Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Hinnoitteluharjoitus 1

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Talentumin kurssikalenterissa on torstaina hinnoittelukoulutus. Toimin päivän vetäjänä. Ajattelin esittää osallistujille käytännön harjoituksen seuraavasti:

Sain heinäkuussa 2009 syntymäpäivälahjaksi Gastronautin ruokalahjakortin. Se näyttää tältä:

Gastronautti-lahjakortti
Gastronautti-lahjakortti – klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana

Olen saamaton vetelys. Jääkaapissa on sapuskaa aivan riittävästi. Niinpä lahja on edelleen nyt lokakuussa lunastamatta.

En ole käynyt edes katsomassa, millaista apetta kortilla saisi – puhumattakaan, että olisin selvittänyt tarvittavat jatkotoimet.

Se taustoista. Mutta nyt se varsinainen hinnoitteluun liittyvä harjoitus / arvoitus / kysymys:

Miten muuttaisit lahjakorttia niin, että Gastronautin liiketoiminnan kate kasvaisi luultavasti kymmenen tai ehkä jopa 30 prosenttia?

Vinkiksi vielä, että tarvittava muutos on hyvin pieni.

Mitä ehdotat? Perustelut?

24 vastausta

  1. Itse suosisin nettiosoitetta, mistä voisi tarkistaa mitä on tarjolla ja tehdä tilauksen.

    1. Hannu, kiitos ripeästä vastauksestasi!

      Lahjakortissahan on nettiosoite (http://www.gastronautti.fi). Kävitkö katsomassa, mitä sieltä löytyy?

      Kysyn tätä ihan vain siksi, että menin nyt itse ensimmäistä kertaa firman sivuille. Olin aika ällistynyt. Minkä arvelisit syyksi?

      1. Katoppa. Se olikin niin himmee, ettei sitä enää tähän aikaan yöstä nähnyt.

        No ei sieltä netistäkään ihan heti ruokaa läytynyt. Itse asiassa ei syömäkelpoista apetta ollenkaan, mutta se on toinen asia.

        Siksi toisekseen sinne pitää jotenkin kirjautua sisään ennen kuin saa tilattua mitään.

      2. Piti ruveta Paavo Väyryset tehtyäni kommentoimaan omia höpinöitäni tuossa yllä…

        Tuo ”toinen asia” onkin se ykkösasia. Gastronautti lupaa kortin hinnalla ja nimellään ihan jotain muuta kuin mitä on tarjolla: hampurilaisia ja pitsaa!

        Mulle ainakin tuli gastronautin nimen ensi kerran kuultuani mieleeni ihan oikea ruoka, jos ei nyt ihan Hans Välimäen tekemää, mutta oikeata ruokaa joka tapauksessa.

        Nythän tuo on pelkkä hampurilaistaksi.

        1. Hannu & muut,

          Tämä tietysti menee hiukan ohi alkuperäisen kysymykseni. Mutta firman verkkosivut ovat mielestäni ällistyttävän huonot.

          Homma etenee käytännössä näin: Lahjakortti on kourassa. Naputtelen osoitteen. Sivu aukeaa. Valitsen kaupungiksi Espoon. Nyt pitäisi saada vikkelästi lahja lunastetuksi.

          Mutta mitä ihmettä sitten pitäisi tehdä?!

          Sivulla on kaikenlaista sälää:
          – Tosi iso tilausnumero (Mikä ihmeen tilausnumero? Mihin sitä tarvitaan? )
          – Rekisteröityminen (Pitäisikö jostain syystä rekisteröityä – miksi?)
          – Lista ravintoloista – miksi? Enhän ole menossa ravintolaan, vaan halusin lahjani!
          – Ostoskori – pitääkö jotain ostaa? Miten koriin saa jotain?
          – Pientä pränttiä jostain verkkokaupan uudistumisesta – ketä se kiinnostaa?
          – Toimitusmaksulaskuri – pitääkö toimituksesta maksaa, vaikka on lahja kourassa?
          – Kiitoksia messuilla kävijöille (kieliopista piittaamatta) – mitä se minulle kuuluu?

