Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Bob tekee elämästäsi vaikeaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Bob Helsingin mainoskampanja lupaa, että toimisto tekee elämästäsi vaikeaa. Jo itse ilmoitus on siitä elävä todiste.

Olen aina ihmetellyt, miksi mainostoimistot mainostavat omia palvelujaan niin harvoin. Joskus tuntuu, etteivät ne usko edes itse omiin keinoihinsa.

Siksi olin ilahtunut, että Markkinointitoimisto Bob Helsinki käynnisti mainoskampanjan. Ilmoitus löytyy esimerkiksi maanantain (25.5.2009) Kauppalehden kakkossivulta.

Viesti ilmestyi samanlaisena myös kadulle. Tässä iltapäivällä nappaamani kuva Espoon Suomenojalta:

Markkinointitoimisto Bob Helsinki mainostaa
Markkinointitoimisto Bob Helsinki mainostaa

Joku aina joskus vihjailee, että olen ilmeisesti saanut kärsiä työpaikkakiusaamisesta mainostoimistossa. Muuten ei ole selitettävissä, että mollaan visuaalisia suunnittelijoita aina, kun saan siihen tilaisuuden.

Olipa traumani syy mikä tahansa, Bobin mainos on oiva näyte siitä, miksi AD-porukka saa kenet tahansa (lue: maksajan) kireäksi.

Mihin bobilaiset tarvitsevat kilpailijoita, kun heillä on palkkalistoillaan taiteilijoita?

Ei se ole oleellista, kuka on taittanut tekeleen. Jokainen ulkopuolinen näkee heti, että tulos on aivan kaseikossa.

Onnettoman epäselvä toteutus on erityisen harmillinen siksi, että copywriter on rustannut kohtuullisen nasakan tekstin. Ainakin sen näkökulma poikkeaa valtavirrasta, koska kirjoittaja ei yritä nuoleskella asiakasehdokkaita.

Miltä mainos olisi saattanut näyttää, jos artisti olisi säilytetty tiukasti häkissään? Pusasin kokonaisuudesta esimerkin vuoksi vaihtoehtoisen, ei-luovan version:

Bobin mainoksen ei-taiteellinen versio
Bobin mainoksen ei-taiteellinen versio

Korvasin otsikosta passiivimuodon (tarvitaan) aktiivisemmalla (tarvitset). Näin kirjoittaja alkaa puhua suoraan lukijalle. Karsin myös leipätekstistä turhaa turinaa.

Viestin tärkein ominaisuus on sen ymmärrettävyys (myös visuaalisesti). Tätä viestiä mainostaiteilijat eivät ymmärrä.

30 vastausta

  1. Mitä tapahtuu sitten kun kaikki käyttävät mainoksissaan boldattua Arialia?

    1. VL, hyvä kysymys! Nimittäin yksikään asiakas ei kiinnitä asiaan mitään huomiota – ainakaan niin kauan, kun mainostajalla on jotain erottuvaa sanomista.

      Tässä versiossani kirjasin ei ole Arialia, se on Franklin Gothic Demi Regular. Mutta se ei kiinnosta kuin typografiasta innostuneita.

  2. Oliskohan maailmassa markkinoita mainostoimistolle, joka pitäisi kunnia-asianaan sitä, ettei heillä ole taiteellisia visuaalisia suunnittelijoita listoillaan? Voi muutaman mainostoimistoskeptikon ainakin saada kääntymään, kun väittelyistä pilkun oikeasta kulmakertoimesta ei ole pelkoa. Olis aika hyvin erottuva businessideakin.

  3. Kuulemma mainostoimistoissa ei nykyään juurikaan ole graafikoita. Taiteilijoita niissä ei varmasti ole ollut vuosikymmeniin.

