Yksi asiantuntijan tehokkaimmista markkinointivälineistä on oma pikaopas. Se ei kuitenkaan saa tyrkyttää mitään.

Pekka Huttunen lähetti aamulla sähköpostia Koodiviidakko Oy:stä. Hän pisti tulemaan tiedoksi linkin uuteen pikaoppaaseen, jonka nimi on Sähköpostimarkkinoijan opas.

Kävinkin heti lataamassa dokumentin itselleni. Se on mainio esimerkki siitä, miten tehokkaasti tämä sinänsä yksinkertainen markkinoinnin muoto toimii:

  1. Sain oppaan lahjaksi. Näin Pekka rakentaa kiitollisuudenvelkaa.
  2. Opas antaa kirjoittajistaan ammattimaisen kuvan. He tuntuvat tietävän, mistä puhuvat.
  3. Oppaan sisällöstä on selvästi hyötyä omalle liiketoiminnallemme.

Hyvällä pikaoppaalla on yksi ominaisuus, joka on usein asiantuntijoille aivan ylivoimaisen vaikea käsittää. Teksti ei nimittäin saa tyrkyttää.

Opas ei ole mainos. Se ei ole myyntipuhetta. Sen tarkoitus on antaa lukijalleen hyödyllistä tietoa.

Suosittelenkin, että oppaassa on hyvin vähän – jos lainkaan – jorinaa asiantuntijan tuotteista. Hehkuttelusta puhumattakaan.

Esimerkiksi Gurumarkkinoijan pikaopas ei höpise palveluistamme mitään. Sellainen vain vesittäisi asiatekstin.

Toki oppaassamme on pari kirjamainosta. Mutta ne erottuvat selvästi toimituksellisesta osuudesta aivan samoin kuin missä tahansa ammattilehdessä.

No miten opas sitten myy mitään? Ei kai ole tarkoitus harrastaa vain hyväntekeväisyyttä?

Hyvän pikaoppaan tehtävä onkin myydä ensin asiantuntijan näkökulmaa, mielipiteitä ja ammattitaitoa – ei hänen tuotteitaan.

Jos lukija ostaa kirjoittajan ajatukset, ehkä hänen kanssaan voisi jutella seuraavaksi myös tuotteista tai palveluista. Mutta sen aika on vasta vaiheessa kaksi. Hötkyilystä on asiantuntijapalvelun myyntityössä vain haittaa.

Yksi hyvän pikaoppaan tunnusmerkeistä on tullut selväksi vuosien mittaan. Tiedät osuneesi maaliin, kun oppilaitoksen lehtori soittaa ja pyytää hengentuotettasi opetuskäyttöön. Perinteinen mainospuhe ei sellaiseen tarkoitukseen kelpaa.

Kirjoita osaamisestasi pikaopas, josta on lukijalle aitoa hyöytyä. Jaa sitä ilmaiseksi asiakasehdokkaille.