Kerrankin yrittäjä toimi oikein ja pölli kampanjaidean. Mutta tulos oli surkea. Mikä meni pieleen?

Asiantuntijat ovat liian kainoja. Hyviä markkinointi-ideoita on maailman täynnä. Niitä ei voi kukaan patentoida. Siksi niitä pitäisi pölliä ja soveltaa omaan käyttöön paljon nykyistä useammin.

Keväällä poikkesin puhekeikalla Suonenjoella. Kerroin jälleen kerran esimerkin göteborgilaisen pyöräkauppiaan nerokkaasta kampanjasta.

Ruotsalainen yrittäjä käänsi hienosti tavanomaiset hinta- ja tuotevetoiset myyntipuheet asiantuntijalähestymiseksi. Näkökulmasta sietää jokaisen ottaa oppia. Se on sovellettavissa moniin muihin bisneksiin lähes sellaisenaan.

Ikävä kyllä tieto muuttuu harvoin toiminnaksi. Kaikki haluavat olla kirkasotsaisia ja keksiä ideansa itse.

Onneksi aina joku joskus toimii toisin. Tässä sähköposti, jonka lähetti Jouni Toppi Kiuruvedeltä Pohjois-Savosta:

Hou,

Kävimme velanjakajani kanssa kuuntelemassa luentoasi Suonenjoella tässä keväällä, jossa ansiokkaasti kyseenalaistit pyöräkauppiaiden äo:n, kun eivät älyä kopioida ruotsissa hyvin menestynyttä “pyörän sarviin huoltotarjous” – sissi-iskua.

No perkele, tuumasta toimeen ja mainostoimistomme värkkäsi oheisen mallisen lappusen, joita tulostimme omalla värilaserilla 50 kpl, eli saatiin 200 kpl kortteja. Nurkkaan reijittäjällä reikä ja kumirenkku siitä ja kaupungille vaihtotarjouksia tekemään.

Aurinkoinen päivä ja naisvaltaisten työpaikkojen pyörärivistöihin laputtamaan. 200 kpl vie aikaa n. 4 tuntia.

Ja mikä oli tulos? Tähän asti pyöreä nolla!

Kokemuksemme mukaan suoramarkkinoinnista 1-5 % johtaa positiiviseen lopputulokseen. Missä meni vikaan?

Ajankohta ja keli oikea. Laput pysyy varmasti sarvissa ja taatusti ne huomataan. Hinnoittelumme oli reilu, mieluummin ylä- kuin alakantissa.

Oliko lapussa jotain vikaa? Otos liian pieni? Kuka mitä häh?

———————————————
Meiltä käytetyt sahat ja ajoleikkurit!
Metsola on metsätarvikkeiden ykköspaikka!
———————————————

Jouni Toppi
Kiuruveden Metsola Oy
Nivankatu 5
74700 kiuruvesi

050-534 9672
www.metsola.info

Jounin mainostoimistossa teettämä lappu näyttää tältä:

Metsolan pyörätarjous

Metsolan pyörätarjous - Klikkaa, niin näet täysikokoisen kuvan

Mitä mieltä olet, mikä operaatiossa meni pieleen?

Auta Jounia ja hänen yhtiökumppaniaan. Mitä olisit itse tehnyt toisin?