  4. Ei nyt ole tarkoitus spämmätä itseään, mutta yksi oma vanha postaus osuu aiheeseen kohtuullisesti: https://www.loippari.com/2009/01/miljoonan-euron-vihje-web-sivujen.html

    Tuli tuosta myös mieleen tuo kun viikko takaperin juttelin tuttavani kanssa eräästä hakukoneoptimointiin keskittyvästä yrityksestä. Tuttavani kysyi, että mitä se yritys tekee. Mietin pienen hetken, että vastaanko hakukoneoptimointia ja sitten rupean selittämään mistä on kyse. Vastasin sitten näin: he korjaavat mainostoimistojen tekemiä nettisivuja, jotta ihmiset löytäisivät ne ja ymmärtäisivät niitä paremmin.

  5. Piruuttani koitin miten erottuisi tämä vaihtoehtoinen mainos muista mainoksista, jos jokainen jättäisi ulkoasusuunnittelun vastaavasti.

    https://img41.imageshack.us/img41/1719/bobmainos2e.jpg

    Jännä haaste tämä on, koska luulen mainostoimistojenkin pitävän oikeaa sanomaa ulkoasua tärkeämpänä.

    Voiko ulkoasulla edes vaikuttaa sanoman vastaanottajaan tai sanoman erottumiseen muista mainoksista?

    Kysyt kumpi myy paremmin. Luulen, että tässä kontekstissa (hyvin tunnettu mainostoimisto, joka yleisesti tiedetään huippuosaajaksi alallaan) mainoksen ulkoasulla ei ole niin suurta uskottavuusmerkitystä ja pelkkään typografiaan nojaava teksti-ilmoituksesi voisi toimia.

    Toisaalta mitä enemmän noita katsoo – varsinkin tuosta kyhäämästäni versiosta, jossa valkoinen pohja ei ole luonnottaman kirkas ja siksikin huomiotaherättävämpi – niin pelkkä teksti tuntuu tuon tyylisenä aika tylyltä verrattuna mainostoimiston omaan versioon. Menee ehkä jo vähän fiilistelyksi, mutta kaipa ne päätöksetkin yleensä on vähemmän rationaalisia kuin kuvittelen.

  6. Minä taas olen mietiskellyt tämän Bobin kampanjan sekä erään pienen tamperelaisen firman kohdalla sitä, miksi mainostoimisto mainostaa katujen varsilla tai sanomalehdessä. Toivottavasti kyse on hyvin toteutetun suoramainonnan tukemisesta, koska yksittäisinä vetoina en näitä ymmärrä.

    1. Ehkä tässä on kyse juuri siitä, että mainostoimiston täytyy mainostaa viran puolesta. Tietenkin viesti se on sekin, että mainostajalla riittää kassassa pätäkkää poltettavaksi uskomusmarkkinointiin.

      Sen ymmärtäisin hyvin, jos katumainos törröttäisi välittömästi tärkeän asiakasehdokkaan ulko-oven edessä. Mutta sikäli kuin tiedän, täsmäkohdennus sopii erittäin harvoin ulkomainosyhtiöiden pirtaan.

  7. Itsekin olen taivastellut näitä bussipysäkkimainoksia. Tässä tapauksessa hassuinta on se, että nyt kun tuota mainosta ei pysty lukemaan muulloin kuin seisoessaan pysäkillä, niin viesti menee perille ainoastaan niille ihmisille, joilla ei ole varaa edes omaan autoon.

    Meinaako Bob että tällaisilla ihmisillä olisi kuitenkin varaa heidän palveluksiinsa?

    Viesti: ”änkyröimme vastaan” yhdistettynä näin surkeaan toteutukseen on kyllä sen luokan emämunaus että saavat kuulla tästä vielä vuosia 😀

  8. Ne on ostanu hehtolitran tyhjää tilaa jollekin pöljälle asiakkaalleen, joka sittemmin on tullut järkiinsä ja perunut koko kampanjan. Tila on jäänyt käsiin ja se on pitänyt jotenkin täyttää.

  9. Tuttu tuossa kysyi, miksi olin muuttanut myös otsikon sijamuotoa. Alun perin siinä luki, että ”tarvitaan kumppania”. Korjasin sitä omavaltaisesti muotoon ”tarvitset kumppanin”.

