole ollut töissä mainostoimistossa, ei voi ymmärtää kuinka totta toi on. Lisäksi tuo Teemun kommentti ”se tulee niiltä”, on jopa positiivista, monesti kun näiden myynti-ajatusten ääneen lausuminenkin jo herättää pahaa verta mainostoimistoväessä.

  3. Mainostoimiston tuottamassa materiaalissa on sama ongelma kuin muissakin palveluissa. Moni firma seuraa kuinka moni käy heidän nettisivuilla, mutta se mitä pitäisi seurata kuinka moni kävijä ostaa sieltä.

    Ei kävijämäärällä ja sen seurannalla ole mitään merkitystä jos sieltä ei osteta mitään. Ei vaikka sivusto olisi erinomainen ja sisältäisi hienoja mainostoimiston kuvia, jos ostaminen jää nollaan.

  4. Eiköhän se ostavien määrä näy ihan suoraan tilauksista. Tärkeämpää olisi seurata esimerkiksi mistä maksavat kävijät tulevat tai mihin kohtaa ostoprosessia homma tyssää ja miettiä sen jälkeen mitä asialle voidaan tehdä. Kävijäseuranta on täysin turha, jos ei sieltä osata onkia tietoa, jonka pohjalta voidaan tehdä (esimerkiksi) ostoa tukevia toimenpiteitä.

    Täysin sivuraiteille meni – niin kuin yleensäkin kommentoinnit tällä palstalla, joten jatketaan perinnettä…

    1. Sehän on sentään hienoa, jos keskustelijat tietävät menneensä sivuraiteille! Myös monissa muissa yhteyksissä sääntöjä saa ja pitääkin rikkoa, kun vain tietää, mitä tekee.

  5. Voi, voi pikkupojat, tästä samasta asiasta on väännetty peistä 70- luvulta asti ja nyt te suuret Gurut oletten keksineet sen ihan uutena; taas kerran. Mutta kun asia kuitenkin on näin ja tulee aina olemaan niin miksei maksaja siihen puutu. Voisiko olla niin, että palkannauttija tilaaja on samoilla apajilla

    1. Moi Jusa,

      Kiitos kommentistasi! Ei kai tässä kukaan väitä, että ilmiö olisi mitenkään uusi – päinvastoin. Ja varmasti monilta tilaajilta on markkinoinnin tavoite hämärtynyt.

      Nyt tulemmekin taas siihen, että pitäisikö asiakkaalle myydä sitä, mitä hän haluaa? Vai pitäisikö hänelle sen sijaan toimittaa jotain, mitä hän tarvitsee?

      Olen sillä kannalla, että asiakkaalle ei pitäisi myydä mitään sellaista, jota hän vain luulee tarvitsevansa – siis vastoin omaa pitkän tähtäimen etuaan.

  6. Niin.. monien mainostoimistojen ongelma on myös siinä, että sen sijaan että pyrittäisiin tekemään asiakkaalle tulosta, mietitäänkin että kuinka saataisiin hommasta laskutettua mahdollisimman paljon tunteja (ellei tuntiveloituksesta ole luovuttu), joka taas suosii juurikin ajan kuluttamista komeaan grafiikkaan.

    Mainostoimistojakin on silti moneksi. Olen työskennellyt myös sellaisessa ympäristössä jossa jatkuvasti otetaan kantaa myös noihin Teemun mainitsemiin asioihin. Toisaalta olen tehnyt töitä myös sellaisessa paikassa jossa tehdän vain se mitä asiakas pyytää, ottamatta kantaa edes sihen onko siinä mitään järkeä.

  7. Niin… Unohtui ostikkoon viitaten mainita, että tehokas mainoshan on aina hyvälaatuinen, riippumatta siitä kuinka hieno sen toteutus on. Mainoksen tehtävä kai kuitenkin on aina, vain ja ainoastaan, lisätä myyntiä tai ainakin helpottaa sitä.

  8. Ongelman ydin piilee siinä että mainostoimiston business on tuottaa palveluja joista heidän asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Ja mainostajat haluavat ostaa helppoa, vaivatonta ja tehotonta mainontaa, niin tottakai mainostoimistot sellaista tuottavat.

    ”Rapalalle ei ole tärkeää mitä kalat tykkäävät heidän vieheistään, ainoa mikä merkitsee miten hyvin kalastajat tarttuvat heidän vieheisiinsä kaupassa ”

  9. Jeejeen kommentista olen jokseenkin eri mieltä. Mikään ei ole Rapalalle niin tärkeää kuin, että kala käy vieheisiin, sillä alan lehdet ja sivustot kirjoittelevat niistä paljon ja kalastajat ovat innokkaita keskustelemaan harrastuksestaan foorumeilla. Puskaradio on Rapalalle tärkeämpi kuin monelle muulle alalle. Ei limpsoista esimerkiksi käydä vastaavaa vääntöä ja siksi mainonta on milloin mitäkin.

  10. Voi päivää.

    Uskomattoman tiukassa tuntuu istuvan käsitys, että mainonnan laatu ja tuloksellisuus eivät voi missään nimessä kulkea käsi kädessä. Kuten eivät voi juutalainen ja arabikaan. Tai insinööri ja taiteilija.

    No, sillä aikaa kun fundamentalistit kaivautuvat yhä syvemmälle poteroihinsa, niin mikäs tässä on tehdessä asiakkaille markkinointiviestintää, jossa laatu on eräs keskeinen tuloksen tekemisen väline.

    -v-

  11. Ville, mainonnan laadusta puheen ollen. Mikä on ideana tuossa sivuillasi olevassa kombinaatiossa: mailto-linkki ja @:n korvaaminen (ät)-merkinnällä 🙂 Tykkään muutenkin noista mailto-linkeistä kun käytän vallan webmailia ja nuo linkit käynnistävät niin mukavasti sähköpostiohjelman asennuksen (elä ota ittees, rakentavaa palautetta, ei piruilua).

