Kysymys: Olen asiantuntija, mutten mikään mainosalan ammattilainen. Haluaisin kuitenkin “oikealta” näyttävät verkkosivut. Freelancereita ja toimistoja riittää, mutta aika kovat ovat hinnat. Mistä löytäisin edullista, mutta laadukasta palvelua?

Annan nyt tuhannen taalan vinkin. Se toimii lähes aina, kun ostat asiantuntijapalvelua alihankintana.

Voit valita kahdesta vaihtoehdosta:

  1. Lähetät tarjouspyynnön. Listaat siinä työt tai tuotokset, jotka haluaisit saada. Pyydät urakasta kustannusarvion. Saat vastaukseksi, että homma maksaa 2000 euroa.
  2. Listaat työt tai tuotokset, jotka haluat ostaa. Lisäksi kerrot, että olet valmis maksamaan koko roskasta 1000 euroa. Kysyt, kelpaako työ – vai annatko sen jollekin toiselle.

Selvyyden vuoksi tarkennan vielä, mikä näiden vaihtoehtojen ero on:

  1. Kysyt, mitä palvelu maksaa.
  2. Kerrot, mitä olet valmis maksamaan palvelusta.

Kokeile kakkosvaihtoehtoa tavallisen ykköslähestymisen sijaan. Tulet huomaamaan ällistyttävän asian.

Sama ammattilainen, joka juuri oli tehnyt sinulle 2000 euron tarjouksen, ottaa tehtävän nyt kiltisti vastaan 1000 eurolla!

Kokeile itse. Keino puree lähes aina. Harvassa ovat sellaiset alihankkijat, jotka suostuvat päästämään tuhatlappusesi kilpailijansa kassaan.

Tästä neuvosta ei pidä päätellä, että kannattaisin alihankkijoiden riistämistä. Sellaisesta ei pitkän ajan kuluessa hyödy kukaan.

Toisaalta kukaan ei pakota ostajaa typeryyksiin. Ei sekään ole kenenkään etu, että bisneksesi jää jumiin siksi, ettei budjettisi kerta kaikkiaan kestä alihankkijoiden ehdottamia hintoja.

Monet palvelujaan myyvät eivät vain itsekään tule laskeneeksi, mikä todella olisi pienin kannattava taksa. He roiskaisevat tarjoukseensa jonkin pyöreän summan, joka olisi kiva.

Alihankkijan käytös on ymmärrettävää. Jokainen (etenkin kysytty ja kiireinen) asiantuntija vihaa “jonninjoutavien” tarjousten rustaamista.

Määritä hintasi itse. Puolitat alihankintasi kustannukset.