          Voi hyvää päivää, että tässä on homma mennyt aivan pieleen. Missään ei näy pienintäkään vinkkiä, miten saisin lahjani lunastetuksi.

          Lisäksi tässä on vielä Hannun mainitsema pointti. Olin kuvitellut, että Gastronautista saa joitain hienoja herkkuja. Taffelin & Felixin logot + hampurilaispaikkojen nimet viittaavat pelkkään roskaruokaan.

          Ei hyvänen aika…

  2. Nyt kun kyseessä on lahjakortti josta on maksettu jo täysi hinta, olisi kaikista helpointa jos kortti jäisi käyttämättä. Näinhän kate nousisi roimasti. Keinoja siihen ei ole vaikea löytää, esimerkiksi voimassaolo ajalla kikkailu suuntaan tai toiseen. Lyhyellä aikavälin korttia ei luultavasti ehdi käyttää. Tai sitten asiakas ottaa huomioon voimassaoloajan ja päättää käyttää kortin mahdollisimman pian.

    Pitkän ajan kuluessa asiakkaalla toisaalta on mahdollisuus käyttää kortti sitten, kun se sopivasti sattuu silmiin kun on nälkä. Mutta toisaalta, kun kortin saatuasi näet, että se on voimassa parikin vuotta, annat asian jäädä taka-alalle. Kortti pysyy käyttämättä ja hilut kassassa.

    Toisaalta olisi ehkä helpompi, jos kortissa olisi olisi räätälöity menu niin, että siitä voi nopeasti valita sopivan annoksen. Lisäksi kortista taitaa puuttua tilausohjekin.
    Mutta nämähän toisaalta ovat sellaisia puutteita, jotka edesauttavat sitä, että kortti jää käyttämättä ja kate pysyy kotona.

    Jos taas halutaan että kortti käytetään, tekisin lähes kaikki uudestaan. Painottaisin että tällä kortilla saat millon tahansa, mihin tahansa ja lähes mitä tahansa ruokaa ILMAISEKSI aina 45 euroon asti. Ja mikäli asiakas on palveluun tyytyväinen ja huomaa tilauksen tekemisen vaivattomuuden, hän lähes varmasti ostaa toistekin.

    Painottaisin ehkä sitä, että kortit jäisivät käyttämättä tai että kortti käy VAIN osamaksuksi.

    Tässä tältä erää, täydennän jos jotain vielä mieleen tulee.

  3. Kortti olisi paljon helpompi, jos siinä olisi jo valmiina esim. vaihtoehtoiset ateriat ja puhelinnumero, mistä aterian voi tilata. Kuvat upeista aterioista saisivat kuolan valumaan ja sormet näppäilemään puhelinnumeroita. Tarkempia tietoja aterioista voisi sitten katsoa netistä. Itse hinnoitteluun tämä vastaukseni ei tainnut puuttua, mutta käytettävyyteen kuitenkin.

  4. Ottaisin hinnan pois lahjakortista, tilalle jotain tekstiä tyyliin ”Katso osoitteesta gastronautti.fi/lahja, mihin kortti oikeuttaa”. Sinne oma sivu, jossa kortin arvo tai sen oikeuttamat ateriat olisivat helposti tilattavissa.

  5. Eikös tavoitteena ole kuitenkin katteen nostaminen? Vaikka kortti olisi kuinka hieno ja helppokäyttöinen vaikuttaako se edellä kommentoineiden mielestä katteeseen?
    Jos taas kortti jää käyttämättä, sehän tuottaa täyden katteen. Toisaalta onhan se hieman arveluttavaa jos tarkoituksella lähdemme tekemään kortista sellaista jota ei varmana käytetä. Liikuntaseteleillä b2b kauppaa tekevät yritykset perustavat ansaintansa käyttämättä jääneisiin seteleihin.

