Nimiprojektin tulos on useimmiten mitätöntä tuubaa. Markkinoija selittää vikkelästi, että hyvät vaihtoehdot ovat jo loppuneet. Todellisuudessa syy piilee hänen pelkuruudessaan.

Tuotteita ja yrityksiä on aivan liikaa. Niille kaikille pitäisi keksiä nimet. Eikä mitä tahansa merkkijonoa, vaan jotain mieleenpainuvaa. Rohkeimmat haaveilevat jopa sellaisesta nimestä, että se jo yksin lisäisi myyntiä.

Käytännössä ideariihten tulokset ovat säälittäviä turauksia.

Missään muissa hankkeissa markkinointijohtaja ei tyytyisi yhtä surkeaan työhön. Hän ei ymmärrä, että nimellä voisi tehdä ihmeitä.

Tavallisesti nimitalkoiden osallistujat selittävät, ettei heiltä kerta kaikkiaan irronnut hyviä ideoita. Ja että kaikki hyvät nimet oli jo varattu. Minkä sille mahtaa, että projekti käynnistyi sata vuotta liian myöhään.

Tavallaan se on aivan totta. Mutta ongelma ei ole se, että vaihtoehdot olisivat loppuneet. Kyse on jälleen kerran silkasta pelkuruudesta.

Jopa aivan loistavia nimiä olisi maailma pullollaan. Ne tarttuisivat kerralla mieleen. Ne herättäisivät tunteita.

Mutta kun jokin asia todella herättää tunteita, silloin se väistämättä jakaa asiakaskunnan kahtia. Se on hinta, jota ylivoimainen enemmistö yritysten käytävillä luikkivista hiirulaisista ei kerta kaikkiaan kestä.

USA:ssa toimii insinöörivetoinen yritys, jonka nimi on The Big Ass Fan Company.

Kyllä, se todella myy isopersetuulettimia tai -puhaltimia kiinteistöjen ilmanvaihtojärjestelmiin. Värkkien halkaisija on suurimmillaan yli 7 metriä.

Firma aloitti vuonna 1999. Alkuperäinen nimi oli karmaisevan puiseva HVLS Fan Company. Mutta kun jokainen uuden puhaltimen ostanut asiakas puhui isopersetuulettimesta, vuonna 2002 mukaan tullut markkinointiheppu* Bill Buell päätti ristiä yhtiön uudestaan.

Buell osui napakymppiin. Eihän kukaan voi unohtaa tuollaista nimeä, jos sen vain on kerran jossain nähnyt. Liikevaihto kasvoi rajusti. Se ohitti kymmenen miljoonan taalan rajapyykin jo neljäntenä vuonna.

Pulju on myynyt ja asentanut kymmenessä vuodessa hurjat 35 000 puhallinta kymmeniin eri tarkoituksiin ympäri maailmaa.

No selvähän se, että nimi herättää tunteita puolesta ja vastaan. Palautetta tulee enemmän kuin riittävästi. Firman verkkosivut ovatkin olleet ajoittain lujilla: parhaimmillaan hittejä on tullut lähes 18 miljoonaa yhdessä päivässä.

Paskantärkeät pönöttäjät tietenkin tuhisevat: “En koskaan voisi ostaa teiltä mitään, koska nimenne on niin mauton, ala-arvoinen ja vastoin kaikkia arvojani.”

Toisaalta monet ovat a) riemuissaan provokaatiosta  ja b) erittäin tyytyväisiä, että rajoja rikkova nimi saa nutturapäät raivoihinsa.

Lue itse, millaisia mielipiteitä yleisöltä ja asiakkailta irtoaa. The Big Ass Fan Company julkaisee palautteet verkkosivuillaan.

Vaihteenhoitaja Melissa Chesser kertoi vuonna 2004 julkaistussa lehtijutussa työstään. Hänellä oli tapana vastata puhelimeen tietenkin firman nimellä. Usein hän ei muuta ehtinytkään, kun soittaja alkoi jo nauraa.

Mieleenpainuvia nimiä riittäisi vaikka kuinka. Pelkurin itsesensuuri rajoittaa valikoiman murto-osaan kaikista vaihtoehdoista.

* Bill Buellin käyntikorttiin on painettu titteliksi “The Marketing Guy”.