Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Ryhdy sinäkin guruksi -kesäjatkis alkaa

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kesän aikana Sissimarkkinointi-blogi kertoo, miten sinusta tulee alasi guru. Jatkosarja kertoo, miten se tapahtuu käytännössä. Miksi se sopii sinulle paremmin kuin mikään perinteinen markkinointi?

Jatkosarja on tarkoitettu paitsi asiantuntijoille, myös heidän esimiehilleen ja markkinoinnista vastaaville. Lisäksi siitä saattaa löytyä johtoajatus koko firmasi strategiaksi!

Kymmenosainen Ryhdy sinäkin guruksi -kesäjatkosarja alkaa ensi viikolla ja jatkuu elokuun puoliväliin. Julkaisen juttuja rauhallisesti yhden viikossa.

Voit siis huoletta irtautua koneesi äärestä ja singahtaa kesälaitumille jopa useiksi päiviksi kerrallaan!

Ryhdy guruksi. Luvassa on maailman tehokkain markkinointiohjelma asiantuntijalle, joka vihaa tyrkyttämistä.

9 vastausta

  1. Gurun metsästys

    Päädyin rss feedisi tilaajaksi sattumalta jonkin artikkelin sisällön vuoksi. Ilmeisesti olet jonkin tason guru omalla alallasi. Jutut ovat edelleen mielenkiintoisia (minulle).

    Gurujen löytäminen netistä on sitä vaikeampaa mitä vähemmän tärkeää jollain alalla on kuuluisuus tai raha. Osaa guruista ei edes löydä täältä.

    Oletko koskaan kasvattanut ruusuja? Onko ruusun kasvattaja sitä onnistuneempi mitä useampi miljoona nettiyhteisön jäsentä klikkaa hänen sivuilleen? Tai mitä suuremmalla summalla hän pystyy myymään uuden variaation.

    1. K-Veikko, en ole kasvattanut ruusuja. Mutta vaikka kesäsarjani keskittyy rahan ansaitsemiseen, kyllä guruksi ryhtymiseen voi olla monta muutakin syytä kuin vain raha.

      Esimerkiksi tapaan aika harvoin asiantuntijaa, joka ei mielellään olisi alansa tunnettu/arvostettu edelläkävijä tai mielipidejohtaja.

  2. K-Veikko:
    Monia guruja ei löydy netistä myöskään sen takia että monilla guruilla ”ei ole aikaa jaella oppejaan ilmaiseksi”, eivätkä kaikki ole ymmärtäneet tuota Jarin viimepostauksessa(kin) esille tuotua hunajapurkki-ideaa. Kyllä ne muutkin tänne nettiin ilmaantuvat pikkuhiljaa – sankoin joukoin 🙂

  3. Olin tuossa kuuntelemassa yhtä seminaaria jossa esiintyi myös Monty Widenius (taisi tienata jotain 20 miljoonaa MySql kaupoilla). Ja siellä vahvistui oma näkemys siitä, että jakamalla julkisesti jotain ilmaiseksi voi saada myös sillä bisnestä aikaan. Kunhan vain tekee sen oikein.

    Jotenkin jäi mieleen sanomaksi, että kunhan jaat oikein ilmaiseksi, niin myös bisnestä löytyy sen ympäriltä. Kyseessä oli Open Source- tuotteet.

    Edellisen postauksen hunajapurkki- esimerkki toimii myös tässä yhteydessä. Ja toisaalta, hyvä tuote generoi ympärilleen suuren joukon asiantuntijoita kehittämään tuotetta.

    Mieluusti kuuntelen Jarin näkemyksiä guruudesta.

  4. Pitää tietysti jakaa tietoa niin, että oma idelogia menee kaikille jakeluun, ja siinä sivussa muutama faktakin.

    Se vanha tapa: meijjän tuate on tosi laadukas, tai, olemme suomen johtava-tyylit ei pelaa. Uskottavampaa on kertoa MIKSI joku on jotakin. Kaikkeen pitää olla selitys, ja kun näin on, niin sillon se viesti menee jakeluun.

    Mun ideologia on että: Niinkauan kun osaa perustella kaiken mitä sanoo, ei varsinaisesti tarvitse tietää mitään. Ja ehkä on niinkin, että niin kauan kun pystyy vastustajille kantansa perustelemaan ,on sitä myös jonkun sortin guru.

