Asemoinnin periaatteisiin kuuluu, että a) valitset oman käsitteesi ja b) sitten paalutat sen itsellesi. Miten se tapahtuu käytännössä?

Volvo on esimerkki yrityksestä, joka aikanaan valtasi itselleen oman sanan. Se pelkisti viestinsä jo 1960-luvulta saakka turvallisuus-käsitteeseen.

Viime vuosina Volvo on tainnut lipsua linjastaan. Kukin tietenkin päättää itse, mutta mahtaako Volvo enää tuoda turvallisuutta asiakkaidensa mieleen? Siis ainakaan heti ensimmäiseksi?

Keskittyminen yhteen sanaan on selvästi vaikeaa. Mutta se saattaisi silti kannattaa. Siitä ei nimittäin viestisi enää yksinkertaisemmaksi voi tulla.

Viestin tärkein ominaisuus on ymmärrettävyys. Yksinkertainen on ymmärrettävää.

Olen itse käyttänyt samaa tekniikkaa kahteen otteeseen. Ensin paalutin sissimarkkinointi-sanan, sitten hyökkäsin tuotteistaminen-käsitteen kimppuun.

Sanan omiminen on investointi. Maksoin esimerkiksi sissimarkkinointi.fi-verkkotunnuksesta yli 10 000 euroa.

Sanan valtaamiseen on toki monta keinoa, tässä niistä muutamia:

  1. Kirjoita kirja, jonka nimeksi valitset haluamasi sanan. Käytä nimenä nimenomaan perusmuotoa (esimerkiksi “tuotteistaminen”). Sanasi leviää silloin nettiin juuri siinä muodossa, jota ihmiset hakkaavat hakukoneeseen useimmin.
  2. Osta verkkotunnus. Ota haltuusi ainakin fi- ja com-tunnukset. Tosin esimerkiksi net-, org-, eu-, biz- ja info-tunnusten vuosi hinta on aika marginaalinen, joten ehkä nekin kannattaa haalia talteen.
  3. Pystytä verkko-osoitteeseen blogi tai muuta asiatekstiin perustuvaa sisältöä, jota hakukone arvostaa.
  4. Rekisteröi toiminimi tai aputoiminimi, jos se on mahdollista. Suomen kielen yleisesti käytettyä sanaa et kuitenkaan voi rekisteröidä sellaisenaan yksin.
  5. Rekisteröi tavaramerkki, jos se on mahdollista. Tähän pätee sama kuin (apu)toiminimeen. Jos käsite on jo yleiskielen sana, homma ei onnistu.

Viralliset rekisterit tuovat tietenkin jonkinlaista lain suojaa. Oma kokemukseni on kuitenkin se, että etenkin iso organisaatio voi aika huoletta jyrätä ja ottaa varaamasi nimen tai sanan käyttöönsä.

Voit sitten tykönäsi pohtia, kannattaako periaatteen vuoksi haaskata rahaa asianajajien palkkioihin ja oikeudessa istuskeluun. Vai pitäisikö sekin aika käyttää bisneksen pyörittämiseen?

Siksi väittäisin, että kaikkein järkevintä on aloittaa sanan viralliset valloitustoimet verkkotunnuksista.

Ficoralta (tai operaattoriltasi) fi-tunnus irtoaa kolmeksi vuodeksi runsaalla neljälläkympillä. Uutuutena on myös viiden vuoden rekisteröinti kuudellakympillä. Sitä ei kukaan saa kammetuksi sinulta pois väkivalloin*, oli vastapuoli miten rikas tahansa.

Ja mikä parasta, ostoksesi hoituu verkossa muutamassa minuutissa. Pääset heti pystyttämään verkkosivuja tai blogia osoitteeseesi. Tavaramerkkiäsi sen sijaan saat odotella parhaassa tapauksessa vuoden.

Sitä paitsi verkkotunnuksen merkitys kasvaa koko ajan. Yhä useammin asiakasehdokkaasi lähtee ensimmäiseksi etsimään sopivaa toimittajaa hakukoneesta.

Sen sijaan tavaramerkki tai toiminimi on ja pysyy viranomaisten rekistereissä. Se ei siellä arkistojen kätköissä vielä myy itsekseen yhtään mitään.

Valitse sanasi. Omi se itsellesi. Kasvata se vähitellen käsitteeksi. Keskitä voimasi verkkoon, siellä vipusi on voimakkain.

* Paitsi tietenkin siinä tapauksessa, että menit nappaamaan jo toiselle kuuluvan sanan, kuten rekisteröidyn toiminimen.