Jos gurun tulisi keskittyä yhteen käsitteeseen, niin kuinka guru suojautuu kilpailulta?

Tämä Antti Hätisen eilen Sissimarkkinointi-blogin puolella esittämä kysymys on erittäin tärkeä. Monet johtoryhmät ja gurukokelaat nimittäin pelkäävät kilpailua niin paljon, että ne luovuttavat ennen kuin ehtivät edes aloittaa.

Mielestäni Antin kysymykseen sisältyy myös sellainen ajatus, että kenties olisi turvallisempaa olla monen alan asiantuntija. Jos kaikki munat ovat yhdessä korissa, kokkeli käy kohtalokkaaksi.

Jos kysyt asiaa lakimieheltä, hän vakuuttaa, että guruehdokkaalla on paljonkin juridisia suojautumiskeinoja. Sitten hän veloittaa neuvoistaan pitkän sentin.

Itse en usko, että lakiin perustuvaa, vedenpitävää suojamuuria on olemassakaan.

Jos tuhat kertaa omaasi isompi firma päättää tunkea tontillesi, saat viettää loppuelämäsi oikeudessa rettelöimässä. Paitsi ettei sinulla ole siihenkään varaa.

Voit siis aivan rauhassa unohtaa kovin raskaat juridiset suojautumiskeinot, sepitti lakimiehesi niistä mitä satuja tahansa.

Jos äkkäät uuden, kannattavan bisneksen, se vetää puoleensa kilpailijoita vääjäämättä. Jos niin ei jostain syystä käy, taidat askarrella mitättömän idean parissa.

Tähän perustuu myös se arkielämän havainto, että mikä tahansa uusi liiketoiminta kärsii, mikäli se on vain yhden toimittajan varassa.

Kun samalle apajalle syntyy kilpailua, toimiala muuttuu uskottavammaksi. Vasta silloin varovaisimmat asiakkaat uskaltavat lähteä ostoksille. Kyse ei ole nollasummapelistä, vaan kilpailu kasvattaa jokaisen myyjän siivua.

Kilpailijat ovat siis myös hyödyllisiä otuksia, eivät pelkkiä vihollisiasi.

Kun kilpailijat ovat oikeastaan uskottavan toimialan perusvaatimus, suosittelen, että mieluummin keskityt pitämään jatkuvan etumatkan.

Myönnän, että tarina kahdesta viidakkoon pudonneesta sotilaslentäjästä on kulunut. Mutta kerron sen silti.

Kun pilotit olivat rimpuilleet irti laskuvarjoistaan, he äkkäsivät pusikosta petoelukan. Se oli julmetun iso ja nälkäisen näköinen tiikeri.

Toinen lentäjistä ampaisi saman tien juoksuun. Mutta toinen jäi paikoilleen ja alkoi kylmän rauhallisesti kiristää saappaidensa nauhoja.

Vikkelämpi pysähtyi ja karjaisi: “Mitä ihmettä touhuat, hyvä mies? Eikö nyt kannattaisi pinkoa niin paljon kuin kintuista pääsee?”

Toinen vastasi: “Ei tässä mitään kiirettä. Riittää, että juoksen nopeammin kuin sinä.”

Ainoa (edes kohtalaisen) varma suojautumiskeinosi on edetä kilpailijoitasi nopeammin. Hotkikoot tiikeri perässähiihtäjät.

Sitä paitsi jos firmasi on pieni, olet luonnostaan ketterämpi kuin isot kankeat kilpailijasi. Käytä sitä hyväksesi.

Nyt on helppo ymmärtää, miksi usean rinnakkaisen tukijalan rakentelu on yleensä huono idea.

Pienen tai keskisuuren firman on oltava edes jossain asiassa ylivoimainen. Jos se on olevinaan kaikkien alojen asiantuntija, tuskin se saavuttaa riittävää etumatkaa missään lajissa.

Hanki edelläkävijän asema ja pidä se. Osa asiakkaista ei koskaan tyydy vähempään kuin parhaaseen. Varo haaskaamasta liikaa aikaasi lakiteknisten lumesuojausten rakenteluun.