Onko mainostoimiston tehtävä tuottaa laatua? Vai voisiko sillä olla jokin muu tarkoitus?

Viikko sitten pisti silmään mainio virke Markkinointi & Mainonta -lehden (16/200) sivulta 10. Juttu kertoi norjalaisesta  Try-mainostoimistosta, jolla on mennyt hyvin:

Menestys on herättänyt maan muissa mainostoimistoissa jupinaa, jonka mukaan Tryn työt eivät ole tuloksellisuudestaan huolimatta kovinkaan tasokkaita.

Tämä oli tietenkin toimittajan kirjoittama väite. Sen alkuperä on epäselvä. Se voi olla totta, valhetta, huhua tai väärinkäsitys.

Joka tapauksessa lausunto onnistui tiivistämään hienosti, mikä monen mainostoimistopellen asenteessa mättää.

Mainostoimisto Bobin säpäkkä ex-toimari ja armoitettu esiintyjä Marko Parkkinen hyppäsi estradille viime viikolla Russarön Sales Camp 2009 -tilaisuudessa. Hän sanoi harvinaisen suoraan asian, joka vaivasi itseänikin aikanaan lyhyeksi jääneellä mainostoimistourallani.

Moni mainosten suunnittelija tekee työtään ensisijaisesti oman kunnianhimonsa tai taiteellisten tavoitteidensa vuoksi.

Erityisesti tämä koskee graafiseen suunnitteluun keskittyneitä. Heidän toiveidensa täyttymys on julkinen tunnustus laadukkaasta työstä. Se on aivan eri asia kuin palkanmaksajan tavoite.

Mainoksen tilaajalle ei kai pitäisi merkitä mikään muu kuin tulos. En tietenkään tarkoita, että kaikki keinot olisivat sallittuja. Mutta muuten lienee aivan yhdentekevää, mitä mieltä joku on työn laadusta sinänsä.

Markkinoinnin tulos on ainoa oikea laatumittari.