Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Miten suojaat sanasi oikein?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Kun olet keksinyt oman käsitteen tai termin, se kannattaa rekisteröidä tavaramerkiksi. Mutta pelkkä hakemus Patentti- ja rekisterihallitukseen ei aina riitä. Miten varmistat, että hakemuksesi menee läpi?

Vanhan yritykseni Noste-nimi kärsii siitä, että se on liian houkuttava ja yleinen sana. Olenkin joutunut aina välillä perimään maksuja siitä, että joku on ottanut nimen laittomasti käyttöönsä.

Kun sitten rekisteröin Nosteen sisaryhtiön Edisteen nimeä, päätin suojata sen niin hyvin kuin mahdollista. Onneksi uusien sääntöjen mukaan yritys on rekisteröitävissä kertaheitolla kaikille toimialoille. Yhtiöjärjestykseen tulee merkintä, joka on yksinkertainen:

2 § Yhtiön toimialana on kaikki laillinen liiketoiminta.

Kun nimi on rekisteröity kaikille toimialoille, kukaan muu ei voi tietenkään rekisteröidä sitä millekään toimialalle.

Ennen oli toisin. Kattavaa suojaa kaipaavan yrittäjän oli yritettävä arvata etukäteen kaikki ne toimialat, joilla yhtiö voisi toimia. Niinpä kaupparekisteriotteisiin kirjattiin kilometrin mittaisia toimialakuvauksia, joissa oli mainittu kaikki mahdollinen parittomien punaisten sukkien valmistuksesta ruotsalaisten ravihevosten siementämiseen saakka.

Päätin lisäksi hankkia R-merkin Ediste-nimen perään. Lähetin siis tavaramerkkihakemuksen. Tai oikeastaan tein niitä kaksi. Itse sana ”Ediste” on rekisteröitävä omana kokonaisuutenaan. Firman logo pitää rekisteröidä lisäksi erikseen, jos sillekin haluaa suojaa.

Mutta sitten seurasi yllätys. Patentti- ja rekisterihallitukselta tuli hylkäävä päätös.

PRH:n virkailija oli päättänyt, että Ediste on suomen kielen yleinen sana. Sitä ei siis voi rekisteröidä.

Päätös oli sikäli hassu, että tiedän vieläkin ihan täsmälleen, koska Ediste-sana tuli keksityksi. Se nimittäin jäi yli eräässä nimiprojektissa. Asiakas valitsi mielestäni huonomman vaihtoehdon. Mutta ei se mitään, koska Ediste jäi sitten omaan käyttöömme.

Totta kai Ediste on johdettu edistää-verbistä. Samalla tavalla kieleemme syntyy jatkuvasti uusia sanoja. Mutta mistä ihmeestä PRH:n asiantuntija oli päätellyt, että sana olisi yleisesti jo käytössä?

Ihan täsmällistä selkoa oli vaikea saada, sillä viranomaisen jupinat olivat niin epäloogisia. Mutta sikäli kuin oikein käsitin, hän oli naputellut Ediste-sanan Googleen. Kun sieltä pätkähti tuhansia osumia (tällä hetkellä yli 6000 kpl), sana on yleinen. MOT. Sitä ei voi rekisteröidä ja piste!

Jääräpäiselle virkailijalle oli turha selittää. Totta hitossa Ediste-sana tuottaa Google-osumia. Olemmehan parhaamme mukaan yrittäneet tuottaa niitä jo toista vuotta.

Jouduimme sitten pyytämään Kielitoimistolta lausunnon, jossa todettiin, että Ediste ei ole suomen kielen yleinen sana. Lausunto ei suinkaan ole ilmainen. Saimme tietenkin maksaa itsestäänselvyyden todistelut omasta kassastamme.

Vihdoin kuukausia kestäneen väsytystaistelun jälkeen Edisteen postilaatikkoon putosi virallinen kirje.

Virkamiehen niska oli taipunut. Firman nimi on nyt rekisteröity myös tavaramerkiksi.

Seikkailusta viisastuneena valmistelin seuraavan sanamme tavaramerkkihakemuksen hiukan toisin. Tällä kertaa tilastoin jo etukäteen, montako hittiä Google tuottaa milloinkin.

Sinä päivänä, kun uusin rekisteröitävä käsite tuli keksityksi, hakukone löysi verkosta nolla osumaa. Otin todisteeksi myös päivätyt kuvakaappaukset selaimen ruudusta.

Myöhemmin olen kirjannut ylös noin viikon välein, miten hakutulosten määrä kasvaa. Tällä hetkellä osumia on jo yli seitsemänsataa.

Jos PRH delegoi työnsä jälleen Googlelle, ainakin pystyn todistamaan, että ”yleinen suomen kielen sana” on vakiintunut käyttöön vain ja ainoastaan oman markkinointimme ansiosta.

