Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hammaslääkärin risat legot

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Ostaisitko palveluja hammaslääkäriltä, jonka omat legot ovat aivan romuna? Hienot mainostoimistot edellyttävät sitä omilta asiakkailtaan.

Villen ja Jannen keskustelu mainostoimistojen laatukäsityksistä suorastaan pakotti vierailemaan mainostoimisto PHS:n verkkosivuilla.

Totesin, että tilanne on ennallaan, eli surkeassa jamassa. Se johtuu siitä, että laatu on ajanut tulosten edelle.

Petteri Kilpisen johtaman TBWA-ryhmän firma pärjäsi loistavasti Markkinointi & Mainonta -lehden jokavuotisessa mainostoimistonumerossa (24.4.2009).

PHS rankattiin Suomen parhaaksi sekä mainonnan tuloksellisuudessa että markkinoinnin strategiaosaamisessa. Sen myyntikate oli yli 12 miljoonaa euroa vuonna 2008.

Luulisi tietenkin, että kun firma myy modernia markkinointia, se elää niin kuin opettaa. Lienee jo selvää kaikille, että verkko on päivä päivältä oleellisempi markkinoinnin väline.

Jostain syystä asenne ei kuitenkaan näy PHS:n omilla verkkosivuilla. Se on helppo havaita verkkopalvelulla, joka tutkii, miten yritys näkyy Googlen hakurobotille (tai muille hakukoneille).

Naputtele simulaattorin kentään (Enter URL to Spider) mainostoimiston osoite https://www.phs.fi ja paina submit-nappia.

Mitä tapahtuu?

Testeri kertoo, ettei hakukone näe PHS:n verkkosivuista mitään hyödyllistä!

Mistä johtuu, ettei yksi Suomen parhaista ja hienoimmista mainostoimistoista välitä hakukoneen mietteistä paskaakaan?

Se johtuu siitä, että niin sanottu ”laatu” on ajanut tulosten edelle.

PHS:n verkkosivut on tehty kokonaan Flashillä, jotta ne olisivat mahdollisimman hienon näköiset. Se ei näytä surettavan ketään, että hakukoneet eivät ymmärrä Flash-sivuista tuon taivaallista.

Mutta mitä sitten? Hakukoneitahan käyttävät vain – niin tosiaan – kaikki asiakkaat!

Mitään uutta tässä havainnossa ei ole. Käytimme PHS:ää hyvänä huonona esimerkkinä jo vuonna 2006, kun pusersimme Google-markkinointikirjan 30 tunnin projektissamme.

Pieni tai uusi firma saa paljon anteeksi. Mutta jos pyörität suurta menestyvää yritystä, älä viitsi selittää suutarin lasten kengistä.

15 vastausta

  1. Mainostoimistojen heikkoihin webbisivuihin on kaksi perussyytä.
    – Nettisivuilla ei ole heidän myynnilleen kummoista merkitystä, asiakashankita tehdään jossakin ihan muualla.
    – Hyvissäkään mainostoimistoissa on pelottavan vähän digiosaamista.

  2. Tuohan on vain hyvä asia web näkyvyyttä hyödyntäville = vähemmän kilpailua todella isoilla markkinoilla.

    Ensimmäinen perussyy on kyllä totta, ainakaan noilla nettisivuilla ei myyntiä kummoisesti tehdä 😉

  3. Vai oliskohan jeejee tuossa nimenomaan tuollainen muna vai kana -tilanne. Ei kai sieltä mitään myyntiä tule, jos siellä ei edes pysty oikein mitään tekemään ja lisäksi sitä ei mistään myöskään löydy.

  4. Kirjoituksessa kerrotaan että PHS rankattiin v 2008 tulokselliseksi ja tehokkaaksi mainostoimistoksi, huonoista nettisivuista huolimatta (tai niiden ansiosta). Ehkä siitä voisi päätellä että strateginen mainostoimisto porskuttaa ilman netin kautta tulevia liidejäkin.

  5. Olen samaa mieltä Flashistä.

    Mutta siitä huolimatta PHS löytyy Google.fi:stä jopa sijalla 1 hakusanalla ”mainostoimisto”. Ja se kuitenkin ratkaisee. Tosin mitään tekstiä hakutuloksen yhteydessä ei ole, mikä varmasti vähentää potentiaalisten asiakkaiden klikkejä.

    Google on tehnyt Adoben kanssa sopimuksen jossa Google opettelee lukemaan Flashien sisältöä ja näin ollen indeksoimaan niitä. Tulevaisuudessa flashit indeksoituvat paremmin ja niiden tekstisisältö löytyy ilman kikkailua myös Googlesta.

    Silti Flashin sisällä eri sivuille ei pysty linkkaamaan kuten normi-html-sivuille. Ja netti kuitenkin rakentuu linkkaamisen ympärille.

    Muita aiheita, käytännön esimerkki sissimarkkinoinnista:
    https://future.vuodatus.net/blog/1970122

  6. Niin.. Samat jutut tuli heti mieleen kuin Jeejeen ekassa kommentissa. Moni ei ehkä tulekaan ajatelleeksi että liian agressiivinen hakukoneoptimointi aiheuttaa asiakkaissa vähän samanlaisia viboja kuin roskaposti.

    Lisäksi PHS:n www-sivu toimii hienosti yhteen printtituotteiden kanssa. Kun PHS:ltä tulee suorakirje ja sen johdattamana menee katsomaan, niin yllättyy positiivisesti. Muiden kuin kiinnostuneiden ei sivuilla tarvitsekaan käydä, koska tuommoinen toimisto metsästää vain isoja kaloja. Tuntemattomat ja surffailevat kalat kai on harvoin niitä isoimpia… en tiedä kunhan arvailen. Samalla myönnän, että ylimääräisistä hiteistä olisi silti tuskin kuitenkaan haittaa.

