Turkulainen ravintolayrittäjä näyttää esimerkkiä, miten asiantuntija rakentaa itselleen auktoriteettia.

Perjantaikokki Petri Hollmén lähetti uusimman perjantaireseptinsä sähköpostiini. Petrihän kirjoittaa usein poikkeuksellisen hauskoja tarinoita arjestaan. Lisäksi hän paiskaa joka kerta kokkausohjeita mukaan.

Tällä kertaa äijä näyttää mallia, miten asiantuntija rakentaa mainettaan.

Petri kehuu estotta – muttei itseään, vaan kilpailijoitaan.

Kirjoituksessaan hän ylistää esimerkiksi Le Porc -bistroa, joka toimii aivan hänen omaa putiikkiaan vastapäätä.

Ehkä Petri on miettinyt asian niin, ettei kilpailu ole nollasummapeliä. Kun hänen yrittäjäsiskoillaan ja -veljillään menee hyvin, luultavasti hänen omakin bisneksensä sujuu entistä paremmin.

Samasta syystä auto- tai huonekalukaupat ryhmittyvät keskittyvät mielellään toistensa tuntumaan. Jokaisen yrittäjän asiakasvirta on sitä suurempi, mitä enemmän yhteinen tarjonta imee väkeä paikalle.

Sitä paitsi Petrin avoin tyyli kertoo asiakkaille, että jostain syystä hänen ei tarvitse pelätä kilpailijoitaan. Mielestäni se on mainio tapa viestiä itsevarmasta asenteesta.

Olen törmännyt myös aivan päinvastaiseen meininkiin. Kerran automatkalla Norjassa marssin vaimoni kanssa (liian myöhään illalla) hotelliin. Paikka oli täynnä.

Kysyin respalta, mistä kannattaisi käydä kysymässä yöpaikkaa seuraavaksi. “Ei harmaata aavistusta”, heppu totesi tylysti.

Marssimme pettyneinä ulos. Sitten huomasimme, että kadun toisella puolella oli se lähin muu hotelli. Sieltä löytyi tilaa meillekin.

Kehu estotta kilpailijoitasi. Kasvatat toimialasi yhteistä pottia.