Firmamme verkkosivuja ei löydy Googlella millään. Ei niitä muutenkaan jaksa lukea kukaan. Uutisemmekin ovat puoli vuotta vanhoja. Mitä neuvoksi? Ei kai sivuja kannata taas uusia vain uusimisen vuoksi?

Ongelma on käsittämättömän tavallinen. Vähintään joka toisen asiakaskäyntini aikana joku tokaisee, että kaiken muun lisäksi verkkosivut pitäisi uusia.

Kysyn tietysti syytä. Yleisimmät selitykset lienevät tässä:

  1. Sivuja ei löydy Googlesta. Tai ehkä ne löytyvät, mutta vasta hakutulossivulta kuusi tai yhdeksän. Sinne saakka ei kahlaa kukaan.
  2. Sivujen ulkoasu on jämähtänyt jonnekin kasarikaudelle.
  3. Sisältö on vanhentunut ajat sitten. Uusia tuotteita ei ole mukana, vanhentuneita ei taas ole kukaan uskaltanut poistaa.
  4. Etusivulla näkyvän uutislistan piti antaa vaikutelma dynaamisesta yrityksestä. Mutta uutisia ei ole kukaan jaksanut keksiä väkisin enää pitkään aikaan.
  5. Ennen seuraavaa strategiapäivitystä (ensi syksynä) ei kannata tehdä mitään.
  6. Kokemukset edellisestä päivitysprojektista ovat tuoreena muistissa. Se oli karmea hanke, josta ei tahtonut tulla valmista millään.
  7. Sivuston sisältötyökalu on käytettävyydeltään surkea.

Mielestäni listassa on pääasiassa vain oireita. Todelliset syyt tiivistyvät oikeastaan vain yhteen asiaan:

Sivustosi yrittää ottaa huomioon kaikki puulaakisi tuotelinjat ja asiakasryhmät. Tuloksena on sekä ympäripyöreää hyminää että valtava sivuviidakko.

Näin syntyy kokonaisuus, joka on parhaimmillaankin kliininen ja etäinen. Innokkaimmatkaan asiakasehdokkaat eivät saa selvää, kuka kenties yrittää puhua ja kenelle.

Toki useimmilta sivustoilta löytyy myös joukko erilaisia käytettävyysongelmia. Mutta ne ovat kuitenkin teknisiä yksityiskohtia, jotka ovat aina ratkaistavissa. Sama pätee visuaaliseen ilmeeseen. Tosi hienoa graafista suunnittelua saa rahalla kaupasta koska tahansa.

Paljon isompi ongelma on se, että sivustolta puuttuu todellinen, hyödyllinen sisältö. Se tarkoittaa tiettyyn järjestykseen aseteltuja kirjaimia.

Koko hässäkältä puuttuu sielu.

Mielestäni markkinoijat yrittävät haukata liian ison palan kerrallaan. Heidän pitäisi kaataa ämpärillinen jäätä pöksyihinsä. Mitä pitää tehdä, kun kokonaisuus kasvaa liian suureksi?

Se täytyy tietenkin purkaa pienemmiksi osiksi.

Mielestäni verkkosivut pitäisi räjäyttää paloiksi. Sitten ne pitäisi koota toisenlaisista palikoista uudelleen.

Miltä vaikuttaisi tällainen neliosainen viritys:

1. Karsitut, superyksinkertaiset, “perinteiset” verkkosivut.

Kaiken maailman verkkomarkkinointigurut aina hokevat, ettei sivusto saisi olla vain sähköinen esite.

Miksei muka, kysyn minä!

Ehkä niiden pitäisi nimenomaan olla vain sähköinen esite, joka kertoo napakasti, mitä firmasi tekee, miten teihin saa yhteyttä ja piste.

Päästä graafikot irti. Anna heidän panna parastaan. Ensivaikutelma on tärkeä. Muuta elämän tarkoitusta esitteillä ei välttämättä olekaan.

2. Nippu mikrosivustoja

Jos tuotekehityksestäsi putkahtaa uusi, kiinnostava tuote, rakenna sille oma mikrosivustonsa. Siis sellainen, joka puhuu vain yhdestä asiasta.

Pystytä uusia yhden aatteen mikrosivustoja niin paljon kuin tarvetta on. Puhu kullakin sivustolla vain yhdelle, tarkoin valitsemallesi kohderyhmälle.

Vastusta houkutusta niputtaa mikrosivustoja takaisin yhteen. Älä yritä vääntää niitä väkisin toistensa kopioiksi. Eihän hierarkinen härdelli toiminut aikaisemminkaan. Miksi moinen pelittäisi nyt sen paremmin?

3. Verkkokauppa

Laita tuotteet ja palvelut verkkokauppaan. Tee niin, vaikka myisit vain yhtä tuotetta tai tosi mutkikasta konsultointia.

Epäiletkö, ettei kukaan kuitenkaan ostaisi verkkokaupastasi mitään?

Ei se mitään! Oleellista on se, että jokainen putiikkiisi eksynyt tajuaa silmänräpäyksessä, mitä myyt.

Yleensä kaupassa on esillä niitä kilkkeitä, joita kauppias haluaa myydä.

Sitä paitsi verkkokauppa pakottaa tuotteistamaan edes hiukan. Joudut kirjoittamaan tuotekuvauksen. Hintalappu on pakko lätkäistä. Kuvatkin ovat tarpeen.

4. Blogi

Nyt alamme puhua asiaa. Tiesithän, että Google arvostaa niin sanottua toimituksellista sisältöä. Se tarkoittaa asiatekstiä, joka päivittyy usein.

Jollet pyöritä uutistoimistoa, kaikkein paras vaihtoehto on blogi.

Google rakastaa blogeja. Se nostaa niitä hakutulosten kärkeen paljon helpommin kuin perinteisiä verkkosivuja koskaan.

Siinä koko soppa: komeat verkkosivut + mikrosivustot + verkkokauppa + blogi.

Tämän neliapilan avulla vältät seuraavan verkkosivujesi jättimäisen remontin. Hiot osan kerrallaan kaikessa rauhassa.

Nyt havaitset myös sen, miksi voit jättää viralliset kotisivusi vähitellen rauhaan. Niitä ei ole mitään syytä yrittää viilata tai virkistää loputtomasti, koska kaikki taajaan päivittyvät asiat siirtyvät muualle.

Tuotetiedot päivität mikrosivuille tai verkkokauppaan. Uutiset, referenssikuvaukset sun muut tiedotteet muokkaat tarinoiksi. Sitten kirjoitat ne blogiin.

Sekään ei enää haittaa, että varsinaiset firmasi sivut ovat kiiltävän kylmät ja etäiset. Blogissa firmasi väki alkaa jutella kuin ihminen toiselle. Puljusi saa sielun myös verkossa.

Pura verkkosivusi osiksi. Erota “sähköinen esite” ja tuoretavara toisistaan. Tuota Googlen himoamaan sisältöä blogiin. Asiakkaasi alkavat löytää myyjiesi pakeille.

PS. Tietenkin myös meillä Edisteellä on menossa juuri kuvaamani kaltainen purkuprojekti. Uusi kokonaisuus valmistuu joskus syksyn aikana.