  6. 1. Muuttaisin lahjakortin arvon vaikka yhdeksi ilmaiseksi ateriatoimitukseksi, jolla voi olla kyllä pienellä präntätty maksimihintakin.

    2. Puhelinnumero, johon soittamalla saa helposti tehtyä tilauksen ja maininta siitä, että astronautti auttaa pöperön valinnassa soittajan mieltymysten mukaisesti.

    3. Jonkinlainen lupaus siitä, kuinka nopeasti nälkäinen asiakas saa sapuskan kotiovelleen.

    Tarkoituksena on näillä toimenpiteillä siis lisätä kortin käyttöastetta ja saada sillä tavalla lisää asiakkaita. Jos firman katteeseen on vaikutettava lahjakorttikampanjan yhteydessä suoraan, on asiakkaalta otettava jollain perusteella rahaa myös lahjakorttitilauksesta. En sitten tiedä, kuinka järkevää se on.

  7. Minäkin näkisin, että ongelma on se että ei tiedä mitä tuolla kortilla saa, ilman että käy etsimässä firman nettisivulta.

    Ratkaisu voisi olla esimerkiksi se, että hinnan kohdalla olisikin kuva esimerkkitoimituksesta: 2 pulloa limsaa, muutama sipsipussi, muutama karkkipussi jne… Heti tietäisi että parilla klikkauksella saan ne kotiin. Esimerkkitoimituksen arvo voisi olla reilusti alle 45€, jolloin myös kate paranisi, jos ihmiset tilaisivat juuri sen paketin.

    Tilauksen maksimihinta / lahjakortin arvo voisi olla pikkupräntissä.

  8. Mä oisin laittanu kortin oheen menun ja lisäksi olisin lisännyt itse korttiin puhelinnumeron, jolla tilauksen voisi myös tehdä.

  9. Olen aina pitänyt gastronauttia jotenkin laatu ruuan paikkana. Mutta en kait halua ostaa taffelin sipsejä verkkokaupasta kun haen ruokaa.

    Ja kun päätin testata, niin palvelu pyysi rekisteröitymään ensiksi. Tuossa vaiheessa itse otan puhelimen käteen ja soitan suoraan kotipizzaan.

    Ja kuinka itse saattaisin tehdä tuon:

    1. Lahjakorttia ostettaessa ei varmaan tarvita loppukäyttäjän tietoja, eikä käyttäjän tarvitse pakosti rekisteröityä.

    2. lahjakorttiin webbioite, johon kirjaudutaan. Esim gastr…/lahja/123542 (liian pitkä numero)

    3. Valitaan kylä esim. Espoo

    4. Näytetään valinnat ja lasketaan reaaliaikaisesti tilauksen arvoa eli näytetään koska ostokset on täynnä kuljetuskuluineen.

    5. Sanotaan, että haluatko muuta maksamalla itse.

    6. Toimitustiedot esim. nimi puhelin, johon soitetaan ja tarkistetaan toimitusosoite ja tarvittaessa kysytään jotain tärkeitä (?) asioita. Ja kerrotaan toimitusaika.

    7. Tavarat ovelle.

    Silloin tulisi olo, että on saanut lahjan ja gastronautti tekee ostamisen helpoksi.

    Jotain tuollaista 🙂

    Kari…

    blogi.koodiapu.com/ | loppilainen.wordpress.com

  10. Jos puhtaasti hinnoittelua pohditaan, silloin 45 euroa käy silmiin kummallisena summana. Itse vaistonvaraisesti suosisin tasasummia jostain syystä (esim. tässä tapauksessa 50 euroa). Toinen mikä ihmetyttää on toimitusmaksulaskuri, ei se nyt vain voi olla niin vaikeaa tehdä toimituksen hinnoittelusta selkeää. Ihmetys vain jatkuu, kun minimitilausarvoon toimituksen hinta ei kuulu (joten onko se lahjakortilla hyvitettävissäkään?).