    Mielestäni otsikkoon oli hiipinyt lievä freudilainen lipsahdus. Se on helpompi havaita, jos muutan hiukan asiayhteyttä:

    1. Mies halusi naista.
    2. Mies halusi naisen.

    Äkkäätkö eron? Ykköskohdan äijä ei kuulosta kovin sitoutuneelta kumppanilta. Hän taitaa matkustaa seuraavaksi Tallinnaan tai Bankokiin.

  10. Hannu, spekulaatiosi ei välttämättä osu kovin kauas totuudesta. Edullisia viime hetken tarjouksia oli liikkeellä aina toisinaan myös nousukauden aikana. Mutta hiljattain eräs asiakkaamme sai todella kalliin mainospaikan ilmaiseksi! Mediamyyjä ei mahtanut mitään muuta. Tyhjäksi jäänyt tila olisi ollut muille mainostajille niin huono viesti, ettei se ollut todellinen vaihtoehto.

  11. Liikutaan hiukan aiheen rajamailla, mutta sen verran täytyy kommentoida Koivulahden provokatiivista heittoa auton omistamisesta, että Suomesta löytyy ainakin yksi kaupunki, jossa kaikki ihmiset eivät välttämättä koe tarvetta omistaa autoa, jota pitäisi kiikuttaa katsastuksessa, renkaidenvaihdossa yms.
    Jos haluaisin auton, niin pystyisin kyllä sellaisen ostamaan ilman lainarahaa, mutta tällä hetkellä kuljen mieluummin arkena julkisilla tai polkupyörällä ja viikonloppuina katson tilanteen mukaan onko tarvetta vuokrata auto käyttöön. Tämän linjan seurauksena tämänkin artikkelin aiheena oleva mainos on tullut vilkaistua läpi.
    Jarin suunnittelema vaihtoehtoinen mainos voisi kaikessa karuudessaan olla ihan näyttävä, mutta voidaan kysyä, että erottuisiko se vielä silloinkin massasta, jos kaikki suosisivat samanlaista pelkistettyä linjaa.

    1. Juha,

      Kiitos kommentistasi! Kuulen lähes päivittäin jonkun aprikoivan kanssasi samaan tapaan, että ”jos tuo toimii, pian kaikki tekevät samalla tavalla”.

      Mutta eikö yhtä hyvin voisi kysyä, menisikö yksikään viesti perille, jos ne kaikki olisivat selkeitä ja ymmärrettäviä?

      On erittäin yleistä, etteivät ihmiset usko pelkän otsikon tai tekstin (eli itse sanoman) voimaan. Se on toki ymmärrettävää, koska suurin osa meitä pommittavista viesteistä on niin yhdentekevää hölinää.

      Mielestäni Koivulahti on vain realisti. Luultavasti noin 95 % Bobin kohderyhmään kuuluvista yrityspäättäjistä kulkee työsuhdeautolla.

  12. Ornamentit tekevät mainoksesta vaikeammin luettavamman, mutta visuaalisesti kiinnostavamman. Onko sillä uskottavuuspisteitä enemmän kuin Jarin versiolla, mene ja tiedä. Grafiikan yhdistäminen ilmoitukseen tuottaa tietysti ylimääräisiä kuluja ilmoittajan kannalta.

    Olen samaa mieltä siitä, että rohkeasti uskotaan yritysten päättäjien käyttävän linja-autoa, koska autoilijat eivät pysty tuota ohi ajaessaan lukemaan. Tosin ei kyllä Jarinkaan pelkistettyä versiota kukaan autoileva ehtisi kokonaan lukemaan, ja pelkkä otsikon vilkaisu tuskin avaa sanoman perimmäistä tarkoitusta kenellekään.

    Ja Juhan muistutus siitä, että hän pystyy ostamaan auton ilman lainarahaa oli kyllä mainio sutkautus.

