Vihdoinkin Suomi pääsee Kindle-aikaan! Tosin jostain syystä tämä pohjoinen tietotekniikan “edelläkävijämaa” jää ilman mobiiliversiota.

Hesari kertoi eilen (8.10.2009) uutisen, jota olen odottanut kauan. Amazon alkaa vihdoinkin myydä Kindleä rapakon tälle puolen.

Yes! Hienoa! Oli jo aikakin!

Kaivoin jo makuupussin esiin, että pääsen jonottamaan DHL:n oven taakse (tai jonnekin) omaani.

Olen lueskellut huvittuneena mediajohtajien lausuntoja. Esimerkiksi Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kertoi ilmeisen vakavissaan seuraavaa (HS 21.9.2009):

“Jos teknologia kehittyy selvästi nykyistä käyttäjäystävällisemmäksi, on todennäköistä, että niistäkin laitteista [eli sähköisistä lukulaitteista] sanomalehtien sisältöä tullaan lukemaan.”

Kaitsuli ei ole ilmeisesti vielä huomannut, että yksi jos toinen lukee tänäänkin kiinalaisen ravintolan lounaspöydässä Seth Godinin päivittäisen blogikirjoituksen kännykästään. Kauppalehteä on ravitsemusliikkeessä tarjolla vain yksi kopio. Sekin on jo edellisen jäljiltä soijasta ruskea.

Eikä tässä vielä kaikki. Mr. Telanne ei malttanut olla paukauttamatta kuolematonta ennustetta:

“Lähtökohtana täytyy olla vähintään tabloidsivun kokoinen värinäyttö. Tähän voi mennä vuosia ellei kymmeniä vuosia.”

Voi pyhä sylvi! Sitaatti kertoo täsmälleen, miten pihalla nämä perinteisten tiedotusvälineiden tapit ovat.

Ensinnäkään näytön ei tarvitse olla tabloidsivun kokoinen. Ja vaikka tarvitsisikin, luuleeko joku vakavissaan, että sitä pitäisi odotella vuosikymmeniä?

Ymmärrän toki, että Telanne on varmasti ajatellut taipuisaa näyttöä, joka menee rullalle, taittuu taskuun tai jotain. Mutta silti, sellaiset ovat arkikäytössä pikemmin kuin arvaammekaan.

Ikävä Kindle-uutinen oli se, ettei Jeff Bezoksen rakkine toimi Suomessa langattomasti. Kirjat ja lehdet on ladattava laitteeseen USB-piuhaa pitkin. Kaikissa muissa Pohjoismaissa rojut siirtyvät siististi matkapuhelinverkon avulla, kuten USA:ssakin.

Eikö meidän pitänyt olla mobiilitekniikan edelläkävijämaa?

Laita kirjasi kiertoon, kun vielä ehdit. Pian paperikasojen hinnat romahtavat, kun kyllästän markkinat oman hyllyni sisällöllä.