    Yrityspalveluissa mainostetaan kovin hedelmäbaaria… tässähän voisi olla hyvin tuotteistettu ja hinnoiteltu palvelu, mainostavatkin vielä viiden viikon kokeilutilausta. Kun klikkaan hintoja, päädyn Gastronautin etusivulle. Miten tässä nyt näin kävi? Turusta voi sitten etsiä hedelmäbaarin sivuja, mutta sekin näyttää että ei sitä ole tehty asiakkaalle helpoksi, vaan asiakas joutuu itse tilailemaan täydennyksiä ja valitsemaan hedelmät yksi kerrallaan koriin. Ainoa yrityspalvelu jonka hinnat saa näkyville, on Juomakaappi.

    Suurin asia mikä itseäni sivuissa ihmetyttää on se, miksi ruokia ei ole nostettu pääasiaksi? Miksi etusivulla ei ole kuolaneritystä kasvattavia kuvia siitä mitä voisit olla syömässä puolen tunnin päästä? Menut ovat melkoisen ankeita vailla kuvia, lisäksi niitä ei voi vain selata vaan jokainen menukohta pitää erikseen avata kliksauttamalla. Koska Jari otti aiheen esille niin että hänellä on etukortti, päätin katsoa etukorttien voimassaolo- ja toimitusehdot, joita etukortista ei näkynyt. Se sivu oli tyhjää täynnä. Entä jos minulla ei ole etukorttia, miten voin maksaa jos haluan ruokaa, tämä ei käy sivuilta mistään ilmi, ainakaan ilman rekisteröitymistä?

  11. Itse laittaisin myös osoitteeksi juurikin http://www.gastronautti.fi/lahja ja sieltä aukeisi vaihtoehdot tälle lahjahommalle.

    Sitten jos haluaisimme hommaa vielä mitata niin perään vielä numerosarja.

    Kupongista taas ottaisin voimassaoloajan kokonaan pois, koska kun ei ole kiire käyttää lipuketta se todennäköisesti jäisi myös käyttämättä. Vähän sama juttu kun takuun kanssa.

    Lisäksi lipukkeeseen suora puhelinnumero mistä voi tilata tai sitten esim. toiselle puolelle luettelo eri kaupunkien numeroista. Mikäli tilaa jää toiselle puolelle niin lista mitä ruokia/juomia voi tilata.

    Hinnan (tai tässätapauksessa kai lipukkeen arvon) voisi myös ilmoittaa jotenkin toisin. Esimerkiksi juuri jollain paketilla ”2 ateriaa ja juomat kotiin kuljetettuna”

    Pääpointtina tästä omasta räpellyksestäni haluaisin lipukkeen jolla pelkällä puhelinsoitolla voisi toteuttaa tilauksen. Ilman nettisivuilla käyntiä ja turhaa rekisteröitymistä.

  12. Ja kaupantekijäisiksi Gastronautin sivuston leiska on suunniteltu aivan mahdottomaksi käyttää. Itsellä käytössä perusresoluutio 1400×900, eikä sekään riitä avaamaan edes kolmasosaa palvelun ulkoasusta kerralla ruudulle. Koko sivun täyttää mystinen gastronautti-maskotti ja aina kun avaan uuden sivun, joudun vierittämään sivua alaspäin löytääkseni tarvitsemani kohdan. Kerrassaan tuskallinen kokemus.

    Hinnoittelusta sen verran: Katetta parantaa luonnollisesti jos lappu jää käyttämättä, tai loppuosa kortin arvosta mitätöityy tilauksen yhteydessä.

  13. Huh, olipa tosiaan tuo nettisivu mielenkiintoinen kokemus. meni oikeastaan kiinnostus koko hinnoitteluasiaan.

    Lahjakortin lunastaminen näyttää mahdottomalta, mutta niin näyttää koko Gastronautin bisneskin ainakin tuon web-sivun kautta. Alunperin odotin yritykseltä paljon, sillä olin Saksassa asuessani tottunut tilaamaan kotiin (erinomaista) itämaista ruokaa.