  13. Jos mainoksen tarkoitus on myydä jotain niin mielestäni kumpikin mainos on huonoja. Miksi bobi ei kerro, että ”vaikeina aikoina tarvitset kumppanin joka saa kassaan lisää rahaa.”
    Jarin versio kyllä erottuu paremmin, aika oleellista sekin.

  14. Itsekin olen jäänyt miettimään kyseistä kampanjaa ja mediavalintoja. Tuntuu nimittäin järjettömältä hakuammunnalta ja hukkakontaktien tulvalta vetää Abrikamppis pienelle mainonnanostajajoukolle. Tässä kuitenkin minun näkemys, jos se kiinnostaa. Grafiikasta ja sen tekijästä lopussa.

    Abreihin päätymiseen on todennäköisesti monta syytä, joista yksi voi hyvinkin olla lama-alet, mutta en usko niiden olevan pääasiallinen syy. Bob on aikaisemminkin uskonut ulkomainonnan tehoon jo lanseerauskamppanjastaan lähtien.

    Uskon että kyse on ns. ”Rolex-mainonta”-teoriasta, jonka kaverini heitti, kun näistä mainoksista puhuimme. Rolexhan mainostaa tavallisissakin lehdissä, myös Suomessa, vaikka varsin hyvin tietää, ettei niiden lukijoista (kärjistetysti sanottuna) kukaan kelloa osta. Mainoksilla tehdään kelloista tavallisen kansan tietämä, jotta se, joka kellon sitten ostaa, voisi olla tavallisenkin kansan tunnistama porho. Koska A. Lange & Sohne ei mainosta Tieteen Kuvalehdessä, en minä etkä sinä tiedä sellaista ranteessaan riiputtavan olevan porho.

    Takaisin Bobiin, Suomessa on noin 2000 mainostoimistoa (Kaupparekisterin mukaan). Bob tahtoo ilmeisesti olla kaikkien mielestä tunnettu ja iso toimija – mainostoimistojen Rolex – eikä vain alan ihmisten tietämä ja arvostama. Tuoko tämä sen R:n siihen ROI:hin – en tiedä.

    Mainosten grafiikasta hieman, kyllä mainostoimiston mielestäni kannattaa näyttää osaamistaan laajasti, jos kerran mainoksia tehdään. Joten visut kehiin vaan!

    Grafiikka on alalla ilmeisesti arvostetunkin Julene Harrisonin paperileikkaus. Tämä grafiikkaosuus mainoksesta on siis varmaan tarkoitettu Bobin markkinoimiseen alan tyypeille. Mikä hommasta tekee kyseenalaisen on se, että Julene on tehnyt aivan samannäköisiä (siis yksi-yhteen) juttuja jo aikaisemmin. Siitä pingstatessa lisää: https://www.pingstate.nu/foorumi/jokap%E4iv%E4ist%E4/223804

  15. Bobin oma versio on kyllä niin vaikeasti luettava, että on pakko tiirustaa. Pelkistetty versio on selkea ja hyvä, mutta toimivuus tulee siitä, että pelkistettyjä mainoksia ei vain näy katukuvassa.

    1. Kiitos Klaus, kysymyksesi on aika oleellinen! Joskus ehkä kannattaisi sanoa selkeästi, mitä on myytävänä, mitä se maksaa ja mistä/miten sen voi ostaa.

      Tässä tapauksessa kohderyhmään kuuluva tuntee firman sataprosenttisen varmasti – tai sitten hän ei todennäköisesti kuulu kohderyhmään!

  16. Näin ilmoituksen pari kertaa kauempaa ohiajaessani ja ensin minua kiinnosti, kuka ”onneton” on taas tuhlannut mainosrahansa. Eräänä päivänä vähän hiljaisemmalla kadulla minulla oli mahdollisuus hidastaa vauhtia ja ehdin lukea tekstin. Olisiko juju siinä, että ihminen on utelias ja joutuu tekemään töitä saadakseen selvää, mistä on kysymys. Kun tulin kohtaan Bob, mielikuva mainostoimistosta ja vaikeaksi tekemisestä yhdistyi. Entä jos tämä onkin astetta älykkäämpää mainontaa:-) Minuun se vetosi ja olen mielestäni ääriskriittinen mainonnan seuraaja?

