Vain muutaman tunnin seikkailu kodinkoneliikkeiden asiakkaana paljastaa monta mielenkiintoista asiaa. Mitä sinä tekisit toisin?

Viime viikon lopulla pesukoneemme kuoli. “Lepää rauhassa”, totesimme vaimoni kanssa hartaina. Sitten vietimme minuutin hiljaisen hetken.

Ostimme Miele-merkkisen pesurobottimme 18 vuotta sitten. Se oli aikaa, jolloin puolet nettotuloistamme meni asunto- ja opintolainojen lyhennyksiin. Muistan vieläkin, kuinka hirvitti maksaa puolitoista kertaa tavallisen pesukoneen hinta.

Mutta eipä myyjä kehunut tuotettaan turhaan. Se ehti pakertaa täysi-ikäiseksi ilman ensimmäistäkään vikaa.

Valitsimme viikonloppuna uutta konetta ja kuivausrumpua. Aloitimme etsinnät tietenkin netistä. Kaikki ehdokkaat tuntuivat olevan taloudellisia, luotettavia ja laadukkaita.

Niinpä ostin Työtehoseuran testituloksia. Lueskelin keskustelupalstoilta juupas-eipäs-väittelyitä eri merkkien laadusta. Lopulta pää oli niin pyörällä, että päätös oli tehtävä vaiston varassa.

Kas kummaa, päädyimme jälleen Mieleen.

Tänään aamulla soitin kolmeen kodinkoneliikkeeseen. Ne olivat Musta Pörssi, Gigantti ja Expert. Kerroin kaikille samat terveiset:

Haluaisin ostaa pesukoneen X ja kuivausrummun Y. Lisäksi ne pitäisi kuljettaa kotiini, asentaa paikoilleen ja vanha raato pitäisi viedä kierrätykseen. Tilaisin vielä saman päivän aikana koko paketin sieltä, mistä saan sen halvimmalla.

Mustan Pörssin kauppias oli nopein. Hän palasi asiaan alle varttitunnissa. Hinta oli 3802 euroa. Asentaja tulisi jo ylihuomenna hoitamaan kamat paikoilleen.

Kysyin häneltä, onko hinta nyt varmasti kohdallaan. Keskolainen kertoi olevansa yllättynyt, jos muiden hinnat poikkeaisivat yli 50 euroa hänen tarjouksestaan.

Pian soitti Gigantin myyjä. Hänen hintansa oli 3540 euroa, eli 262 euroa alle Mustan Pörssin ehdotuksen. Mutta hän oli aluksi epävarma, hoituisiko toimitus parissa päivässä.

Kun kerroin, että heidän kilpailijaltaan se ainakin onnistuisi, hän totesi:

“Joo, en yhtään ihmettele, että niillä Mustan Pörssin asentajilla aikaa riittää.”

Myyjä kuitenkin lupasi hoitaa toimituksen kahteen päivään, jos asentajia tarvittaisiin vain yksi. Se edellyttäisi sitä, että suostuisin apupojaksi, kun kuivausrumpu punnerrettaisiin paikalleen.

Koska nyrkkipyykki ei houkuta, lupasin lainata pienen siivun valtavista lihasvoimistani. Tilasin tavarat siltä seisomalta.

Vihdoin iltapäivällä myös Expert-kauppias soitti. Hän olisi myynyt koneet vielä 178 euroa halvemmalla kuin Gigantti. Mutta ei voi mitään, hän myöhästyi ratkaisevat tunnit.

Ajattelin kirjoittaa tähän tiivistelmän, millaisia mielenkiintoisia myyntiin ja markkinointiin liittyviä vinkkejä päivän vaiheista kertyi.

Mutta nyt laiskottaa. Kerro sinä sen sijaan.

Oletetaan, että olet kodinkoneketjun johtaja. Kuulet tarinani. Mikä olisi tärkein havaintosi? Miten kenties muuttaisit bisnestäsi?

Entä mitä asiantuntija voisi ottaa opiksi konekauppiaiden tilanteesta?