    Tästä laadusta tuli hyvä esimerkki tässä juurikin kun eräs yrittäjä pyysi minua tekemään internet-sivunsa uusiksi, koska hän ei löydä itsekään yritystään Googlesta – ei edes yrityksensä nimellä. Kotisivut ovat olleet verkossa kuitenkin jo vuosia.

  12. Jannen kanssa ihan samaa mieltä Villen webbisaitista. Lisäksi käytettävyys on (noin pieneen tilaan nähden) ilmiömäisen huono:

    Stereotyyppinen metallialan toimitusjohtaja ei koskaan onnistu klikkaamaan noista käyntikorteissa olevista ”mailto”-linkeistä, kun niiden äkkääminen on tällaiselle; jo äidinmaidossa medialukutaitonsa saanellekin niin vaikeaa.

    Jos muuttaisitte leipiksen: ”Soita tai lähetä sähköpostia…” muotoon: ”Soita: 040 555 1921 tai lähetä sähköpostia: sari.lapinleimu[se]tuumajatoimi.com” niin homma toimisi huomattavasti paremmin.

  13. Olen auttamattomasti myöhässä, kun viimeinen kommentti on puolentoista vuoden takaa, mutta löysin tämän mainion blogin vasta nyt, joten myöhäinen kommentointi sallittakoon.

    Nimimerkki Jusa jo lähestyikin oikeaa syytä omassa kommentissaan. Nimittäin.
    Monelle yrityksessä markkinointitehtävissä toimivalle asiointi mainostoimistossa on huvipuistoajelu ja mahdollisuus tuntea itsensä tärkeäksi. Kampaviinerit ja PowerPointit on katettu juuri minua varten. Nämä huivikaulaiset, pirun luovilta näyttävät kekkulit ja tyylikkäät, kotelomekkoiset projektipäälliköt esittelevät visioitaan juuri minulle ja tanssivat minun oikkujeni mukaan.

    Siinä egohyväilyn keskellä muodostuu todellisuuden vääristymä, jossa itseään alkaa pitää omia asiakkaitaan fiksumpana. Äkkiä tekotaiteelliset ja keskivertokuluttajan hilseen yli menevät mainospläjäykset alkavatkin vaikuttaa naulan kantaan osuvilta.

    Mainonnan suunnittelussa on usein kyse itsestään selvän asian hämärtämisestä. Sen sijaan, että kerrottaisiin kuluttajille itse tuotteesta tai palvelusta, siitä puhutaan erilaisten symbolien, vertausten ja sanaleikkien kautta. On nimittäin vaikea perustella asiakkaalle kymppitonnin laskua mainoksesta, jonka asiakas voisi kuvitella itsekin keksivänsä. Mainostekstin lainaaminen suoraan asiakkaan briiffistä voisi toimia paremmin, mutta eihän siitä kukaan maksaisi.

    Aina sekään, että asiakas on yrittäjä itse, ei suojaa todellisuuden vääristymäkentältä. PK-yrittäjä, joka viettää päivänsä omien asiakkaidensa vaatimuksiin sopeutumalla voi mainostoimistoon tullessaan saada sellaisen egoboostauksen, että mainonnan tavoite hulahtaa ulos kuin se proverbiaalinen lapsi pesuveden mukana.

    Olin aikanani mukana toimistossa, joka perustettiin sillä toiminta-ajatuksella, että tarjotaan asiakkaille vain raakaa työtä. Ei krumeluureja, vaan toimivaa mainontaa ilman Potemkinin kulisseja. Varmasti tuolla on asiakkaita, jotka eivät halua kuluttaa aikaansa neukkarissa istumalla, eivätkä ainakaan maksaa oman työaikansa tuhlaamisesta.

    Vaan miten kävi? Nopeasti selvisi, että asiakkaat suorastaan haluavat tulla uunotetuiksi. Muna-anjovisleipien ja PowerPoint-maratonien puuttuminen sai asiakkaat epäilemään koko toimiston uskottavuutta, vaikka paja oli täynnä kokeneita ja palkittuja mainonnan tekijöitä.

    Pääasia monelle, varsinkin kuukausipalkkaa nauttivalle markkinointi-ihmiselle, ei ollutkaan se, että toimistosta saa toimivan mainoksen nopeasti, tehokkaasti ja edullisesti, vaan kaikki se kuorrutus, jonka olimme päättäneet karsia.

    1. Valaankesyttäjä, olen kanssasi niin samaa mieltä!

      Törmäsimme vastaavaan ilmiöön pari vuotta sitten, kun päätimme tarjota esitteitä niin, että painotuore tavara tuli asiakkaan työpöydälle 30 tunnissa tilauksesta. Tämä tarkoitti siis sitä, että esite suunniteltiin nollasta, kirjoitettiin, taitettiin, kuvitettiin ja painettiin.

      Kysyntää tuntui olevan, sillä monet valittivat järjettömän hitaita toimituksia. Vaikka ideakin olisi ollut valmiina (muka), mainostoimisto saattoi hyvinkin vetkutella 4-8 viikkoa.

      Totuus kävi pian ilmi. Mainostoimistot ovat vain sopeutuneet asiakkaidensa loputtomaan jahkailuun ja muka-asiantuntevaan viisasteluun. Yksikään ns. kiireinen tilaaja ei pystynyt päättämään edes perusasioista 30 tunnin sisällä – ei lähimainkaan.

      Panimme bisneksen vähin äänin koipussiin ja keskityimme muihin töihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.