Käytä viranomaisen omia aseita. Jos haluat rekisteröidä sanan, anna Googlen ensin arvioida, onko se riittävän ainutlaatuinen.

10 vastausta

  1. Mielenkiintoista kuulla, miten tavaramerkin rekisteröityminen eteni, ja hyvä homma että viimeinkin sen saitte. Kirjoituksesta ei nyt käynyt oikein ilmi, että oliko se virkailija oikeasti käyttänyt tässä Googlea, vai oliko kyseessä oma mutusi?

    1. Eikö ole hauskaa, että joudut varmistamaan asian? Mutta kyse ei ole tulkinnastani. Virkamies itse kertoi, että hän oli päätynyt tulokseensa Googlen avulla.

      1. Mutta eikös sen pitäisi silloin näyttää, että termi on vakiintunut yrityksen termistöön ja muut lainaavat sitä luvatta.

        Eli kuukkelinhan pitäisi tukea hyväksyntää, kun suurin osa hauista osuu hakijan sivuille?

        1. Niinhän sitä tosiaan luulisi! Google-osumien pitäisi nimenomaan kertoa, että yritys on onnistunut vakiinnuttamaan nimen käyttöönsä.

          Luultavasti meistä jokainen toivoo aina salaa, että viranomaiset toimisivat jotenkin järjestelmällisesti ja oikeudenmukaisesti.

          Tässäkin tapauksessa virkamies selitti heti, että päätös perustuu tiettyihin selkeisiin kriteereihin. Mutta kun toimitusjohtajamme A. Apunen kysyi, mitkä ne kriteerit sitten ovat, rekisteriviranomainen ei osannut mainita niistä yhtäkään – paitsi että hän oli katsonut asiaa Googlesta.

          Jotta asia olisi mahdollisimman absurdi, kerrottakoon nyt vielä, että tämä täsmälleen sama henkilö aikanaan hyväksyi Noste-sanan tavaramerkiksi. Se on sikäli hassua, että noste puolestaan on suomen kielen yleinen sana. Se on löytynyt sanakirjasta luultavasti sadan vuoden ajan.

          Noste meni siis läpi, vaikka kaiken järjen mukaan sen ei olisi pitänyt. Vastaavasti Ediste ei mennyt läpi, vaikka sen olisi ilman muuta pitänyt mennä.

  2. Huh… Tämä oli kyllä hyvä muistutus taas siitä, että virkamiehet ovat tosiaan aina yksilöpyksilöitä. Ja päättäväisyys palkitaan.

  3. Hieman ehkä ohi aiheen, mutta huomasitko Jari, kuinka maanantaisessa Diili-jaksossa kilpailijat ehdottivat ryhmän nimeksi Arvonoste? Jäi kuitenkin valitsematta, kun epäilivät nosteen tuovan mieleen nesteen. Mielestäni aika kaukaa haettua.

    1. Huomasin ja naureskelin. Vastaväite on kuitenkin tyypillinen nimiprojekteissa. Aina joku keksii jonkin väännöksen jokaisesta mahdollisesta nimiehdokkaasta. Sille tielle kun lähtee, valmista ei tule koskaan.

      Jos joku joskus viisastelee nesteistä, tapaan vain sanoa, että tässä nämä kaikki Nesteet, Nosteet, Nokiat sun muut jättiläisyritykset nököttävät toistensa naapureina Keilaniemen rannassa.

  4. Ihmettelinkin miten Tieto Oyj on ollut mahdollista rekisteröidä nimensä tänä vuonna! Noh se selvisi. Asia riippuu siitä kuinka viitseliäs virkailija sattuu olemaan. Välillä katson googlesta, välillä en.

  5. Hieman pelottaa, kun viranomaiset alkavat perustella päätöksiään olemattomilla tietyillä selkeillä kriteereillä.

    ”Pistimme sinut vankilaan näiden tiettyjen selkeiden kriteerien täytyttyä”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Crazy chemist with a failed experiment, explosion in laboratory
Jari Parantainen

Vain supertähtien tuotteistaminen unohtui

Jopa maailman tunnetuimpien gurujen asiantuntemus muuttuu rahaksi hyvin nihkeästi – ainakin, jos palvelujen tuotteistaminen unohtui. Freakonomics-kirjan toinen kirjoittaja Steven D. Levitt kertoi hiljattain omasta firmastaan, joka ei menestynyt.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Karisma kumpuaa vikkelyydestä

Harvard Business Review (3/2016) kirjoitti Queenslandin yliopiston professori William von Hippelin tutkimuksesta (juu ei, nimi ei ole aprillipilaa). Tulokset kertoivat, että mitä vikkelämmin koehenkilön pää toimii,

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.