    Tämä kohta on sivulla myös mielenkiintoinen:

    Lahjakortti
    Gastronautin lahjakortin voit tilata verkosta joko lähetillä toimitettavaksi tai postilla.
    Lahjakortti tilattavissa verkkokaupasta lähiaikoina.

    Miten ihmeessä olet Jari ylipäätään voinut tuollaisen lahjakortin saada, kun niitä voi tilata vasta ”lähiaikoina”?

  14. Eikö tuo Gastronautti mennyt jo kerran nurin vuonna 2007?

    Hieno idea. Ostaminen on vain tavattoman vaikeaa.

    Kysymykseen liittyen, kiinnitin ensimmäisenä huomiota hintaan. Koska Gastronautilla on laaja tuotevalikoima, hinta on mielestäni parempi vaihtoehto kuin jokin valmis ateriapaketti. Hinnassa vain ihmettelin samaa asiaa, kuin Jani S tuossa edellä. Miksi summa on 45 euroa?

    Miksi se ei saman tien ole 50 euroa, joka on huomattavasti isomman tuntuinen hinta kuin 45 euroa?

    Kassaan tulisi mainittu kymmenisen prosenttia enemmän ainakin rahaa, jos ei suoraan katetta, mutta samalla mahdollisuus ainakin osittaiselle lahjakortin käyttämättömyydelle kasvaisi.

    Toisaalta, kyllä ihminen ahneuksissaan käyttäisi koko lahjakortin summan, vaikka ei kaikkea söisikään. Aina kun lentokentällä saa sen ruokakupongin, lennon ollessa myöhässä, tulee koko raha käytettyä, vaikka kaikkea ei söisikään. No, tuolloinkin kate kasvaa, jos tuotteilla on katetta.

    Lahjakortin voi aina rakentaa niin, että sitä ei käytettäisi. Onko se kuitenkaan pitkässä juoksussa palveluntarjoajan etu?

    Koska kerrot vastauksen?

    1. Sami, oma vastaukseni tulee tässä!

      Kate kasvaisi nopeimmin siten, että Gastronautti poistaisi kortista viimeisen voimassaolopäivän. Silloin kävisi juuri niin kuin moni arveli: kun viimeistä käyttöpäivää ei tule, kortti jää lopulta kokonaan hyödyntämättä.

      Oikeastaan vihjasin asiasta heti aluksi. Nimittäin olen koko ajan tiennyt, että joudun ryhdistäytymään viimeistään jouluna. Lahjan viimeinen käyttöpäivä on 31.12.2009. Muuten se valuu hukkaan.

      Ilmiö on tosiaan tuttu ikuisesta takuusta. Se toimii (valmistajan kannalta) juuri siksi niin hyvin, ettei ryhtymiselle ole määräaikaa. Asiakas ei lähde vaatimaan takuuvaihtoa tai -huoltoa lainkaan.

      Tästäkin on omakohtaista kokemusta. Ostin aikanaan kohtalaisen kalliin näytön. Sen kuvaan ilmestyi miltei heti virhe, josta ei ollut sinänsä kuin esteettistä haittaa. Kuitenkin toimitin näytön takuuhuoltoon vasta kolme vuotta myöhemmin, muutamia päiviä ennen takuuajan loppua. Jos määräaika ei olisi tullut vastaan, tuskin olisin saanut operaatiota hoidetuksi koskaan.

      Aikanaan tukkubisneksissä yksi kannattavimmista tuotteista oli koko Euroopan laajuinen jatkettu takuu esim. HP:n tulostimille. Asiakkaat maksoivat lisähintaa siitä, että takuuta venytettiin esimerkiksi vuodesta neljän vuoden pituiseksi. Asiakkaat kuitenkin hyödynsivät ”vakuutusmaksuaan” erittäin harvoin. Luultavasti he jopa unohtivat, että sellaista olivat koskaan maksaneetkaan.