  5. Jiikoo:
    Mä tunnen monia ihmisiä, joilla on aina vastaus ja perustelu kaikkeen ja jotka luulevat olevansa guruja, mutta joita en minä, eikä moni muukaan silti sellaisena pidä. Se johtuu siitä, että ihmiset kyllä näkee ettei tällainen ihminen tiedä mitä puhuu, mutta kukaan ei henno rikkoa poloisen maailmankuvaa.

  6. Odotan mielenkiinnolla tätä kirjoitussarjaa.

    Olen puuseppä. ”Ryhdyin” itse ”guruksi” noin vuosi sitten innostuttuani jostain Jarin kirjoituksesta. Tilasin Amazonista kaikki sisustukseen ja huonekaluihin liittyvät kirjat. Sisustin toimistoni viimeisen päälle siitä näkökulmasta, että asiakas tulee sinne ostamaan huonekaluja. Laitoin kaikki kirjat näytille ulkomaisten sisustuslehtien ohella. Istuin pitkät tovit sillä tuolilla mihin asiakkaani istutan ja mietin miten vain voin enemmän mielikuvaa luoda.

    Lisäksi sijoitin sinne muiden oman harrastusalojen markkinajohtajina pidettyjen merkkien tuotteita, joita muutenkin piti jossain säilyttää (mm. shoei-kypärä, titleist golf-bägi, broncolor valokuvaustarvikkeet). Lisäksi näytillä on kaikki esitteet joita olen kansainvälisiltä messuilta raahannut. Kaikki on tehty vain siksi, että luon mielikuvaa kaverista, joka tuntee alansa, ja jolle on tärkeää että jokainen yksityiskohta on mietitty. Turhamaista toimintaa, mutta tässä tapauksessa puhdasta bisnestä. Sama linja jatkuu kaikessa ulospäinnäkyvässä toiminnassa. Mm. työkalusalkku jota käytän asiakkaan luona on tehty läppärisalkun pohjalle. Nettisivuille rakennetaan samantyyppisiä elementtejä parhaillaan.

    En ole mikään alani guru. Kuitenkin olen huomannut suuren eron asiakkaitteni käyttäytymisessä. Parhaimmillaan minulta kysytään minkäväriseksi asiakkaani tuleva talo pitäisi maalata, tai verhojen kuosien uusinta trendiä. Ei ole minuun alaani ja ei mitään tietoa, eikä tulisi mieleenkään neuvoa.

    Pointti ei ole siinä mitä sanot. Harva on oikeasti kuullut Gandhin tai Dalai-Laman puheita ja mielipiteitä. Voit luoda mielikuvaa omasta osaamisesta niin monella tavalla, että oikein yllätyin kuin kynän ja paperin kanssa asiaa mietin. Viellä enemmän yllätyin miten asiakas reagoi ”näennäiseen” osaamiseesi. Omat asiakkaani ovat usein pariskuntia ja oikein hävettää miten molemmat hakevat ”pyhitystä” omalle mielipiteelleen kun vastassa on alan ”asiantuntija”

    Bisneksestä puheen ollen. Kaikki tämä vain auttaa siinä, että hinnasta ei neuvotella.

    Mielelläni tulisin alani oikeaksi guruksi joku päivä. Olen lukenut joka ikisen niistä kirjoista, jonka tilasin ja kaikki muukin toimintani tähtää siihen. Ennen sitä, minun ei auta kuin yrittää käyttäytyä kuin guru.

    1. Sepito, olet varsinainen demarin kauhu! Etkö ymmärrä, että sinun kuuluu ruikuttaa lama-ajan kurjuutta ja odotella aggressiivisesti kotona punkan pohjalla? Ehkä jonain päivänä työvoimaviranomainen tulee kyselemään, ehtisitkö/jaksaisitko/viitsisitkö raahautua gurukurssille.

      Osoittamasi määrätietoisuus on tuomittavaa pyrkyryyttä. Se paljastaa, miten ylikehittynyt egosi on. Taidat kuulua pahimman sortin populisteihin.

      Toimistasi saattaa sitä paitsi seurata jotain. Kuten se, että jonain päivänä olet alasi guru – jos et sitä jo olekin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.