  17. Erinomainen kirjoitus. Juuri tällaiset yltiökoristeelliset viestit saavat minussa pelkkiä migreenioireita aikaiseksi – yleensäottaen mainoksen kuvakieli ei kerro yhtään mitään sen viestistä. En yksinkertaisesti kykene tarttumaan mainokseen.

    Mielenkiintoisena huomiona ilmeisesti esimerkiksi Googlen AdWords mainoksissa paremmin toimivat juuri tekstimainokset kuvien sijaan. Ihmiset kiinnostuvat luonnollisesti aiheista, joiden otsikko ja sisältö on helposti omaksuttavassa muodossa – ja sen jälkeen he joko klikkaavat mainosta tai etsivät aiheesta lisätietoa.

    1. Lassi,

      Kommenttisi AdWords-mainoksista on osuva! Harvat tuntuvat muistavan, ettei ihminen lue otsikoita (tai muutakaan tekstiä) kirjain kirjaimelta. Hän näkee sanat kokonaisina – kuin kuvina.

      Siksi kirjoitusvirheidenkin löytäminen on niin vaikeaa. Aivot täydentävät sanoja ja korjailevat virheitä automaattisesti.

      Juuri tähän liittyi aiempi kommenttini tekstin voimasta. Totta kai hyvillä kuvilla voi tehdä ihmeitä. Mutta myös hyvä otsikko uppoaa tajuntaan salamana – ja saattaa kertoa enemmän kuin tuhat kuvaa.

  18. Näinpä. Liittyen tuohon aivojen automaattiseen virheidenkorjailuun,
    mielestäni esim. Otto Vadelmalonkeron ”Vattuako siinä tuijotat” on oiva esimerkki markkinoinnista jossa vedotaan suoraan aivoihin 🙂

  19. Saman virheenkorjauksen aivot tekevät joskus myös kuvien kanssa.

    Takavuosina jokin taho (olisiko ollut ev.lut kirkko) kannusti ihmisiä menemään naimisiin. Mainoksen kuvassa nuori nainen näytti keskisormea kameralle. Tarkemmin katsottuna sormi oli kuitenkin nimetön, jossa oli vihkisormus.

  20. Bobin tuotoksiin liittyen: samanlaista kritiikkiä vaikeasti luettavasta tekstistä antaa kansanedustaja Raija Vahasalo blogissaan ”Ottamatta jäänyt voitto” eurovaalien tuloksesta, https://www.vahasalo.fi/blog/?p=604.

    Olisiko kokoomuksella mennyt vaaleissa paremmin, mikäli äänestäjät olisivat pystyneet lukemaan viestin?

  21. Itse mietin lukiessani tuota mainosta, että se on tuki Kokoomuksen mainonnalle vaikka siinä puhuttiinkin mainostoimistosta. Vaikeita aikoja ja vaikeita kumppaneita jne.
    Vaikeina aikoina itse olen kyllä mieluummin ei-vaikean ihmisen kanssa.

  22. Kuinka huono tämä mainos nyt sitten olikaan? Vai mitäs siinä viereisellä pysäkillä mainostettiin?

  23. Sekavia tievarsimainoksia, kuten tämä bobin mainos, ei jaksa koskaan lukea. Tekotaiteelliset mainokset ei ole kiinnostaneet sen jälkeen, kun lopetti teknoluolissa käymisen. Selkokielinen teksti on aina helpompaa lukea kunhan käytössä ei ole se suomen yleisin kirjasinlaji Comic Sans.

    Muistan nähneeni tämän mainoksen vilaukselta mutta vilaukselta en saanut selville kuka mainostaa ja mitä. Hyvän mainoksen pitää muistua mieleen siinä vaiheessa, kun tulee ostohalut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?
Jari Parantainen

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.