      Liikuntaseteleiden liikkeellelaskija Smartum Oy kieltäytyy kertomasta, mikä on ikuisesti lunastamatta jäävien setelien osuus. Se on siis ilmeisen suuri, muuten tietoa tuskin tarvitsisi pantata. Jokainen käyttämätön seteli tuottaa lähes sataprosenttista katetta yrityksen kassaan.

      Smartum kannattaa mukavasti, sillä se teki 3,5 miljoonaa voittoa 34,7 miljoonan euron liikevaihdosta viime vuonna. Kauppalehti otsikoi 25.9.2009, että ”Setelihävikki on Smartumin kultamuna”. Lehti arveli, että käyttämättä jääneiden setelien osuus saattaisi olla jopa 20 prosentin luokkaa.

      Käyttämättä jääneissä liikuntaseteleissä (ja luultavasti lahjakorteissakin) näyttää olevan se mielenkiintoinen piirre, ettei ilmiö tunnu potuttavan oikeastaan ketään.

      1. Noinhan se tietysti on.

        Liikuntasetelien ongelmasta ole kirjoittanut monta kertaa. Huvittavaa muuten on se, että Smartumin sivuilla lukee yrityksen ”arvona” avoimuus. Tai ainakin luki.

        Mitä jos lahjakortin tavoite olisikin saada sinut tutustumaan esimerkiksi tässä tapauksessa Gastronautin tuotteeseen? Voihan myös olla niin, että kukaan ei ole maksanut latin latia saamastasi lahjakortista. Tuolloin määräajalla on jo mahdollisesti vaikutusta asiakasuhteen kehittymiseen…

        1. Joo, olen ihan samaa mieltä siitä, että toki olisi viisainta koukuttaa asiakas tuotteen käyttäjäksi. Ei käyttämättä jäävä lahjakortti sikäli edistä mitään. Etenkään, jos lahjottu olisi potentiaalinen lahjakorttien ostaja itsekin.

          Totesimme itsekin tänään, että tuskin jaamme Gastronautin kortteja asiakkaillemme, kuten olimme aikoneet. Esimerkiksi Libricard-kirjalahjakortit toimivat paljon paremmin. Ne ovat oman kokemukseni mukaan aika mieluisia esim. joululahjoiksi.

          Ja kyllä, Libricardit ovat verottajan hyväksymiä lahjoja. Niistä ei tule seuraamuksia sen enempää lahjan antajalle kuin sen saajallekaan.

  15. Muuttaisin sitä niin, että kortilla saisi vaikkapa 50%:n alennuksen 90 euron ostoksista (tai ensimmäisestä 90 e:sta jonka sivustojen kautta kuluttaa) – tai vaikkapa 30%:n alennuksen 135 euron ostoksista.

    Tätä prosenttikikkailua varten loogisinta voisi olla muuttaa lahjakortin summa 50 euroksi -> 50% 100 eurosta tai 30% 150 eurosta.

  16. Entäs jos katetta parantaisikin tällä tavalla… Lahjakortin arvo nostetaan 100e arvoiseksi ja lahjakortin myyminen bongattaisiin kassaan vasta aina kun 3 lahjakorttia on myyty. Kun kolme on kasassa, kolmannesta 100e lahjakortista lyödään kassaan alennus -50%. Eli käytössä pääomaa 300e josta nyt lyöty kassaan 250e. Tuosta 50e ylimääräisestä osuudesta yrittäjä ottaa 20e yksityisottona ja lähettää lahjakortin omistajille iloisena yllätyksenä 10e vaikkapa asiakaslahjana, josta asiakas saa myös kuitin. Vyyhtiä kun aletaan purkamaan niin pyöritellään crebit/debit kirjanpidossa tyyliin 3x100e=300e . 100e-10e=90e . 90ex3=270e . 270e+20e yksityisotto =290e. 10e katosi kirjanpidosta=lisäkatetta. Sen lisäksi asiakas sai rahallista rahaa 10e eli tämäkin voi pienentää lahjakorttien käytön määrää, koska kortin käyttämättömyys ei näin ollen mene täysin hukkaan kun tulihan sieltä jo kymppi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.