  7. Miten nuo sivut toimivat mobiilisti?

    Esimerkiksi iLuurilla? Se jäi kotiin, joten juuri nyt en pääse testaamaan.

    Kommunikaattorilla sivu ei aukea lainkaan. Tulee vain teksti TBWAHelsinki – Flash Player Installation…

    Miksi mainostoimiston sivulle on näin vaikea päästä?

  8. Eiköhän se mainostoimistojen isoin ongelma ole se, että itse yrittäjät ovat perinteisemmän mainonnan puolelta, eivätkä ymmärrä webin olemusta kunnolla. Asia koetaan ahdistavana ja selityksiä löytyy vaikka millä mitalla. SEO-kirjoittamista (hakukoneet huomioon ottavaa tekstisisältöä) ei voida kirjoittaa kun se sotii perinteisiä suunnitteluoppeja vastaan ja milloin mitäkin. Eiköhän tämä asia muutu itsestään seuraavan 10 vuoden aikana kun alalle puskee tarpeeksi uusia yrittäjiä, jotka ymmärtävät mediaa paremmin kokonaisuutena. Mainosihmisten käännyttäminen nettimarkkinointiin on kuin menisi Lähi-Itään myymään kristinuskoa, vaikeaa on käännyttää ihmisiä, jotka ovat luulossaan vahvoja.

  9. Suomessa ei ole vielä siirrytty informaatiosta myyntiin, mitä tulee verkkosivujen sisältöön ja fokukseen. 99% meidänkin tekemistä asiakastöistä on vain mainontaa tai viestintää verkossa.

    Kun kysyn varovasti, että josko myös myytäisi suoraan sivuilta yrityksen tuotteita/ palveluita, saan aina kieltävän vastauksen, tai ”ei vielä, ehkäpä steppi kakkkosessa” (?).

    Mitä tulee omiin flash-sivuihimme (jossa meillä ovat esillä vain osa tehdyistä töistämme), niin meillä 80+% liikenteestä ohjautuu sivuille blogeista ja muista pöhinämoottoreista. ….ja lisäksi strategiamme EI ole toimia suoraan loppuasiakkaiden kanssa.

    Eli === se, että yrityksen sivusto on ”hakukoneinvalidi”, ei välttämättä tarkoita huonoutta, laiskuutta tahi ylenkatsetta 😉

  10. Flashin näkymättömyys hakukoneissa (=Googlessa) ei ole enää mikään tekosyy. Google on indeksoinut flash-saittien sisältöä jo jonkin aikaa, mutta jos sisältöä ei ole, sitä ei ole. Hakukoneet ovat sokeita, eivätkä ne mitään videoista esimerkiksi tajua.

    Kampanjoissa (jotka ovat lyhytikäisiä), hakukonenäkyvyys on muutenkin hieman vähempiarvoinen kriteeri, koska Google esimerkiksi arvostaa historiaa, ja sitähän kampanjoilla ei välttämättä ole muutenkaan.

  11. Toi on jännä sivusto. Aina kun siellä käy niin löytyy uusia asioita. Niinkuin tänään alavalikot. Normaalisti minulla on useampia tabeja auki firefoxissa ja en ole aiemmin huomannut alavalikkoja. Tänäänkin meinasi vielä jäädä ajankohtaista- valikko huomaamatta.

    Googlettamalla phs:ää saa mukavasti tuloksia. Puijon Hiitoseuraa jne. Mutta mukavin on phs:än oman tuloksen kakkosvaihtoehto. xml- sivu.

    Mainostoimisto PHS jälleen Vuoden Huippujen palkituin toimisto

    Instrumentariumin mainosfilmeille menestystä kotimaassa ja kansainvälisesti

    Toi sopii tälläiselle nörtille kuin minä. Kaikkalle muualle tuollainen istuu. Sehän vahvistaa kuvaa menestyvästä mainostoimistosta, jolla palkinnot on tärkeitä. Mutta ehkäpä internetkonsultointia en enään harkitsisi hankkivani Diegosta. Jotenkin nettikonsultointiin kuuluu ainakin käytettävyyden perusteiden tunteminen ja myös omilla sivuilla niiden hyödyntämine.

    Ja opetan aina oppilaille, että älkää kirjoittako jenkkityylisesti, että sinne sun tänne pääsee painamlla linkkiä |LINKKITEKSTI| tästä |LINKKITEKSTI|

  12. helvata, blogi söi tietenkin hienon kopsauksen xml- tekstistä. Sehän luki osan tekstistä tageiksi 🙂

  13. Tuo sivu on varmaan vitsi, ilman kuvia tyhjä sivu, ei edes tietoja kenenkä sivut / yhteistietoja. kuvien kanssa ei paljoa parane, kuvallinen kehoitus ladata flash plugini (kuvassa ei edes alt tagia).

    Java scripitin sallimisen jälkeen flash viritys, josta ei pysty edes puhelinumeroa kopsaa, email linkki sentäs löytyy.

    >- Nettisivuilla ei ole heidän myynnilleen kummoista merkitystä,
    > asiakashankita tehdään jossakin ihan muualla.

    Ei oikein tunnu hyvältä perustelulta, jos nettisivuja ei tarvita, niin miksi sitten on sellaiset tehty ?
    Vaikka yritys asiakashankinnat tekisi miten vain, niin se mahdollinen asiakas saattaa siltikin käydä yhtiön sivuilla.

  14. Näyttävä ostaneen Googlelta sponsorlinkkejä …
    Olisivat ensin tehneet edes kohtuulliset web sivut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.